SIŁA KOMICZNA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2003
- Premiera:2003. 09. 29
- Barwny, 77 min
W Teatrze TV to już kolejna (po "Chwili sławy", "Chwili szczęścia", "Wesołych świąt", "Kobiecie w
ogrodzie") sztuka jednego z najwybitniejszych i najbardziej płodnych
dramaturgów angielskich. Alan Ayckbourn urodził się w Londynie w
1939 r., interesował się teatrem od wczesnej młodości (swoją pierwszą
sztukę napisał, mając niespełna dziesięć lat). W karierze zawodowej
przeszedł przez różne szczeble - był asystentem kierownika planu,
operatorem dźwięku i światła, rekwizytorem, aktorem, reżyserem,
dyrektorem artystycznym. Do profesjonalnego pisania zachęcił go jego
mentor i założyciel teatru w Scarborough, Stephen Joseph. Alan
Ayckbourn występował zresztą w zespole Scarborough, tutaj też
debiutował jako autor. Ma w dorobku ponad 60 sztuk, tłumaczonych na
kilkadziesiąt języków i wystawianych na najlepszych scenach świata, był
wielokrotnie uhonorowany prestiżowymi nagrodami. Kilka z jego sztuk
z aplauzem przyjęła wymagająca publiczność na Broadwayu. Po
Szekspirze, jeden z najczęściej wystawianych dramatopisarzy na świecie
w 1997 r. otrzymał tytuł szlachecki.
Napisana w 1998 r. "Siła komiczna", znakomita satyra na
środowisko realizatorów telewizyjnych, jest 53. sztuką w dorobku
angielskiego dramaturga. Po raz pierwszy była wystawiona w tymże
samym roku w Stephen Joseph Theatre w Scarborough. Rok później
odbyła się premiera na londyńskim West Endzie. Przedstawienie
zawojowało również off-broadwayowskie sceny, krytyk "New York
Magazine" pisał: "Jeżeli zamierzasz obejrzeć tylko jedną sztukę w swoim
życiu, niech to będzie "Siła komiczna".
Akcja "Siły komicznej" rozgrywa się w niedalekiej przyszłości,
w 2025 r., wiele zawodów wykonują zaprogramowane maszyny-ludzie.
Jest to lekka, romantyczna komedia, choć nie brakuje w niej akcentów
poważniejszych, skłaniających widza do głębszych refleksji. W szpitalnej
sali nad łóżkiem unieruchomionego Syna pochyla się zrozpaczona Matka.
Stojący obok Doktor nie daje żadnej nadziei na uratowanie zmiażdżonej
stopy pacjenta, przekreślając tym samym jego szansę na dalszą karierę
sportowca. Po chwili okazuje się, że dramat rozgrywa się nie w szpitalu,
lecz w studiu telewizyjnym, gdzie jest nagrywany kolejny odcinek
ckliwej, trzeciorzędnej opery mydlanej, w której odtwórcami ról, ze
względów oszczędnościowych, są aktoidy - komputerowo
zaprogramowane maszyny. Realizatorem serialu jest Chandler Tate,
amerykański reżyser filmowy z problemem alkoholowym, który okres
największej sławy ma już dawno za sobą. Pomocniczy zespół
realizatorski tworzą dwie lesbijki - Prim i Trudi.
W studiu telewizyjnym pojawia się dyrektor, zaborcza i wyniosła
Carla Pepperbloom, której towrzyszy Adam, bratanek i protegowany
Lestera Trainsmitha - medialnego potentata. Pełen ideałów młody,
ambitny pisarz chce uczyć się fachu od Chandlera, którego dawnymi
filmami komediowymi jest wręcz zafascynowany. Choć Carla wyraźnie
rości sobie pewne prawa do przystojnego młodzieńca, on nie przyznaje
się do romansu z nią. Niespodziewanie zakochuje się natomiast w Emce -
aktoidce grającej w serialu Chandlera pielęgniarkę. Z pozoru wydaje się,
że to tylko maszyna, kompletnie pozbawiona ludzkiej wrażliwości, która
może myśleć i czuć jedynie to, co wcześniej zostało zaprogramowane.
Początkowo Adam zamierza uczynić Emkę główną bohaterką swego
scenariusza. Szybko dostrzega w niej jednak coś więcej niż bezduszną
maszynę niezdolną do samodzielnego wyrażania uczuć, którą można
sterować według własnej woli. Emka daleko wybiega poza swój
zaprogramowany zakres obowiązków i możliwości. Pod wpływem
zakochanego w niej Adama zmienia się, potrafi się szczerze śmiać, ronić
prawdziwe łzy, poznaje smak miłości, goryczy, bólu i cierpienia. Gdy
do akcji wkracza zazdrosna intrygantka Carla, Adam ucieka z ukochaną.
Obydwoje poddają się czarodziejskiej mocy miłości, tak wielkiej, że nie
zważają na dzielące ich bariery. Później jednak przychodzi refleksja, czy
ten związek ma szanse na przetrwanie? [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Oświetleniemistrz
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- Dźwięk
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowanie występuje w napisach
- Montaż
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Producent
- ProdukcjaTeatr Telewizji Program 1 TVP S.A.
- Obsada aktorskaEmkaAdamChandlerPrimTrudiCarlaLesterMarmionDoktor/FamerMatka/Żona FarmeraSynRecepcjonistaKlientkaKlientEkspedientkaKelner IKelner IIProstytutkaIndykochroniarz w fabryce aktoidów; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SIŁA KOMICZNA | |
Autor | Alan Ayckbourn |
Przekład | Małgorzata Semil |