WILKI I OWCE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1996
- Premiera:1999. 08. 24
- 100 min
W większości swych sztuk portretował to, co znał znakomicie - społeczeństwo rosyjskie połowy XIX wieku. Aleksander Ostrowski (1823-86), twórca rosyjskiej sceny narodowej i czołowy przedstawiciel realistycznego dramatu rosyjskiego, początkowo pozostawał pod wpływem ideałów słowianofilskich, później zbliżył się do kręgu rewolucyjnego demokratów; od 1856 r. ogłaszał swoje sztuki m.in. w czasopismach "Sowriemiennik" i "Otieczestwiennyje zapiski". Powstawały wtedy utwory bardzo różnorodne - dramat społeczny "Burza" i dramatyczny poemat baśniowy oparty na wątkach ludowych "Snieguroczka", cykl sztuk historycznych, w których Ostrowski próbował stworzyć wzór współczesnego bohatera, oraz komedie satyryczne o akcentach społeczno-politycznych i społeczno-obyczajowych, jak znane również z polskich scen "I koń się potknie", "Las", "Wilki i owce". Twórczość rosyjskiego dramatopisarza zamyka cykl tragedii poświęconych społecznej sytuacji kobiety w ówczesnej Rosji ("Niewinni winowajcy", "Panna bez posagu"). W komedii "Wilki i owce" (1875, premiera polska 1947) dominują elementy satyry społecznej i obyczajowej.
Właścicielka podupadającego majątku Meropa Murzawiecka, stara panna ze skonnościami do dewocji, hołdująca spartańskim zasadom życiowym, szuka sposobu ratowania swoich włości. Wreszcie wpada na pomysł, jak się wzbogacić. Istotą całego przedsięwzięcia jest dość haniebna operacja finansowa, a w realizacji planu mają jej pomóc dwie, dość niewydarzone osoby. Pierwsza to siostrzeniec Murzawieckiej, kompletnie już zblazowany Apollon, nieuleczalny birbant i hulaka, drugą zaś jest jej sąsiadka, bogata wdowa Kupawina, kobieta Bogu ducha winna, która zupełnie nie rozumie finansowych operacji, machinacji, malwersacji i innych oszustw. Murzawiecka postanawia podstępem ożenić Apollona z piekielnie majętną wdówką, a przy okazji wyłudzć parę ładnych groszy dla siebie. Stara panna zaczyna snuć misterną intrygę. Idą w ruch fałszowane listy i podrabiane podpisy, weksle in blanco i drobne szantażyki, wykorzystujące ludzki strach przed opinią publiczną. Wszystko zdaje się zmierzać ku temu, by potwierdziło się, że kiedy toczy się gra o duże pieniądze, tytułowe owce w starciu z wilkami szans nie mają żadnych. Aliści wszystko jest względne. Nagle pojawia się stołeczny "wilk", niejaki Bierkutow, wprost z Petersburga. Zabiegi Murzawieckiej to dla niego czysta amatorszczyzna, żałosna, niezręczna i prowincjonalna. Błyskawicznie i bezwzględnie eliminuje konkurentkę z gry. Żeni się z Kupawiną i najzupełniej legalnie nabywa praw do jej majątku. W dodatku jest pewien, że wkrótce majątek ów znacznie się powiększy. Bierkutow bowiem od dawna jest w posiadaniu tajnych informacji, związanych z lasem w posiadłości pięknej wdówki. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Zdjęcia
- Scenografia
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Obsada aktorskaMurzawieckaKupawinaGłafiraCzugunowŁyniajewBjerkutowMurzawieckiPawlinGorecki
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
WILKI I OWCE | |
Autor | Aleksander Ostrowski |
Przekład | Czesław Jastrzębiec-Kozłowski |