INSPEKCJA PANA ANATOLA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1959
- Premiera:1959. 08. 31
- Gatunek:Komedia, Film obyczajowy
- Czarno-biały, 78 min
Lokacje: Otwock, Piaseczno (dworzec kolejowy).
Trzecia część popularnego pod koniec lat pięćdziesiątych cyklu przygód pana Anatola - sympatycznego poczciwca, wplątującego się w coraz bardziej zwariowane intrygi. Krytyka dość zgodnie oceniła "Inspekcję..." jako utwór ustępujący "Kapeluszowi pana Anatola" (pierwsza część cyklu) i zdecydowanie lepszy od chybionego "Pan Anatol szuka miliona". Na tę niezłą ocenę film "zapracował" głównie dzięki aktorom, zwłaszcza Tadeuszowi Fijewskiemu, Bogumiłowi Kobieli i Barbarze Połomskiej. Wspomogły ich znane, lecz zawsze skuteczne chwyty właściwe kinu popularnemu. Są więc roznegliżowane (na miarę końca lat pięćdziesiątych) dziewczęta, zwariowana intryga, nieco surrealistyczny humor, przywodzący niekiedy na myśl inną komedię z tego okresu, "Ewa chce spać". Nie brak też elementów satyry na polskie przywary: gigantomanię i rozmaite snobizmy - od małomiasteczkowego do "egzystencjalno-studenckiego". To wszystko sprawiło, że "Inspekcja..." (podobnie jak poprzednie "Anatole") cieszyła się sporym powodzeniem u publiczności. Ta bowiem, od kilkunastu lat karmiona produkcyjniakami i epatującymi dydaktyzmem ramotami, z ulgą powitała pierwsze po wojnie filmy czysto rozrywkowe.
Akcja "Inspekcji Pana Anatola" toczy się pod koniec lat pięćdziesiątych w Paryżewie - fikcyjnym mieście gdzieś w Polsce. Inspektor PZU Anatol Kowalski przyjeżdża tu na urlop. Nie jest to jednak do końca prawda. Otrzymał bowiem od szefa polecenie zdemaskowania szajki złodziei damskich kostiumów kąpielowych. Jeszcze podczas podróży przypadkowo zamienia walizki z polonusem z USA. Kiedy przyjeżdża do Paryżewa, zostaje wzięty za Amerykanina, poszukującego dziewcząt do filmu.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyseria - współpraca
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Obsada aktorskaAnatol KowalskiBasiaManiuśka, żona AnatolaFeluś Piwko "Bródka"Jan Wolski, dyrektor zakładu ubezpieczeńinspektor-major MOFilomena z d. Cielęcińska, matka Zofiitenor CaruselliApollo Godoćmagik Barnaba StarskiAmerykaninsierżant MO w Paryżewieporucznik Stanisław Zaremba udający lokajaprezes klubu "40 i 4 litery"fotograf w Paryżewiekonduktor w sleepinguZosiaLolamilicjantwiceprezes klubu "40 i 4 litery"artysta; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachczłonkini jury konkursu piękności w Paryżewie; nie występuje w napisachmilicjant; nie występuje w napisachnie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachsprzedawca w komisie; nie występuje w napisachczłonek jury konkursu piękności w Paryżewie; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachczłonek jury konkursu piękności w Paryżewie; nie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisachegzystencjalista; nie występuje w napisachfryzjer; nie występuje w napisachdziewczyna w klubie parodiująca Giuliettę Masinę; nie występuje w napisachmężczyzna z planszą Loli na stacji w Paryżewie; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachdziewczyna w Paryżewie; nie występuje w napisachkobieta na peronie, krewna Amerykanina; nie występuje w napisach
Variapokaż
Patrz także:schowaj
- 1957Film fabularny / Jan Rybkowski
- 1958Film fabularny / Jan Rybkowski