ZIEMIA OBIECANA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1974
- Premiera:1975. 02. 21
- Gatunek:Film historyczny, Film obyczajowy
- Barwny, metraż: 35 mm - 4632 m, 70 mm - 6120 m, 179 min
Okres zdjęciowy: 15 lutego - 8 czerwca 1974.
Lokacje: Łódź (Księży Młyn, ul. Moniuszki, park Źródliska, kino "Polonia", pałac Scheiblera na Placu Zwycięstwa (obecne Muzeum Kinematografii), fabryka i pałac Poznańskiego przy ul. Ogrodowej, fabryka Scheiblera ("Uniontex") przy ul. Tymienieckiego, podwórze pomiędzy domami Nr 26 i 28 przy ul. Ogrodowej, Pałac Poznańskiego - dzisiejszy budynek Akademii Muzycznej - przy ul. Gdańskiej 32, kamienica przy ul. Roosevelta 17, brzeg rzeki Ner w Rudzie Pabianickiej, ul. Lotniskowa 20, stara cegielnia przy ul. Franciszka z Asyżu 9), Pabianice (ul. Lipowa - scena samobójstwa Trawińskiego, ul. Okulickiego, dawna fabryka "Pawelana"), Bielsko, Wrocław (ZOO), Cieszyn (Teatr im. Adama Mickiewicza), Skierniewice (dworzec PKP), Głowno (rejon skrzyżowania ulic: Sikorskiego i Łódzkiej), Tomaszów Mazowiecki (dawna mieszalnia pasz przy ul. Głównej), Szopienice, Kruszów (rodzinny dwór Borowieckich), Wodzierady (dwór).
Młody inżynier Karol Borowiecki pracuje w fabryce Bucholca jako główny inżynier, marząc o założeniu własnej fabryki, podobnie jak jego przyjaciele - Moryc Welt, młody pośrednik i Maks Baum, syn właściciela starej, podupadającej tkalni. Na wieczornym przedstawieniu w teatrze Karol odnawia znajomość z piękną żoną bogatego fabrykanta, Lucy Zuckerową i udaje mu się wyciągnąć od niej tajemnice depeszy, która zbulwersowała najpotężniejszych rekinów łódzkiego przemysłu: wkrótce mają zostać podniesione cła na bawełnę. Trzej przyjaciele łączą swe kapitały i Moryc wyjeżdża do Hamburga, by kupić jak największy transport surowca; po jego sprzedaży będą mieli kapitał zakładowy na budowę fabryki.
Inicjatywa Borowieckiego napotyka na zorganizowany opór środowiska fabrykantów łódzkich, obawiających się konkurencji polskiej firmy, mogącej liczyć na automatyczne poparcie w całym kraju. Borowieckiemu zamyka się kredyt, odmawia sprzedaży maszyn. Karol musi sprzedać rodzinny majątek w pobliżu Łodzi, który kupuje dawny fornal wzbogacony na dostawach do Łodzi. Ojciec Karola, ziemianin w dawnym stylu nie pojmujący nowych czasów, wraz z mieszkającą w jego dworku Anką, narzeczoną Borowieckiego, przenoszą się do Łodzi. Fabrykę udaje się dokończyć, jednak na uroczystym poświęceniu odwiedza Borowieckiego stary Zucker, który dowiedział się o romansie żony z Karolem. Mimo zapewnień o bezpodstawności oskarżeń, stary fabrykant nie wydaje się przekonany. Wkrótce Lucy wyjeżdża do Berlina, Karol potajemnie jej towarzyszy. Po drodze odbiera w pociągu telegram z wieścią o pożarze fabryki. Tej samej nocy umiera ojciec Karola.
Fabryka była nieubezpieczona, przyjaciele są zrujnowani. Jedynym wyjściem stanie się zerwanie z Anką i ślub z Madą Muller, córką niemieckiego milionera. Borowiecki osiąga swój cel, staje się wielkim rekinem przemysłu, jednak płaci za to całkowitą rezygnacją z dawnych ideałów i marzeń młodości.
9 października 2000 odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie premiera nowej wersji filmu. W stosunku do pierwowzoru była krótsza o ok. 30 min. Zmieniona została kolejność niektórych scen filmu, pojawiły się także sceny znane z serialu tv, których nie było w pierwotnej wersji filmu (montażu dokonali Andrzej Wajda i Halina Prugar-Ketling). Nowa taśma eksploatacyjna wykonana została na taśmie Kodaka (poprzednia była na ORWO), a dźwięk przygotowany został w systemie Dolby Digital Stereo (prace, które doprowadziły do tego celu, wykonali m.in. specjaliści z warszawskiego studia Sonoria: Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Grzegorz Lindemann, Jacek Kuśmierczyk, Andrzej Andruszkiewicz i Ewa Guziołek ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, zaproszona przez Sonorię w charakterze konsultantki; w pracach uczestniczyli także: Krzysztof Wodziński, z którym ściśle współpracował Robert Buczkowski; brakujące efekty synchroniczne stworzył Henryk Zastróżny; końcowego zgrania nowego dźwięku dokonał Marek Wronko). Za restaurację obrazu (korektę barwną) odpowiedzialny był Witold Sobociński przy współpracy Ewy Chudzik z Zakładu Obróbki Taśmy Filmowej WFDiF.
Fragmenty filmu (3)pokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora obrazu
- Oświetleniemistrznie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Wózkarznie występuje w napisach
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Dekorator wnętrz II
- Rekwizytynie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Kostiumograf II
- Asystent kostiumografa
- Garderobanie występuje w napisach
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwiękunie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystentka montażuw napisach określenie funkcji: Asystentka montażu
- Charakteryzacja
- Charakteryzator II
- Współpraca charakteryzatorska
- Konsultacjagłówny konserwator ŁodzikonserwatorWojciech Walczakkonserwator; w napisach inicjał imienia: J.ds. pojazdóds. olejnictwads. obcojęzycznychWłodzimierz Kryńskids. ruchu ulicznego
- Fotosy
- Efekty pirotechnicznenie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskiedubler Jerzego Obłamskiego w scenie "walki z Kesslerem"; nie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Asystent kierownika produkcji
- Dyżurny planunie występuje w napisach
- Script (Sekretariat planu)nie występuje w napisach
- Administracjanie występuje w napisach
- Kasjernie występuje w napisach
- Produkcja
- Obsada aktorskaKarol BorowieckiMoryc WeltMaks BaumLucy ZuckerowaAnkaMada MullerHerman BuchholzGrunspanMullerojciec MaksaTrawińskiWilczekojciec KarolaKesslerZuckerHornSteinAdam Malinowski, brat ZośkiZośka MalinowskaHalpernMullerowaWilhelm Muller, brat MadyBuchholzowaksiądz SzymonZajączkowskiKaczmarek, nabywca KurowaMalinowska, matka ZośkiMalinowski, ojciec Zośki; rola dubbingowana przez Bolesława PłotnickiegoBum-BumwdowaGitlakupiec rosyjskiGrosgluckGrosgluckowaKipmanEndelmanlekarz BuchholzaAugust, służący BuchholzaMateusz, służący Borowieckiegosłużąca AnkiSocha, chłop z KurowaSochowa, chłopka z Kurowaśpiewaczka w teatrześpiewak w teatrzestary farbiarzmajster Kesslerainżynier; nie występuje w napisachstangret; nie występuje w napisachkochanka Maksa; nie występuje w napisachwidz w teatrze; nie występuje w napisachEdelmanowa; nie występuje w napisachGrunspanowa; nie występuje w napisachkancelista; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguMalinowski, rola Jerzego Obłamskiego; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ZIEMIA OBIECANA | |
Powieść | |
Autor | Władysław Reymont |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1975Chicago (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Złoty Hugo
- 1975Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Wielka Nagroda "Złote Lwy Gdańskie"
- 1975Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę męską
- 1975Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenografię
- 1975Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za muzykę
- 1975Lublin (Międzynarodowe Forum Filmowe "Człowiek-Praca-Twórczość")-nagroda publiczności
- 1975Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Złote Grono
nazwa nagrody: Wyróżnienie I stopnia; za "wybitne walory artystyczne, za wielostronne ukazanie procesu historycznego w jego aspektach - politycznym, ekonomicznym i kulturalno-obyczajowym, i wreszcie za odważną, za wskroś nowoczesną interpretację pierwowzoru literackiego" - 1975Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda Koordynacyjnej Rady Artystycznej Kin Studyjnych
za "wybitne walory poznawcze, ideowe, artystyczne, a szczególnie za wyrażenie w skondensowanej, wysoce emocjonalnej formie najistotniejszych problemów kształtowania się kapitalizmu na ziemiach polskich, na przykładzie rozwoju przemysłowej Łodzi" - 1975Moskwa (MFF)-Złoty Medal
- 1975Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
przyznana podczas VII Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie - 1975Nagroda Ministra Kultury i Sztuki
I stopnia - 1975Nagroda "Filmcritica" (pismo)
- 1976Bruksela (MFF)-II nagroda dziennikarzy
- 1976Belgrad (MFF "FEST")-nagroda za scenografię
- 1976Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
nominacja w kategorii: film obcojęzyczny - 1976Valladolid (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Wielka Nagroda "Złotego Kłosa"
- 1977Łódź (Przegląd Filmów Społeczno-Politycznych)-Główna Nagroda
- 1977Kartagena (MFF)-I nagroda
- 1977Kartagena (MFF)-nagroda za reżyserię
- 1978Avellino (MFF Neorealistycznego)-I Nagroda "Złote Laceno"
- 1996Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
specjalna "Złota Kaczka" dla najlepszego filmu z okazji 50-lecia pisma "Film"; przyznana w 1997 - 1999Koniec wieku - ankieta "Polityki"
4 miejsce w ankiecie "Najciekawsze filmy polskie XX wieku" - 2007Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
"Złota Kaczka" 50-lecia w kategorii: Najlepszy film - 2015Gdynia (Festiwal Filmowy)-Diamentowe Lwy (nagroda przyznana z okazji 40. edycji festiwalu)
za najlepszą muzykę 40-lecia
Patrz także:schowaj
- 1927Film fabularny / Aleksander Hertz Zbigniew Gniazdowski
- 1967Spektakl telewizyjny / Władysław Reymont / Tadeusz Worontkiewicz
- 1975Serial fabularny / Andrzej Wajda