Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

EROICA

  • Podtytuł: SYMFONIA BOHATERSKA W DWÓCH CZĘŚCIACH
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1957
  • Premiera:
    1958. 01. 04
  • Gatunek:
    Film wojenny
  • Czarno-biały, 2373 m, 78 min

    Lokacje: Warszawa (Pałac Królikarnia przy ul. Puławskiej, ulice: Idzikowskiego, Pilicka, Malczewskiego, ul. Puławska), Konstancin - Jeziorna (willa "Piast" przy ul. Granicznej 27).

Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy.
"Eroica" to nie pierwszy przykład współpracy scenarzysty Jerzego Stefana Stawińskiego i reżysera Andrzeja Munka. Wcześniej zrealizowali film "Człowiek na torze". Po wielu samodzielnych sukcesach - Stawiński jest m.in. autorem scenariusza do filmu "Kanał", a Munk zdobył wiele nagród w dziedzinie filmu dokumentalnego - ich drogi spotkały się w "Eroice". W filmie tym swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa. W obu nowelach przedstawili bohaterstwo, które właściwie nie przyniosło żadnego konkretnego sukcesu, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili różnorodność charakterów, bogactwo ludzkich typów - studium psychologiczne bohaterów. Film prawie całkowicie zrealizowany został w plenerach, głównie w Warszawie, w Bukowinie i na Śląsku. Jest to także pierwszy polski film szerokoekranowy.
Munk zapożyczył tytuł filmu od patetycznej III Symfonii Es-dur Ludwiga van Beethovena. Pierwotnie Munk swoją filmową "Eroicę" chciał zbudować (na podobieństwo symfonii) z trzech (klasyczne symfonie składają się z 4 części), luźno ze sobą związanych części. Pierwszej części, już po zmontowaniu, Munk nie włączył do całości filmu. Uznał ją za nieudaną artystycznie. Ostatecznie więc podtytuł "Eroiki" brzmi "Symfonia bohaterska w dwóch częściach", co jeszcze bardziej podkreśla ironiczny i sceptyczny wydźwięk filmu.

Fragment filmu
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1959
    Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda dla najlepszego zestawu filmów
    wspólnie z filmami "Ewa chce spać" i "Zamach"
  • 1959
    Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za scenariusz
    wspólnie z filmem "Zamach"
  • 1959
    Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda FIPRESCI
  • 1959
    Syrenka Warszawska (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP)-w kategorii filmu fabularnego
    za rok 1958

Patrz także:
schowaj

SCHERZO ALLA POLACCA (1)

  • Nowela
  • 36 min

    Lokacje: Konstancin.

Bohaterem noweli jest Dzidziuś, warszawski cwaniak, który początkowo wbrew sobie wciągnięty zostaje w sprawy powstania warszawskiego, a następnie świadomie już pośredniczy w pertraktacjach między dowództwem powstania a oddziałami Węgrów chcących stanąć po stronie Polaków. Mimo niepowodzenia tego przedsięwzięcia, wraca do walczącej i ginącej Warszawy.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
WĘGRZY
Opowiadanie
AutorJerzy Stefan Stawiński

Patrz także:
schowaj

OSTINATO - LUGUBRE (2)

  • Nowela
  • 40 min

Akcja noweli toczy się w oflagu, w którym rzekomy uciekinier, ukrywający się na poddaszu baraku, wykreowany zostaje na legendarnego bohatera. Schorowany i załamany psychicznie popełni w końcu samobójstwo. Przesadna dbałość o honor munduru, przestrzeganie przez przedwojenną kadrę oficerską dawnych zasad i hierarchii czyni atmosferę przymusowego, wzajemnego współżycia niemożliwą do zniesienia. Nie wytrzymuje jej porucznik Żak. Po nieudanej próbie ucieczki wychodzi w czasie alarmu lotniczego na pusty plac obozowy ze świadomością, że strażnicy mają bezwzględny rozkaz strzelania . . .

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
UCIECZKA
Opowiadanie
AutorJerzy Stefan Stawiński

CON BRAVURA

  • Nowela
  • 32 min

    Nowela miała być pierwszą częścią filmu. Ostetecznie - już po zmontowaniu - nie została przez Munka włączona do ekranowej wersji filmu. Obecnie prezentowana bywa jako dodatek do właściwej wersji "Eroiki" (niestety, nowela - poza tytułem - nie posiada napisów, co znacznie utrudnia ustalenie jej obsady.

    Lokacje: Zakopane (dworzec kolejowy), Kuźnice (stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch), Kasprowy Wierch.

Piękna zakonnica przyjeżdża pociągiem do Zakopanego. Kontaktuje się z dwoma mężczyznami w sprawie "białych gołębi", obaj jednak odmawiają pomocy. Siostra dociera do willi, w której Niemcy urządzili kocioł. W ślad za zakonnicą w willi pojawia się młody mężczyzna Andrzej. Obojgu udaje się uciec. Andrzej prowadzi zakonnicę do chałupy, gdzie znajduje się siedziba polskich kurierów. Kobieta prosi o przeprowadzenie przez węgierską granicę. Andrzej ofiarowuje jej swoją pomoc. Po brawurowej jeździe na nartach oboje docierają do szałasu wysoko w górach. Zakonnica zdejmuje habit i przedstawia się Andrzejowi jako Katarzyna. Rankiem znika. Andrzej dociera do polskiego oddziału. Dowiaduje się, że właśnie Niemcy wkroczyli na Węgry, okazuje się także, że "białe gołębie" były hasłem tajnych kurierów krążących pomiędzy Polską a Węgrami. Chłopak, chce odnaleźć Katarzynę i przestrzec ją przed niebezpieczeństwem. Tymczasem ona dociera już do granicy w towarzystwie dwóch przewodników. Z daleka słychać strzały. To patrol niemiecki ostrzelał Andrzeja.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ZAKONNICA
Opowiadanie
AutorJerzy Stefan Stawiński
2024.03.01 02:17:22
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.