TYLKO ZNACZKI
1960Zofia Wdówkówna-Ołdak
Próba opowiedzenia historii Europy i Polski za pomocą kolekcji znaczków pocztowych.
Rok 1960 okazał się wyjątkowo owocny dla Pracowni Filmu Animowanego funkcjonującej na Wydziale Operatorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Powstały w niej wówczas słynne Konflikty Daniela Szczechury - pierwsza autorska animacja jednego z najważniejszych twórców Polskiej Szkoły Animacji. Film niezwykle aktualny, wręcz publicystyczny, a jednocześnie metaforycznie ujmujący zagadnienie cenzury i kwestię wolności artysty. Założenia drugiego filmu zrealizowanego w roku 1960 w Pracowni były skromniejsze, choć po latach Tylko znaczki Zofii Wdówkównej-Ołdak jawią się jako zapowiedź talentu i kreatywności przyszłej twórczyni seriali dla dzieci.
Zofia Ołdak układając znaczki w określonej kolejności, nie tylko opowiada za ich pomocą historię, lecz także próbuje przekazać emocje, które wyraża poprzez dobór dźwięków (muzyki i efektów) i ruch. Stosuje animacje poklatkową i technikę repollero, która w latach 60. będzie chętnie wykorzystywana przez twórców filmów ze zdjęć. Znaczki ożywają na oczach widza. Ołdak manipuluje światłem, wielkością planów, długością ujęć. Porządkuje znaczki według tematów, np. dzieci z matkami, zwierzęta domowe, ale czasami stosuje porządek graficzny oparty o następstwo kształtów.
Najbardziej sugestywnym obrazem wydają się trzepoczące skrzydła motyla. Umieszczone na początku i pod koniec filmu z jednej strony odsyłają do przemijania wszelkich (nawet istotnych) zdarzeń, które z perspektywy dziejów okazują się ulotne jak życie motyla; z drugiej - do efektu motyla, czyli obrazowego przedstawienia determinizmu.
Po ukończeniu studiów Ołdak rozpoczyna pracę w Studiu Filmów Lalkowych w Tuszynie, a potem w Studiu Małych Form Filmowych Se-Ma-For, gdzie tworzy autorskie filmy animowane - Hydraulicy i Klient nasz pan - podejmujące w satyrycznej formule ważne kwestie społeczne. Następnie rozpoczyna pracę w Studio Miniatur Filmowych w Warszawie. To tam powstaje popularny niegdyś serial Piesek w kratkę. Ołdak staje się jedną z wielu animatorek współtworzących seriale i filmy dla dzieci. W pamięci wielu widzów zapisze się przede wszystkim jako twórczyni serialu Plastusiowy pamiętnik.