Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZŁOTE PANTOFELKI

2002
Anna Jadowska

Ania Kowalska ucieka z domu, korzystając z autostopu. Kierowca samochodu dopuszcza się na niej gwałtu i w konsekwencji dziewczyna topi się w jeziorze. Jednocześnie Ania ma swój świat marzeń, w który coraz bardziej ucieka, aż ostatecznie decyduje się w nim zostać.

W swej szkolnej etiudzie Anna Jadowska łączy charakterystyczny dla jej późniejszych filmów realizm (Teraz ja, Dzikie róże) z baśniowością. Podobna stylistyka cechuje jej krótki metraż Niedźwiedź zrealizowany w ramach wieloautorskiego projektu Erotica 2022.

Jadowska kreuje dwa równoległe światy: rzeczywisty i stworzony przez wyobraźnię bohaterki. Pierwszy z nich charakteryzuje chłodna tonacja, spowite mgłą przedmieścia dużego miasta. Kamera eksponuje osamotnienie bohaterki - zdeterminowanej, ale jednocześnie smutnej i przerażonej. Obserwujemy jej twarz i w szerokich planach jej niknącą w industrialnej przestrzeni sylwetkę. Moment ucieczki z domu nie zostaje ukazany w filmie. Powraca jako reminiscencja jedynie w warstwie dźwięku. Motywacja Ani jest jednak jasna, a scena, w której rodzice w studio telewizyjnym, apelując o pomoc w odnalezieniu córki, zapewniają, że w ich domu wszystko było w porządku, staje się dojmująco bolesna.

Gdy Ania jedzie tramwajem, mija jedną z podłódzkich romskich rezydencji przypominających pałac. Uruchamia to w jej wyobraźni inny, bajkowy świat, w którym czeka na nią elegancki mężczyzna, częstuje szampanem. Ona ubrana jest w piękną suknię. Wnętrza oświetlone są jasno i ciepło. W kolejnych odsłonach introspekcji relacja pomiędzy Johnem i Mirandą (takim imieniem przedstawia się bohaterka) staje się bliższa - dochodzi do pocałunku. To świat wymarzony, świat, do którego wychowują dziewczynki bajki, kultura popularna, często również najbliżsi i do którego bohaterka tęskni. Jednocześnie wizja romantycznej miłości w pałacowym entourage'u nie jest możliwa do spełnienia, a jej konfrontacja z niesłychanie brutalną rzeczywistością dotkliwa.

Tytułowe złote pantofelki odsyłają rzecz jasna do baśni. Ale i wyidealizowany świat wkracza do rzeczywistości w słowach piosenki Hanny Rek, która rozbrzmiewa z samochodowego radia przyszłego gwałciciela Ani. To właśnie w scenie gwałtu dwa światy - wyobrażony i rzeczywisty splatają się najintensywniej. Błagania dziewczyny i dźwięki szamotaniny przenikają do pałacu. Przerażona Ania/Miranda chce wyznać Johnowi, co się stało. Lecz mężczyzna delikatnie przytyka palec do jej ust, wręcza jej pierścionek. Dziewczyna odchyla się i z przestrachem szeroko otwiera oczy: znika książę z bajki, piękna suknia i wnętrze. Bohaterka obolała i pobita leży pośród liści w pobliżu drogi.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.