PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2001
- 25'
Sylwestrowy wieczór 2000 roku. Za kilka godzin świat wkroczy w trzecie tysiąclecie. Do Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki schodzą się goście. Autorka dokumentu pyta ich o wrażenia i ocenę miejsca, w którym będą się bawili tej nocy. Większości z nich nie przeszkadza ani wygląd, ani przeszłość pałacu. Przeciwnie, jak zapewniają, dobrze się czują i wspaniale bawią. Są zdania, że wprawdzie skończyła się pewna formacja polityczna, ale tego nie można wymazać z naszych dziejów. Podobnie jak dobrych skojarzeń z pałacem, w którym była dobra księgarnia i doskonałe teatry oraz interesujące ekspozycje w Muzeum Techniki. Nie sądzą też, by dobrym pomysłem była przebudowa i zmiana wyglądu budowli lub wymazanie nazw sal Gagarina czy Tierieszkowej, bo wszak ludzie ci istnieli, czemu nie da się zaprzeczyć. Tak jak nie da się zaprzeczyć, że ta krytykowana za swą architekturę budowla, uznawana za symbol powojennego zniewolenia i uzależnienia od ZSRR, wrosła w miasto, czy tego chcieli mieszkańcy Warszawy, czy też nie. W wywody te autorka filmu wplata archiwalia przypominające historię pałacu - od rozpoczęcia jego budowy w 1953 roku, przekazania premierowi Józefowi Cyrankiewiczowi przez władze radzieckie symbolicznych kluczy do niego w 1955 roku, przez bale sylwestrowe przodowników pracy i władz partyjnych i państwowych, aż do ostatniego Zjazdu PZPR w 1989 roku, kiedy to ówczesny I sekretarz partii, Mieczysław F. Rakowski, polecił bezpowrotnie wyprowadzić sztandar PZPR.Tymczasem przed pałacem bawią się warszawiacy, których nie stać na wydanie 3 tys. złotych od pary, by znaleźć się w Sali Kongresowej, ani w ogóle jakiejkolwiek kwoty na bal w którymś z lokali. Przybyli tłumnie. Przed północą wszakże ówczesny prezydent miasta, Paweł Piskorski, miał przekazać stolicy umieszczony na pałacu zegar - zegar milenijny, największy na świecie i najwyżej na świecie położony.
[www.tvp.com.pl]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- WspółpracaJacek Moskalewicz
- Zdjęcia
- Produkcja