SPIS CUDZOŁOŻNIC
- Film fabularny - telewizyjny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1994
- Premiera:1995. 01. 09
- Gatunek:Komedia
- Barwny, 64 min
Lokacje: Kraków (Rynek Główny, ulica Grodzka, Aleja Trzech Wieszczów).
"Nigdy nie dano mi szansy zagrania inteligenta, którym się czułem. Chciałem opowiedzieć, może po raz ostatni w moim filmowym życiu, o bohaterze swojego pokolenia, przekazać to wszystko, czym się zaraziłem w filmach Kieślowskiego w latach siedemdziesiątych i co potem, z różnymi odcieniami, od ostro komediowego do dramatycznego, próbowałem przedstawiać. To był los polskiego outsidera, którym rodzimy inteligent często bywał. Tak się cudownie złożyło, że Witold Adamek podsunął mi powieść Jerzego Pilcha. Nie zastanawiałem się, czy "Spis cudzołożnic" to dobra książka czy zła. Napisano w niej o mnie, o moich rozterkach, kompleksach, "moich" kobietach... Bohater "Spisu cudzołożnic" nie jest cyniczny, może trochę z drugiej linii, jakby zapomniany, jak ludzie mojego pokolenia" - mówił o genezie swego reżysersko-scenariuszowego debiutu Jerzy Stuhr. Krytyka szybko uznała kinową wersję prozy Pilcha za "bilans postaw bohaterów kina moralnego niepokoju". Dostrzegając ułomności autorskiego filmu Stuhra, zwrócono też uwagę na specyficzną poetykę dzieła, bliską dokonaniom twórców tej miary, co Nanni Moretti czy Jim Jarmusch. Znanemu aktorowi udało się w przewrotny i groteskowy sposób ukazać stan świadomości polskiego inteligenta lat dziewięćdziesiątych. Inteligenta, dla którego pokoleniowymi wydarzeniami były wypadki marcowe w 1968 roku; któremu PRL kojarzy nie tylko z kartkami i czołgami na ulicach, lecz także z normalnym życiem, studiami, młodzieńczymi flirtami. Idąc śladami Gombrowicza i Mrożka Stuhr dowodzi, że polskie doświadczenie wciąż pozostaje "nieprzekładalne" na obcy grunt językowy i kulturowy. Zniknięcie "żelaznej kurtyny" nie było równoznaczne z utratą skazy prowincjonalności. Wzruszający, nostalgiczny, czasem bardzo osobisty utwór Stuhra nie każdy zrozumie i zaakceptuje. Warto jednak zamyślić się nad perypetiami głównego bohatera i losów jego pokolenia - "ostatniego, które nie wstydziło się uczuć".
Gustaw pracuje naukowo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest polonistą. Pewnego razu otrzymuje od dziekana zadanie oprowadzenia po Krakowie szwedzkiego humanisty. Ku zdziwieniu Gustawa, przybysza nie interesują miejscowe zabytki. Chętnie natomiast zabawiłby się w damskim towarzystwie. Prawidłom gościnności musi się stać zadość. Polski humanista postanawia za wszelką cenę spełnić życzenie Szweda. Nerwowo wertuje swój wiekowy notatnik w poszukiwaniu dziewczyn, z którymi kiedyś...sam... Czas jednak zrobił swoje, a te niegdyś piękne i chętne w niczym nie przypominają siebie sprzed lat.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dyrygent
- Konsultacja muzyczna
- Nagranie muzykiStudio Dźwiękowe
- Realizacja nagrańw napisach imię: Bohdan
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)w napisach określenie funkcji: współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Zlecenie
- Obsada aktorskaGustawprofesor Bjorn, szwedzki humanista z UpsalidziekanJola ŁukasikIza GęsiareczkaEmilka, była żona Gustawadoktor Jerzy Zgółka, mąż Marii Magdalenydoktor Maria Magdalena Zgółka"Posępna Okularnica"Beverly, barmanka "z najpięknięjszą szyją" w Lozanniemłoda Emilka, żona Gustawamłoda Iza GęsiareczkaNikodem "Wymoczkowaty", obecny partner Emilkiprostytutka w parkudziewczyna w wizji Gustawarecepcjonistka w hoteluprostytutka w parkukobieta w wizji Gustawakobieta w wizji GustawaAdrianna MilnerowiczMarta Mizerapanienka na ulicystudentka w barze "Vis a Vis"barmanka lub kelnerka w kolejnych barachdziewczyna w wizji Gustawamężczyzna w barze "Vis a Vis"starszy pan fotografowany przez Bjorna na ulicystudent wpatrujący się w Marię Magdalenę Zgółkębliźniak w okniebliźniak w okniemężczyzna w barze w Lozanniemężczyzna w barze w Lozannieznajomy Gustawastudent w barze "Vis a Vis"mężczyzna w barze "Vis a Vis"były rektorSebastian ZasadaAleksander, syn Joli Łukasikstudent wpatrujący się w Marię Magdalenę Zgółkęrecepcjonistka w hotelu; nie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisachmężczyzna w oknie kawiarni pijący kawę; nie występuje w napisachmężczyzna w oknie kawiarni pijący kawę; nie występuje w napisachkierowniczka punktu skupu butelek; nie występuje w napisachmężczyzna w barze "Vis a Vis"; nie występuje w napisachkobieta w wizji Gustawa; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SPIS CUDZOŁOŻNIC. PROZA PODRÓŻNA | |
Powieść | |
Autor | Jerzy Pilch |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1994Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Specjalna Jury
- 1994Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za rolę kobiecą
- 1994Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za dialogi
- 1994Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Złote Jabłko (nagroda Stowarzyszenia Kobiet Filmu i Telewizji)