TROIS COULEURS. BLANC
- Tytuł polski: TRZY KOLORY. BIAŁY
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Francja, Szwajcaria
- Rok produkcji:1993
- Premiera:1994. 02. 25
- Gatunek:Film psychologiczny
- Barwny (negatyw: Kodak), 88 min
Lokacje: Warszawa (cmentarz ewangelicko - augsburski przy ul. Młynarskiej, areszt śledczy przy ul. Rakowieckiej, Plac Grzybowski, most Śląsko-Dąbrowski, stacja metra Kabaty w budowie, ul. Siedzibna, budynek Warsaw Corporate Center przy ul. Emilii Plater 28, taras nad kinem "Muranów" przy ul. Andersa 1), Grodzisk Mazowiecki (tzw. Willa Wajdy przy granicy z Milanówkiem).
Karol, polski fryzjer ożeniony z piękną Francuzką Dominique, prowadzi w Paryżu salon fryzjerski. Jednak stres wywołany pobytem w obcym kraju, nieznajomością języka i ludzi sprawia, że Karol staje się impotentem. Nie mogąc się doczekać przez 6 miesięcy skonsumowania ich związku Dominique rozwodzi się z mężem, zabierając mu cały majątek, łącznie ze starym "polonezem". Chociaż Karol nadal ją kocha, młoda kobieta nie daje mu nawet cienia nadziei, że kiedykolwiek do niego wróci.
Pozostawiony na ulicy z jedną walizką Karol usiłuje zarobić na bilet powrotny do Polski grając w metrze na grzebieniu. Poznaje tam innego Polaka, Mikołaja, zdesperowanego intelektualistę, który nie widzi sensu dalszego życia. Mikołaj chce pomóc nieszczęsnemu fryzjerowi wrócić do kraju. W dużej walizce przemyca go samolotem jako jeden ze swych bagaży. Jednak na lotnisku walizka zostaje skradziona. Jej zawartość do niczego nie jest złodziejom potrzebna, więc pobity przez nich Karol ląduje na wysypisku śmieci. Ocknąwszy się, z ulgą stwierdza, że znów jest u siebie.
Na rodzinnej ziemi odzyskuje skrzydła. Postanawia zbić majątek, by udowodnić Dominique, że jest jej wart. Zaczyna od dorabiania w zapyziałym zakładzie fryzjerskim swego brata Jurka, potem zostaje ochroniarzem w jednym z kantorów. Podsłuchawszy rozmowę swoich pracodawców wykorzystuje zdobyte informacje do przeprowadzenia bardzo korzystnej transakcji. Z dnia na dzień staje się bogaty. Wkrótce staje na czele międzynarodowej spółki handlowej, nieustannie pomnażając swój majątek. Próbuje się skontaktować z Dominique, ale była żona nie chce nawet z nim rozmawiać. Ponieważ Karol kocha ją równie silnie, jak nienawidzi, postanawia zemścić się na niej. By tego dokonać, musi jednak ściągnąć Dominique do Polski. Z pomocą Mikołaja pozoruje własną śmierć, a cały majątek zapisuje eks-małżonce, która powiadomiona o czekającym na nią spadku przyjeżdża czym prędzej do Warszawy. Wróciwszy po pogrzebie do swego pokoju hotelowego kobieta zastaje tam całkiem żywego Karola, który szykuje dla niej dalsze niespodzianki.
Po "Niebieskim", pierwszej części trylogii "Trzy kolory", czystej, poetyckiej, niemal pozbawionej akcji, wypełnionej wysmakowanymi plastycznie obrazami i nastrojową muzyką, "Biały" zaskoczył zarówno krytykę, jak i widzów. Jest to gorzka komedia, pełna zdarzeń i niespodziewanych zwrotów akcji. Podczas gdy w "Niebieskim" upragniona wolność pojmowana jako całkowity brak więzów międzyludzkich i zobowiązań okazywała się koszmarem, pustką ziejącą martwotą, w "Białym" Kieślowski dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych.
"Biały", pełen żartów i umowności balansujących na granicy absolutnego nieprawdopodobieństwa, zachowuje typową dla Krzysztofa Kieślowskiego względność, ale nie ma charakterystycznej dla niego tajemnicy. Z jednym wyjątkiem: postać Mikołaja grana przez Janusza Gajosa niesie ze sobą piętno wzięte jakby z innego filmu. To jest ktoś - jak pisał w "Tygodniku Powszechnym" Piotr Mucharski - kto musi przeżyć własną śmierć, by znów poczuć smak życia.
Wśród wykonawców "Białego" zwraca uwagę Zbigniew Zamachowski (Karol) oscylujący między groteską a tragedią, kreujący swego bohatera trochę na wzór postaci chaplinowskich, oraz partnerująca mu Julie Delpy (Dominique). [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserskaEmmanuel Finkiel
- Asystent reżyseraPeter ThurrellJulie BertucelliFrancois AzriaStephane Libiot
- Casting (reżyseria obsady)Margot Capelier
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Współpraca operatorskaMuriel Coulin
- OświetlenieHans MeierErnst BrunnerAlain DondinAlain Dubouloz
- Konsultacjaartystyczna
- ScenografiaClaude Lenoir
- Dekoracja wnętrz
- RekwizytyMichel CharvazJulien Poitou-WeberJean-Pierre DelettreChristian AubenqueLionel Acat
- KostiumyVirginie Viard
- Muzyka
- Wykonanie muzykiMała Orkiestra Zbigniewa Preisneraskrzypceobójklarnet
- Dyrygent
- Nagranie muzykiS-4
- Realizacja nagrańprodukcjaprodukcja
- DźwiękJean-Claude Laureux
- Współpraca dźwiękowaBrigitte TaillandierPascal Colomb
- Miks dźwiękuWilliam Flageollet
- Montaż dźwiękuJean-Claude LaureuxFrancine Lemaitre
- PostsynchronyJerome LevyPascal MaziereEric FerretMarc-Antoine Beldent
- Montaż
- Współpraca montażowaChristian Phan-Trong Tuan
- CharakteryzacjaJean-Pierre Caminade
- Konsultacjascenariuszowascenariuszowascenariuszowa
- Tłumaczenietłumaczenie dialogów
- Ewolucje kaskaderskie
- Opieka medycznanie występuje w napisach
- Fotosy
- Public relationsEva Simonetattache prasowy
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjnaCaroline LassaAnne GuillemardJean TalvatGisele VuillaumeAline CorneilleOlivier BulteauNicolas TempierDominique Lefevre
- TechnikAlbert VasseurAlain Dreze
- Script (Sekretariat planu)Genevieve Dufour
- TłumaczenieRoman Gren
- ProducentMarin Karmitz
- Producent towarzyszącyYvon Crenn
- ProdukcjaMK2 Productions SAFrance 3CAB Production Lozanna
- Współpraca produkcyjnaCanal+
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaKarol KarolJulie DelpyDominique, żona KarolaMikołajJurek, brat Karola"Elegant", partner właściciela kantoruchłopnotariuszinspektorpan Bronek, kierowca Karolawłaściciel kantoruMichel Lisowskitłumaczczłowiek pod kantorempani Ewa, kasjerka w kantorzepracownik MariottaPhilippe Morier GenoudsędziaFrancis Coffineturzędnik bankowyYannick Evelyurzędnik w metrzeJacques Dissesadwokat Dominiquepani Jadwiga, klientka Karolapracownik lotniskamężczyzna na pogrzebiepracownica lotniskastrażnik więzienny; nazwisko aktora występuje w napisach filmu, choć w rzeczywistości na ekranie nie pojawia się, jego rola została w całości usunięta w montażuprzedstawiciel konsulatu francuskiegorecepcjonistka w hotelu Mariott; nazwisko aktorki występuje w napisach filmu, choć w rzeczywistości na ekranie nie pojawia się, jej rola została w całości usunięta w montażuurzędniczka USCszef zakładu pogrzebowego; nazwisko aktora występuje w napisach filmu, choć w rzeczywistości na ekranie nie pojawia się, jego rola została w całości usunięta w montażuJ Modetpracownica firmy Karolapolicjant w pokoju hotelowymkobieta na pogrzebieczłonek szajki złodziei bagażuJacek, pracownik firmy Karolaekspedientka w sklepieM Vernerpracownik firmy KarolaJuliette BinocheFlorence Pernelinżynier budujący dworek dla Karola; nie występuje w napisachkobieta na pogrzebie; nie występuje w napisach
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1994Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Srebrny Niedźwiedź za reżyserię
- 1995Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1994 - 1999Koniec wieku - ankieta "Polityki"
6 miejsce wspólnie z pozostałymi częściami trylogii w ankiecie "Najciekawsze filmy polskie XX wieku"
Patrz także:schowaj
- 1993Film fabularny / Krzysztof Kieślowski
- 1994Film fabularny / Krzysztof Kieślowski