ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1958
- Premiera:1983. 08
- Gatunek:Film obyczajowy
- Czarno-biały z sekwencją barwną. 2457 m, 83 min
Lokacje: Warszawa (ul. Kozia, Centralny Dom Towarowy w Alejach Jerozolimskich, Dworzec PKP Warszawa Śródmieście, Plac Konstytucji, Pałac Kultury i Nauki), Wrocław, Wisła w okolicach Mięćmierza k. Kazimierza Dolnego.
"Ósmy dzień tygodnia" jest filmem wyjątkowym co najmniej z jednego powodu. Leżał na cenzorskiej półce aż 25 lat. To rekord w polskiej, a może i światowej kinematografii. Zanim pojawił się na ekranach, obrósł legendą. Przyczynił się do tego przede wszystkim mit Marka Hłaski, czołowego reprezentanta "czarnej" literatury, która doszła w Polsce do głosu w połowie lat pięćdziesiątych. Pisarz ten, dla wielu do dziś kultowy, portretował w swych utworach świat głęboko zdemoralizowany, przeżarty cynizmem i pogardą dla wartości takich jak miłość, wierność, przyjaźń. "To wiek dwudziesty, Agnieszko: Izolda mieszka w burdelu, a Tristan pije z sutenerami na rogu" - mówi jeden z bohaterów "Ósmego dnia tygodnia", opowiadania Hłaski, które stało się kanwą scenariusza filmu. Zdanie to mogłoby stanowić motto całej twórczości autora "Cmentarzy". Twórczości mrocznej i pesymistycznej, wstydliwie ukrywającej czasem wręcz sentymentalną tęsknotę za światem lepszym, mądrzejszym, piękniejszym. Kiedy po ćwierć wiecznym leżakowaniu film Aleksandra Forda trafił do rozpowszechniania, spotkał go smutny los dzieł, których czas już przeminął. W 1958 roku, gdy pojawił się na ekranach RFN, spotkał się z dużym uznaniem krytyki. Wysokie noty zebrał wówczas nie tylko reżyser, lecz także aktorzy oraz operator. Oglądany z dwudziestopięcioletnim opóźnieniem "Ósmy dzień tygodnia" broni się głównie kreacją Zbigniewa Cybulskiego oraz młodzieńczymi twarzami aktorów, którzy zyskali sławę licznymi późniejszymi występami. Stanowi też ciekawy dowód twórczych zmagań blisko pięćdziesięcioletniego Forda z debiutującymi wówczas młodymi gniewnymi, którzy wkrótce mieli zostać ochrzczeni mianem "szkoły polskiej". W porównaniu z literackim oryginałem film autora "Młodości Chopina" pozbawiony został drastycznych scen i kilku politycznie niewygodnych motywów. Upiększono też scenerię, w której rozgrywają się perypetie bohaterów. Marek Hłasko, mimo że był współtwórcą scenariusza, na kartach "Pięknych dwudziestoletnich" ocenił pracę Forda zdecydowanie negatywnie. Pewną ciekawostką jest fakt, że grająca rolę Agnieszki niemiecka aktorka Sonia Ziemann, została niebawem żoną pisarza.
Akcja "Ósmego dnia tygodnia" toczy się w Warszawie, u schyłku lat pięćdziesiątych. Piotr i Agnieszka kochają się, lecz nie mogą znaleźć spokojnego kąta, żeby choć przez chwilę pobyć sam na sam. On nie ma dachu nad głową, ona zaś mieszka w małym, obskurnym mieszkanku z rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem. Piotr robi co może, by znaleźć dla siebie i dziewczyny jakieś lokum. Jego rozliczne starania kończą się klęskami, co stopniowo załamuje Agnieszkę. Wreszcie szczęście się doń uśmiecha, lecz jest to uśmiech szyderczy. Jego ukochana bowiem oddaje się przygodnie spotkanemu dziennikarzowi.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykiOrkiestra Radiowa (Berlin Zachodni)
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- ProdukcjaCCC-Filmkunst Gmbh Berlin Zachodni
- Obsada aktorskaSonia ZiemannAgnieszka WalickaPiotr Terlecki, chłopak AgnieszkiEla, koleżanka AgnieszkiIlse SteppatWalicka, matka AgnieszkiZawadzki, sublokator WalickichBum KrugerStefan Walicki, ojciec Agnieszki; rola dubbingowana przez Stanisława MilskiegoGrzegorz Walicki, brat Agnieszkidziennikarzmalarz, kolega Piotraporucznik MOurzędnik wydziału kwaterunkowego"Ciapuś", "narzeczony" Elipijak grający na akordeonie w knajpie na Zieleniakusąsiadka Piotra; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachtaksówkarz wiozący Agnieszkę na Zieleniak; nie występuje w napisachmężczyzna w knajpie na Zieleniaku; nie występuje w napisachsąsiadka Walickich; nie występuje w napisachRysiek, bandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccybandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachdziewczyna podobna do Agnieszki; nie występuje w napisachpracownik domu handlowego; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisach"Duduś", "narzeczony" Eli; nie występuje w napisachpijak w knajpie na Zieleniaku; nie występuje w napisachsąsiad Walickich; nie występuje w napisach"Pimpuś", "narzeczony" Eli; nie występuje w napisachbandzior z ulicy na której mieszkają Waliccy; nie występuje w napisachmężczyzna przyglądający się z samochodu Agnieszce; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguStefan Walicki, ojciec Agnieszki; rola Buma Krugera; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA | |
Autor | Marek Hłasko |
Patrz także:schowaj
- 2011Film dokumentalny / Włodzimierz Krygier