Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CLAIRE

2000
Michał Fazlejew

Pewna kobieta imieniem Claire poddana zostaje niebezpiecznemu eksperymentowi naukowemu. Jego skutkiem jest częściowy rozkład jej ciała. W ostatniej chwili udaje się ją ocalić. Nie mamy jednak pewności, czy pozostała sobą, czy nie przetrwała wyłącznie jej zewnętrzna powłoka. Kobieta opuszczając laboratorium, zaraża jednego z pracowników śmiertelną chorobą. Wirus może się rozprzestrzenić...

Akcja etiudy Michała Fazlejewa i Bogumiła Godfrejowa toczy się w przestrzeni zamkniętej, w aseptycznych wnętrzach nowoczesnego laboratorium. Stwarzają one autorowi zdjęć niezwykłe możliwości operowania światłem, filmowania przez powierzchnie folii, plastiku i szkła, które zmieniają fakturę obrazu. Sala, w której znajduje się samotny i pogrążony w rozpaczy po nieudanym eksperymencie naukowiec, określana jest przez ciemną tonację. Przezroczyste lub mleczne powierzchnie czynią jego postać niewyraźną, rozmytą. Symbolizują jego stan wewnętrzny, ale i sytuację oddalenia, dystansu do ofiary eksperymentu. Poczucie izolacji pogłębia brak dialogów. Bohaterowie milczą, porozumiewając się jedynie przy pomocy gestów i spojrzeń. Powracające ujęcia mężczyzny wyraźnie kontrastują z salą, w której pracownicy i Claire znajdują się po wybudzeniu pacjentki. Przeważają w niej biele, jasne barwy. Dziewczyna wykazuje się niezwykłą żywotnością. Dobra kondycja fizyczna Claire nie poprawia jednak nastroju naukowców. Wypuszczają ją na zewnątrz, na świat, o którym nic nie wiemy. Nie mamy nawet pewności, czy w ogóle istnieje. Światło, charakter wnętrz oraz kolorystyka tworzą oniryczną atmosferę filmu. Sprawiają, że rzeczywistość przedstawioną postrzegamy jak senny koszmar lub niepokojącą wizję przyszłości.

Claire to swobodna adaptacja opowiadania Raya Bradbury'ego Poczwarka, autora Kronik marsjańskich (wyd. pol. Warszawa 1971) i słynnej powieści 451 stopni Fahernheita, którą na ekran przeniósł w roku 1966 François Truffaut. Bradbury roztacza przed czytelnikami antyutopijną wizję przyszłości, w której hegemonia ludzi Zachodu prowadzi do zagłady obcych cywilizacji. Rozwój technologiczny stwarza pozory bezpieczeństwa, przysłaniające zagrożenia i postępującą, nieświadomą autodestrukcję.

Claire to jedna z dwóch etiud (obok Kręgów snu, 2000) Bogumiła Godfrejowa, autora zdjęć, za którą otrzymał prestiżową Nagrodę Złotej Kijanki na Festiwalu Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage. Dwa lata później Godfrejow zrealizowała wspólnie ze Sławomirem Fabickim Męską sprawę (2002), nominowaną do Oscara w kategorii filmów krótkometrażowych.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.