MANIA CZY ANIA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1998
- Premiera:1999. 12. 20
- Barwny, 50 min
Adaptacja powieści Ericha Kästnera (1899-1974), niemieckiego
pisarza i dramaturga, a także autora wielu popularnych książek dla
dzieci ("Emil i detektywi", "Latająca klasa"). Widowisko świetnie
zagrane przez małych wykonawców, zwłaszcza odtwórczynie
tytułowych bliźniaczek, zrealizowane w malowniczych plenerach i
ładnych wnętrzach, jest dobrą ilustracją charakterystycznego dla tego
autora ciepłego humoru i optymizmu.
Na zimowisku w Zdrojowej Górze spotykają się dziewczynki
bliźniaczo do siebie podobne. Wprawdzie Mania ma porządnie
splecione warkocze, jest spokojna i układna, Ania zaś ma zawsze
wzburzoną fryzurę i równie niespokojny sposób bycia, jednak
podobieństwo "sobowtórów" jest uderzające i, jak się wkrótce okaże,
nieprzypadkowe. Początkowo wrogo nastawione do siebie dziewczynki
zaprzyjaźniają się i szybko odkrywają, że urodziły się dokładnie tego
samego dnia w tej samej miejsowości. Niedługo po narodzinach
bliźniaczek rodzice rozwiedli się, podzielili córeczkami i zamieszkali
w różnych miastach. Siostry wpadają na szalony pomysł. Najpierw
niszczą zdjęcie zrobione przez prowincjonalnego fotografa - jak sądzą,
jedyny dowód, że spotkały się na zimowisku. Potem drobiazgowo
opowiadają jedna drugiej o zwyczajach rodziców i o domach, których
nie znają. Wreszcie są gotowe do zamiany życiowych ról - Ania jedzie
do Monachium, gdzie dotychczas mieszkała Mania z mamą, Mania zaś
wyrusza do Wiednia na spotkanie z ojcem, którego oglądała tylko na
fotografii.
Tata ledwie zauważa, że dziewczynka po powrocie z ferii
dziwnie spoważniała. W hotelu "Imperial", gdzie stołuje się słynny
dyrygent Ludwik Palffy, wszyscy cieszą się, że Ania wróciła, tylko
głupi Fafik, pies pana radcy, mija ją obojętnie, jakby nie poznał
swojej ulubienicy. Z kolei mama jest trochę zdziwiona, że jej dzielna
córeczka oduczyła się gotować i nagle zaczęła bazgrać w zeszytach jak
kura pazurem, jednak pani Korner wcale się tym nie martwi,
przeciwnie, cieszy się, że wreszcie stała się beztroską, radosną
dziewczynką, nie obciążoną obowiązkami ponad swój wiek. Tak więc
żadne z rodziców niczego nie podejrzewa. Natomiast w sercu Mani
budzą się najgorsze obawy. Dziewczynka zauważa, że o względy
tatusia usilnie zabiega primadonna operowa, panna Irena Gerlach.
Zdesperowana, podejmuje nierówną walkę z piękną i bezwzględną
kobietą, której udaje się skłonić znanego dyrygenta i kompozytora do
oświadczyn. Mania zjawia się w mieszkaniu panny Gerlach, by
oznajmić, że nie wolno jej poślubić pana Palffy. Przypłaca jednak ten
akt odwagi i rozpaczy ciężką chorobą. Tymczasem w Monachium Ania
zamartwia się, że nie ma wiadomości od siostry. Przypadek sprawia,
że mama odkrywa podstęp bliźniaczek. Natychmiast kontaktuje się z
byłym mężem, obie z Anią przyjeżdżają do Wiednia. Pod opieką
mamy Mania błyskawicznie powraca do zdrowia. Zbliżają się dziesiąte
urodziny sióstr, ale dziewczynki nie pozwalają sobie niczego
ofiarować. Chcą dostać tylko jeden, szczególny podarunek. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariuszw napisach określenie funkcji: Adaptacja
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Produkcja
- Obsada aktorskaAnna WysmykAniaAleksandra WysmykManiaKatarzyna KornerLudwik PalffyIrena GerlachTereskaNarratorDoktor StroblKierowniczka koloniiPanna UlrykaDyrektorka szkołyAntoni GabrielRedaktorKucharkaBufetowaSandra SchindlerDominik CisowskiRyszard SzkutaLokaj; nie występuje w napisachSzkoła Podstawowa (Międzygórze)dzieci
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MANIA CZY ANIA | |
Autor | Erich Kästner |
Przekład | Leonia Gradstein |
Przekład | Janina Gillowa |