MIŁOŚĆ - TO TAKIE PROSTE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2000. 01. 16
- Barwny, 62 min
Lars Noren debiutował jako poeta 36 lat temu. Początkowo jego
wiersze szokowały gwałtownością obrazowania, obsesyjnie
powracającym motywem śmierci oraz perwersyjnym, sadystycznie
zabarwionym erotyzmem. W kolejnych tomikach Noren coraz częściej
rezygnował z mrocznej tematyki na rzecz zabaw z językiem i badania
granic jego logiczności. Wreszcie zupełnie odszedł od poezji i zajął
się pisaniem sztuk. Odniósł na tym polu spory sukces. Obecnie
uznawany jest za jednego z najwybitniejszych, oprócz P.O. Enquista,
współczesnych dramaturgów skandynawskich. Wiele jego tekstów, w
tym "Książęcy pochlebca", "Mieć odwagę zabić", "Noc jest matką
dnia", "Cisza", zyskało rozgłos w całej Europie. Zarówno pod
względem tematyki, jak i stylu Noren ma wiele wspólnego ze swymi
wielkimi poprzednikami - Augustem Strindbergiem i Henrykiem
Ibsenem. Nie brak w jego sztukach konfliktów moralnych, nie brak
bohaterów psychicznie okaleczonych i zadających ból innym. Zwykle
ukazuje ich Noren w banalnych, codziennych sytuacjach. Dialogi,
pozornie nieznaczące i stereotypowe, stopniowo odsłaniają powikłaną
psychikę postaci, niemal niedostrzegalnie budują sieć emocjonalnych
napięć między nimi. Ulubione tematy Norena to konflikty rodzinne,
często rozpaczliwe próby poszukiwania utraconego poczucia
bezpieczeństwa, zagubienie człowieka we współczesnym świecie.
"Miłość - to takie proste" nawiązuje do głośnego utworu
Edwarda Albeego "Kto się boi Wirginii Woolf?" Podobnie jak tam,
tak u Norena osią fabularną sztuki jest spotkanie dwu par
małżeńskich. Alma i Robert to aktorzy w średnim wieku. Mają
piękny, dostatni dom. Ona jest gwiazdą, pewną siebie, momentami
agresywną i arogancką, świadomą swej ciągle niewygasłej urody i sex-
appealu. On, choć pozostaje w cieniu żony, jest co najmniej równie
utalentowany. Zawodowe frustracje i chorobliwą zazdrość
o Almę próbuje zagłuszać alkoholem. Ich goście to młode małżeństwo -
dobrze prosperujący psychoanalityk Jonas i Hedda, niespełniona
aktorka. Wspólny wieczór wypełnia im konwersacja i pijaństwo.
Początkowo dość beztroska atmosfera spotkania pomału przeobraża się
w duszny koszmar. Bohaterowie wyzbywają się towarzyskich
hamulców i z ekshibicjonistycznym zacietrzewieniem ujawniają
wstydliwe, małżeńskie tajemnice. Ich wzajemne relacje stają się coraz
bardziej brutalne i perfidne. Raniąc swoich partnerów, jednocześnie
rozdrapują własne, wewnętrzne blizny. W toku tej bezwzględnej gry
zacierają się granice między dobrem a złem, każdy z bohaterów
ukazuje wiele twarzy, z których jedne budzą niechęć, inne zaś
współczucie i zrozumienie. Niestety, całonocna, bezpardonowa
psychodrama nikomu nie przynosi wewnętrznego oczyszczenia ani
ulgi. Wręcz przeciwnie, kończy się tragedią. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Oświetleniemistrz
- Wózkarz
- Scenografia
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planuRafał Jaroch
- Script (Sekretariat planu)
- Producent
- Produkcjadla Teatru Telewizji TVP S.A.
- Obsada aktorskaAlmaHeddaRobertJonas
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MIŁOŚĆ - TO TAKIE PROSTE | |
Autor | Lars Noren |
Przekład | Halina Thylwe |