PRYMAS W KOMAŃCZY
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2009
- Premiera:2010. 01. 11
- Barwny, 83 min
Kościół katolicki i wyraziste, fascynujące postacie z nim związane od lat pozostają w kręgu twórczych
zainteresowań Pawła Woldana. Dość wspomnieć jego liczne filmy dokumentalne poświęcone m. in.
Tygodnikowi Powszechnemu, dominikaninowi Ludwikowi Wiśniewskiemu (duchowy opiekun Ruchu Wolność
i Pokój oraz Solidarności Rolników), ks. prof. Januszowi St. Pasierbowi, Janowi Pawłowi II, ks. Jerzemu Popiełuszce,
kardynałowi Kazimierzowi Świątkowi (zwierzchnik Kościoła katolickiego na Białorusi) czy Augustowi kardynałowi
Hlondowi. Jest również Woldan autorem dwóch spektakli Teatru TV, których bohaterami są: charyzmatyczny
dominikanin o. Jan Góra (Góra Góry) oraz ks. infułat Józef Wójcik, znany m. in. z głośnej akcji odbicia obrazu
Matki Boskiej Częstochowskiej zarekwirowanego przez władze PRL (Złodziej w sutannie).
Sylwetka Stefana kardynała Wyszyńskiego zajmuje w twórczości Woldana miejsce szczególne. Zrealizował
o nim trzy filmy dokumentalne: "Non Possumus", "Świadectwo drogi. Stefan Kardynał Wyszyński" i "Uwięziony prymas".
Postać Prymasa Tysiąclecia pojawia się też w innych jego produkcjach. Nieodparcie więc rodzi się pytanie, po
co tym razem spektakl? Czy wnosi on jakąś nową jakość do Woldanowej opowieści o prymasie Wyszyńskim?
Na pytanie to trzeba odpowiedzieć twierdząco. Co więcej, wydaje się, że wszystkie poprzednie Woldanowe próby
uchwycenia fenomenu kardynała Wyszyńskiego stanowiły jedynie prolog do "Prymasa w Komańczy".
"Nie zrobiliśmy ani sensacji, ani kryminału, ani społeczno - politycznego rozrachunku. Tu zgłębiamy osobę" -
mówił w jednym z wywiadów Olgierd Łukaszewicz, odtwórca roli tytułowej. Głównym tematem przedstawienia Woldana
jest bowiem portret duchowy Stefana Wyszyńskiego. W kreacji Łukaszewicza jest on bowiem przede wszystkim
człowiekiem modlitwy. Wprawdzie nie mistykiem rozmawiającym z Bogiem twarzą w twarz, lecz kimś nieustannie
walczącym ze swoimi słabościami, aby stać się możliwie najpokorniejszym, zjednoczyć się w głębokiej duchowej
wspólnocie z męką Chrystusa na krzyżu i bólem Jego Matki, odnaleźć sens swego cierpienia, ofiarować wszystkie
osobiste pragnienia, myśli, tęsknoty i potrzeby, by całkowicie podporządkować własną wolę woli Boga. Nie jest
to droga łatwa ani do przejścia, ani do sfilmowania. Tym większa zasługa aktorskiego kunsztu Łukaszewicza,
że udało się przeżycia tak subtelne, a zarazem tak wzniosłe i pełne znaczenia oddać bez osuwania się w
dewocyjny banał i sentymentalny kicz. Kiedy prymas Wyszyński ustami Łukaszewicza mówi pod koniec sztuki:
"Stałem się niewolnikiem Maryi" - trudno znaleźć powody, by mu nie wierzyć.
Akcja spektaklu toczy się między 27 października 1955 a 28 października 1956 roku w klasztorze
sióstr Nazaretanek w Komańczy, ostatnim miejscu przymusowego odosobnienia prymasa Wyszyńskiego,
na które bezprawnie skazały go władze PRL - u dwa lata wcześniej. Piękne plenery Bieszczad stały się
tłem dla pełnego wewnętrznej walki duchowego dojrzewania kardynała, by podjąć na nowo obowiązek
kierowania polskim Kościołem. Osamotniony i podupadły na zdrowiu prymas Wyszyński znajduje
życzliwość i szczere oddanie tylko u kilku kobiet - części sióstr nazaretanek i grupy świeckich "duchowych
córek", a wśród nich zwłaszcza Marii Okońskiej. Ta ostatnia, mimo licznych przeszkód ze strony UB,
kilkakrotnie odwiedza kardynała, by na prośbę paulinów z Częstochowy skłonić go do napisania nowych
Ślubów Jasnogórskich na trzechsetną rocznicę tych, które złożył król Jan Kazimierz. Z początku prymas,
nie widząc szansy na rychłe wyjście na wolność, odmawia. Pomimo to Okońska nie ustaje w naleganiach.
Pod jej wpływem, a także wskutek duchowego impulsu otrzymanego podczas modlitwy, w umyśle kardynała
rodzi się idea Jasnogórskich Ślubów Narodu i program Wielkiej Nowenny, przygotowujące Polaków do
obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski w 1966 roku, a zarazem do autentycznego i bezkompromisowego
odnowienia ich wiary.[TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Korekcja barwna
- On-line
- Muzyka
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Rekwizyty
- Dźwięk
- Zgranie dźwięku
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Konsultacjahistorycznamerytoryczna; Instytut Prymasa WyszyńskiegoBogumiła Zamoramerytoryczna; Klasztor Sióstr Nazaretanek w KomańczyRobert Jasiulewiczmerytoryczna; Sanktuarium NMP Jasnogórskiejprawna
- Redakcjaredaktor prowadzący
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaTeatr Telewizji TVP S.A.
- Obsada aktorskakardynał Stefan WyszyńskiMaria OkońskaLilka WentowskaJanka Michalskasiostra przełożonasiostra StanisławaStanisław Wyszyński, ojciec prymasaojciec Alojzy Wrzalikojciec Jerzy Tomzińskiojciec Teofil Krauzebp Zygmunt Choromańskibp Michał KlepaczZenon KliszkoWładysław Bieńkowskipułkownik UBporucznik UBfunkcjonariusz UBfunkcjonariusz UBkomendantmajor UBksiądzBogusław FaciejewksiądzzakonnikKatarzyna Kremskazakonnica
- Lektor
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2010Niepokalanów (Międzynarodowy Katolicki Festiwal Filmów i Multimediów)-II nagroda w kategorii: film fabularny