Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CHRZEŚCIJAŃSKIE DZIEDZICTWO CZARNEJ AFRYKI. MALOWIDŁA Z FARAS

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film oświatowy
  • 15 '

Pierwsze prace wykopaliskowe w starożytnym mieście Pachoras położonym na północ od drugiej katarakty Nilu, w pobliżu Wadi Halfa, prowadzone były przez brytyjskich archeologów z uniwersytetu oxfordzkiego jeszcze przd wybuchem pierwszej wojny światowej. Pół wieku później do północnego Sudanu przybyli Polacy. Polska Stacja Archeologii Śródziemnomorskiej pod kierownictwem profesora Kazimierza Michałowskiego, działająca pod opieką UNESCO w ramach międzynarodowej akcji ratowania zabytków Nubii, dokonała w Faras - bo pod taką nazwą miasto dziś jest znane - odkryć wyjątkowej wprost wagi. Podczas czteroletniej kampanii wykopaliskowej, prowadzonej w latach 1961-64, uczeni odsłonili ruiny wczesnochrześcijańskiej katedry, wzniesionej w końcu VII wieku, a potem kilkakrotnie odbudowywanej z ruin po zniszczeniach i rozbudowywanej. Najcenniejsze znaleziska znajdowały się na ścianach świątyni - były nimi dobrze zachowane w suchym, pustynnym klimacie malowidła w stylu bizantyjsko-koptyjskim, pochodzące z okresu od VIII aż po XII stulecie. Wykonano je powszechnie stosowaną wówczas techniką "al secco", polegającą na malowaniu na suchym tynku barwnikami zmieszanymi z wodą. Dopiero w piętnastym wieku owa metoda ustąpiła miejsca trudniejszej, ale zapewniającej większą trwałość technice "al fresco". Ogółem na ścianach ketedry znajdowało się ponad sto dwadzieścia malowideł: scen religijnych, takich jak Boże Narodzenie, Golgota czy Trzej Młodziankowie, wizerunków Chrystusa, Madonny, świętych, aniołów, a także portretów królów i biskupów nubijskich. Wczesne zabytki, z ósmego stulecia, są jednobarwne. Reprezentują najstarszy styl dekoracji katedry, zwany fioletowym ze względu na dominację tego koloru. Sto lat później koptyjscy artyści wypełniali farbą wszystkie płaszczyzny obrazów obwiedzione konturem: twarze aniołów i świętych były białe, a postacie królów, biskupów i pasterzy - brązowe. W X wieku twórcy stosowali wszystkie dostępne barwy, z przewagą czerwieni, stale doskonaląc warsztat aż do połowy dwunastego stulecia. Potem nastąpił regres, wyraźny upadek malarskiego rzemiosła. Starożytnego miasta nie ma już dziś na mapach - zniknęło w wodach Jeziora Nassera powstałego po wzniesieniu Tamy Asuańskiej. Uratowane, zdjęte ze ścian malowidła trafiły do muzeów. Połowa została w stolicy Sudanu, Chartumie, zaś reszta koptyjskich arcydzieł zasiliła zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie. Widzowie filmu mają okazję obejrzenia całości słynnej kolekcji z Faras. (źródło: www.tvp.com.pl)

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:18:56
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.