MAGDALENA ABAKANOWICZ. KRĘPA. KRAJOBRAZ DZIECIŃSTWA
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2023
- Barwny + czarno-biały, 6' 35"
To, czego artysta strzeże ponad wszystko, to osobiste wspomnienia, niepowtarzalne znaki dzieciństwa, z których, jak z odcisków linii papilarnych, czy twarzy, wynikają niepodważalne autorskie źródła inspiracji artystycznych.
Dwór w Krępie i jego otoczenie, wraz z całą indywidualną historią, to klucz do wrażliwości kształtującej wyobraźnię Magdaleny Abakanowicz-artystki. Zapisany we wspomnieniach jako dom pełen tajemnic, ale bezpieczny, stanowi zasadniczy trzon niepowtarzalnych znaków jej twórczości. Znajdujemy je mimo, że jej rodzinny majątek, jak wiele innych, uległ dewastacji i zapomnieniu…
Beztroskie dzieciństwo Magdaleny Abakanowicz w Krępie to osobiste przeżycie, dogłębne zanurzenie się w dziecięcych odkryciach, rozłożone w czasie niespiesznym, nieograniczonym i nieplanowanym.
Bogactwo struktur, form, znaków, ich multiplikacje, obserwowane przez małą Magdalenę w otaczającej dom naturze i codziennym rytmie dworu, jako zjawiska, mają swoje widoczne, bezpośrednie lub pośrednie, odniesienia w jej dziełach. Dojrzała ocena rzeczywistości czy historii nieustannie czerpie z bogactwa tych materii, które konsekwentnie i uważnie łączone z przemyśleniami artystycznymi wpływają na charakter twórczości Magdaleny Abakanowicz.
Przejmującym jest doświadczenie, niezmienionego przez czas i kolejnych właścicieli, ogromu zieleni wokół ruin dworu. Z lotu ptaka możemy zrozumieć, w jakiej potężnej samotni wychowywała się mała Magdalena. Czerpiąc z niej siłę przetrwania i wewnętrzną potrzebę kreowania własnego świata, jako już dorosła, nieustępliwie tworzyła swoją osobną wyspę wypełniając ją bezpiecznymi znakami swojego dzieciństwa.
Z perspektywy czasu jasno można dostrzec momenty graniczne kształtujące jej indywidualny charakter twórczy. Możemy też rozmach świata dzieciństwa przełożyć wprost proporcjonalnie na potęgę tęsknoty za niemal nieograniczoną przestrzenią i wolnością.
Potrafimy zrozumieć lasy abakanów, liny wrastające w nowe miejsca, struktury szorstkie i przyjazne, w których można się schować.
Patrząc na miejsce dzieciństwa Magdaleny Abakanowicz w Krępie możemy doświadczyć i zrozumieć rys jej osobowości, pierwotny sens tworzenia oraz nieograniczoną siłę jej charakteru.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- KoncepcjaMagdalena Mielnicka
- KomentarzMagdalena Mielnicka
- NarracjaMałgorzata Golowska
- Zdjęcia
- Postprodukcja dźwięku
- Montaż
- Konsultacjads. sprzętu cyfrowegods. sprzętu cyfrowego
- Obsługa prawna
- Księgowość
- Kierownictwo produkcjinie występuje w napisach
- Producent wykonawczy
- Produkcja
- Bohater