NASZ ŚPIEWNIK
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2003
- Barwny, 13 min
Artur Żmijewski studiował rzeźbę na warszawskiej ASP w pracowni
Grzegorza Kowalskiego (swój dyplom uzyskali tam też tacy artyści jak Paweł
Althamer i Katarzyna Kozyra). Pracownia ta była znana z eksperymentów
zmuszających ludzi do przekroczenia granic intymności, nietykalności cielesnej
lub prywatności. Stwierdziwszy, że rzeźba nie daje tych możliwości ekspresji,
jakich poszukiwał, Żmijewski zwrócił się ku filmowi i sztuce video, często aranżując
na ich potrzeby sytuacje kształtujące relacje pomiędzy tak zwanymi "normalnymi"
ludźmi i niepełnosprawnymi.
Artur Żmijewski realizuje radykalne wizje artystyczne. W swoich pracach
odnosi się do problemu cielesności i fizyczności człowieka postrzeganego
z perspektywy jego podstawowych funkcji biologicznych. W twórczości
Żmijewskiego pojawiają się pytania o o przyjętą w społeczeństwie "normę" -
stosunek do wszelkiej inności.
W "Naszym śpiewniku" Artur Żmijewski podejmuje temat pamięci.
Jest to film o "przypominaniu sobie", który powstał w 2003 roku w Izraelu. Artysta
filmował Żydów polskiego pochodzenia śpiewających polskie piosenki - hymn
narodowy, ale i "Ta ostatnia niedziela" Obrazy kryją dramatyzm przemijania
i umierania, przedstawiają pokolenie, które przeżyło zagładę, a teraz umiera
w sensie dosłownym. Odśpiewywanie przed kamerą starych, zapamiętanych
z przeszłości piosenek, jest rodzajem patriotycznego rytuału, powrotu do korzeni,
chwilą poszukiwania własnej tożsamości, przywołaniem świata, który czas
skutecznie zacierał, a który teraz powraca... [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Montaż dźwięku
- Montaż