Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HISTORIA NIEMORALNA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1990
  • Premiera:
    1990. 10. 01
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny (negatyw: Agfa XT 320), 2714 m, 99 min

Wkrótce po premierze "Historia niemoralna" wywołała falę dyskusji i polemik. Część krytyków ganiła reżyserkę za zbyt natrętny ich zdaniem autotematyzm. "Taki film można sobie nakręcić prywatnie na kasecie wideo i pokazywać w gronie znajomych" - pisano. Rzeczywiście, film jest daleko bardziej bezkompromisowy niż - też przecież autotematyczne - "Wszystko na sprzedaż" Andrzeja Wajdy. Barbara Sass nie cofa się przed drastycznością, o sprawach intymnych, by nie rzec wstydliwych, mówi głośno i bez ogródek. Bohaterka brawurowo grana przez Dorotę Stalińską jest kobietą egoistyczną, dążącą do dominacji nad otoczeniem, ambitną i agresywną, choć nie pozbawioną wrażliwości. Reżyserka nie poprzestaje jednak na analizie osobowości swojej bohaterki. Porusza także problem manipulacji jednej artystki przez drugą. Jak daleko można się tu posunąć? Jakie są moralne granice takiego postępowania? Czy sztuka może istnieć bez igrania z uczuciami i prywatnością drugiego człowieka? Prowokacyjny tytuł filmu dodatkowo podkreśla wagę tych pytań. "Historia niemoralna" to film niezwykle szczery, wręcz intymny. Jest to historia burzliwego związku pomiędzy dwiema kobietami, reżyserką i aktorką. A pomysł wzięty został przez Barbarę Sass z własnych i Doroty Stalińskiej doświadczeń. "Historia niemoralna" zawiera pewne fakty z biografii ich obu.

Montażysta Jurek pracuje nad materiałami do filmu "Historia niemoralna", którego bohaterką jest aktorka Ewa. Z offu dobiega głos reżyserki Magdy. Przez cały czas trwania projekcji montażysta i reżyserka komentują poszczególne sceny i zmieniają pointy niektórych. Z tych rozmów możemy się zorientować, że film jest nieomal biograficzną opowieścią o prywatnym życiu aktorki grającej Ewę.
Ewa wraca z zagranicy. Zdobyła właśnie jedną z ważnych nagród na festiwalu filmowym. Jest wstawiona i nieudolnie usiłuje przybierać pozy wielkiej gwiazdy. Ten styl bycia nie budzi aplauzu otoczenia. Na lotnisku czeka na Ewę sportowiec Marek. Odwozi bohaterkę do studia telewizyjnego na próbę "Antygony", w której ma zagrać rolę tytułową. Proponowane wynagrodzenie uważa jednak za zbyt niskie i demonstracyjnie opuszcza studio.
Spędzając wieczór z Markiem nie wie jeszcze, że właśnie dzisiaj zmarł jej ojciec. Egoistyczny kochanek decyduje się powiedzieć o tym dopiero następnego dnia. Ewa dowiaduje się również, że macocha zabrała obiecanego jej przez ojca mercedesa.
Wieczór w domu macochy po pogrzebie. Ewa ukradkiem odnajduje kluczyki od "swego" samochodu i odjeżdża. Zatrzymuje się przed stacją benzynową, w której "przy kieliszku" spędza czas trzech mężczyzn. Jeden z nich rozpoznaje Ewę i częstuje wódką. Nad ranem zupełnie już pijana decyduje się jechać dalej.
Po powrocie do Warszawy spotykają ją same niepowodzenia. Telewizja zrezygnowała z jej udziału w "Antygonie", a reżyserka Magda, z którą nakręciła kilka filmów, systematycznie unika Ewy. Marek usiłuje wytłumaczyć przyjaciółce, że nie zawsze była lojalna wobec Magdy. Ewa nie potrafi znieść żadnej krytyki swej osoby i zrywa z kochankiem.
Pozbawiona artystycznego oparcia postanawia szukać nowej drogi twórczej. Pomimo niedoskonałego słuchu muzycznego zamierza opracować własny recital piosenkarski. Długie tygodnie prób dają pożądane efekty.
Ewa spotyka w nocnym lokalu mężczyznę poznanego na stacji benzynowej. Nosi on również imię Marek i jest właścicielem butiku. Jeszcze tej samej nocy zostają kochankami. Od pierwszej chwili Ewa próbuje bezwzględnie podporządkować sobie nowego przyjaciela, który jest żonaty i stereotypowo pragnie dzielić swój czas między żonę a kochankę. Ewa nakłania Marka, aby zaczął pisać dla niej teksty piosenek. Utwory te zostają pogardliwie ocenione przez fachowców. Marek czuje się ostatecznie upokorzony.
Ewa spodziewa się dziecka. Burzliwa rozmowa z Markiem na ten temat uświadamia jej, że nie jest kochana. Osamotniona decyduje się na przerwanie ciąży.
Przeżywa kryzys nerwowy. W trakcie szaleńczej jazdy samochodem ulega wypadkowi. W szpitalu często odwiedza ją aktor Piotr. Po powrocie Ewy do zdrowia Piotr decyduje się zamieszkać u niej, by się nią opiekować.
Ewa dostaje propozycję zagrania w "Królu Ubu". Próby przeradzają się w ustawiczne kłótnie z reżyserem.
Recitale Ewy cieszą się zmiennym powodzeniem, do teatrów nie jest angażowana ze względu na konfliktowość.
Wigilia Bożego Narodzenia. Piotr wyjeżdża do rodziców. Ewa dzwoni do Marka, który obiecuje przyjść, ale nie pojawia się wcale. Próby nawiązania kontaktu z Magdą również kończą się niepowodzeniem. Załamana usiłuje popełnić samobójstwo. Ratuje ją sąsiadka.
W chwili gdy wydaje się już zupełnie pokonana przez życie, pojawia się Magda. Słyszymy tylko jej głos proponujący Ewie rolę w nowym filmie.
Salka projekcyjna. "Historię niemoralną" Magdy oglądają grający w filmie aktorzy. Wśród nich znajduje się Ewa. Wszyscy są oburzeni. Uważają, że reżyserka w nieładny sposób wykorzystała prywatne życie swej aktorki.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

2024.06.06 02:31:56
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.