Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ESSENTIAL KILLING

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska, Norwegia, Węgry, Irlandia
  • Rok produkcji:
    2010
  • Gatunek:
    Dramat
  • Język:
    angielski, arabski, polski
  • Barwny, 83 min

    Okres zdjęciowy: 3 stycznia - luty 2010.
    Lokacje: Izrael, Norwegia, Polska (Kampinoski Park Narodowy).

Młody Afgańczyk Mohammed zostaje schwytany przez wojska USA i przetransportowany do tajnej bazy w Europie Środkowo - Wschodniej. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności udaje mu się uciec i odtąd nie cofnie się przed niczym, by zachować wolność i ocalić życie.
"Cenię sobie w życiu pozostawanie z dala od ludzi i od wydarzeń. Po "Czterech nocach z Anną" myślałem o zrobieniu kolejnego skromnego filmu, którego akcja rozgrywałaby się w mazurskich lasach, w sąsiedztwie mojego domu. I nagle pojawiła się informacja o przeprowadzanych nieopodal tajnych operacjach CIA. W mojej głowie niemal od razu narodził się gotowy scenariusz. Film nie jest rzecz jasna oparty na faktach. Gdyby tak było, wiedzielibyśmy o tym z pierwszych stron gazet lub byłaby to ściśle strzeżona tajemnica służb specjalnych. Jednak myśl, że wojskowe samoloty Stanów Zjednoczonych rzeczywiście lądowały mniej niż 20 km od mojego domu i że ta historia naprawdę mogła się wydarzyć, była niezwykle intrygująca" mówił o genezie powstania "Essential Killing" Jerzy Skolimowski. Podczas pracy nad filmem reżyserowi bardzo zależało na tym, by jego dzieło nie zostało potraktowane jako film polityczny, opowiadający się po którejś ze stron konfliktu amerykańsko - afgańskiego. Chodziło mu przede wszystkim o "przeciwstawienie potęgi jednostce", o ukazanie losu człowieka znajdującego się w sytuacji ekstremalnej, osaczonego i pozostawionego samemu sobie w skrajnie niesprzyjających warunkach (śnieg, mróz, oddalenie od siedzib ludzkich, brak pożywienia i dachu nad głową).
Obywający się niemal bez dialogów (główny bohater nie mówi ani słowa) film Skolimowskiego zmierza zarówno w stronę "wielkiej metafory", odnoszącej się do najgłębszej "esencji" człowieczeństwa, jak i w kierunku ponownego odkrycia "esencji" kina, którego podstawową siłą jest nieporównywalna z niczym magia ruchomego obrazu nieprzysłonięta przez scenariuszową elokwencję czy widowiskowe efekty specjalne. Wartość i oryginalność "Essential Killing" dostrzegła nie tylko międzynarodowa krytyka, lecz także jury licznych festiwali, w tym prestiżowego MFF w Wenecji, gdzie film twórcy "Rysopisu" uhonorowano Nagrodą Cinema Avvenire, Nagrodą Specjalną Jury (obie dla Jerzego Skolimowskiego) oraz Pucharem Volpi (dla odtwórcy roli głównej Vincenta Gallo).
Afganistan, czasy współczesne. Trzech żołnierzy amerykańskich podczas nie do końca legalnego wypadu na skalistą pustynię przypadkowo natrafia na jednego z tubylców, Mohammeda. Przerażony muzułmanin dzięki równie przypadkowo znalezionej broni zabija Amerykanów. Wkrótce jednak ich rodacy odnajdują zmasakrowane zwłoki i rozpoczynają pościg za Afgańczykiem. Dysponujące znaczną przewagą liczebną i techniczną wojska USA osaczają zbiega i biorą go do niewoli.
Mohammed zostaje wraz z grupą innych więźniów przetransportowany do tajnej bazy w Europie Środkowej. Podczas konwoju dochodzi do wypadku furgonetki, którą jest przewożony. Udaje mu się zbiec. Zagubiony pośród bezkresnych lasów, boso biegnie na oślep przez zalegający dookoła śnieg. Wie, że teraz musi nie tylko nie dać się powtórnie złapać, ale też uniknąć śmierci z zimna i głodu. Będąc ściganym staje się też łowcą, który nie cofnie się przed niczym, by zdobyć parę butów i choćby najskromniejsze pożywienie. [TVP]

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

2024.06.06 04:05:14
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.