ESSENTIAL KILLING
- Film fabularny
- Produkcja:Polska, Norwegia, Węgry, Irlandia
- Rok produkcji:2010
- Gatunek:Dramat
- Język:angielski, arabski, polski
- Barwny, 83 min
Okres zdjęciowy: 3 stycznia - luty 2010.
Lokacje: Izrael, Norwegia, Polska (Kampinoski Park Narodowy).
Młody Afgańczyk Mohammed zostaje schwytany przez wojska USA i przetransportowany do tajnej bazy w Europie
Środkowo - Wschodniej. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności udaje mu się uciec i odtąd nie cofnie się przed
niczym, by zachować wolność i ocalić życie.
"Cenię sobie w życiu pozostawanie z dala od ludzi i od wydarzeń. Po "Czterech nocach z Anną" myślałem o zrobieniu
kolejnego skromnego filmu, którego akcja rozgrywałaby się w mazurskich lasach, w sąsiedztwie mojego domu.
I nagle pojawiła się informacja o przeprowadzanych nieopodal tajnych operacjach CIA. W mojej głowie niemal
od razu narodził się gotowy scenariusz. Film nie jest rzecz jasna oparty na faktach. Gdyby tak było, wiedzielibyśmy
o tym z pierwszych stron gazet lub byłaby to ściśle strzeżona tajemnica służb specjalnych.
Jednak myśl, że wojskowe samoloty Stanów Zjednoczonych rzeczywiście lądowały mniej niż 20 km od mojego
domu i że ta historia naprawdę mogła się wydarzyć, była niezwykle intrygująca" mówił o genezie powstania "Essential
Killing" Jerzy Skolimowski. Podczas pracy nad filmem reżyserowi bardzo zależało na tym, by jego dzieło nie zostało
potraktowane jako film polityczny, opowiadający się po którejś ze stron konfliktu amerykańsko - afgańskiego.
Chodziło mu przede wszystkim o "przeciwstawienie potęgi jednostce", o ukazanie losu człowieka znajdującego się
w sytuacji ekstremalnej, osaczonego i pozostawionego samemu sobie w skrajnie niesprzyjających warunkach (śnieg,
mróz, oddalenie od siedzib ludzkich, brak pożywienia i dachu nad głową).
Obywający się niemal bez dialogów (główny bohater nie mówi ani słowa) film Skolimowskiego zmierza zarówno
w stronę "wielkiej metafory", odnoszącej się do najgłębszej "esencji" człowieczeństwa, jak i w kierunku ponownego
odkrycia "esencji" kina, którego podstawową siłą jest nieporównywalna z niczym magia ruchomego obrazu
nieprzysłonięta przez scenariuszową elokwencję czy widowiskowe efekty specjalne. Wartość i oryginalność
"Essential Killing" dostrzegła nie tylko międzynarodowa krytyka, lecz także jury licznych festiwali, w tym prestiżowego
MFF w Wenecji, gdzie film twórcy "Rysopisu" uhonorowano Nagrodą Cinema Avvenire, Nagrodą Specjalną Jury
(obie dla Jerzego Skolimowskiego) oraz Pucharem Volpi (dla odtwórcy roli głównej Vincenta Gallo).
Afganistan, czasy współczesne. Trzech żołnierzy amerykańskich podczas nie do końca legalnego wypadu na
skalistą pustynię przypadkowo natrafia na jednego z tubylców, Mohammeda. Przerażony muzułmanin
dzięki równie przypadkowo znalezionej broni zabija Amerykanów. Wkrótce jednak ich rodacy odnajdują zmasakrowane
zwłoki i rozpoczynają pościg za Afgańczykiem. Dysponujące znaczną przewagą liczebną i techniczną wojska USA
osaczają zbiega i biorą go do niewoli.
Mohammed zostaje wraz z grupą innych więźniów przetransportowany do tajnej bazy w Europie Środkowej. Podczas
konwoju dochodzi do wypadku furgonetki, którą jest przewożony. Udaje mu się zbiec. Zagubiony pośród bezkresnych
lasów, boso biegnie na oślep przez zalegający dookoła śnieg. Wie, że teraz musi nie tylko nie dać się powtórnie złapać,
ale też uniknąć śmierci z zimna i głodu. Będąc ściganym staje się też łowcą, który nie cofnie się przed niczym, by zdobyć
parę butów i choćby najskromniejsze pożywienie. [TVP]
Zwiastunpokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyseria (II ekipa)PolskaPolska
- Reżyser IIbiuro; Polska
- Asystent reżyseraPolskaPolska
- Casting (reżyseria obsady)Polska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamerykamera "A"dodatkowy; Polskadodatkowy; Polskadodatkowy; Polska
- Asystent operatora obrazufucus puller; kamera "A"
- Asystent operatora kamerykamera "A"; w napisach określenie funkcji: camera clapper loaderkamera "B"; w napisach określenie funkcji: camera clapper loader
- Zdjęcia podwodnePolska
- Operator playbackuPolska
- Oświetleniemistrz; PolskaPolskaPolskaPolskaPolska; w napisach nazwisko: WojtczakowskiPolska
- WózkarzPolskaPolska
- Obsługa agregatuPolskaPolskaPolska
- Scenografia
- Scenograf IIPolska
- Dekoracja wnętrzPolska
- RekwizytyPolskaPolskaPolska
- Kierownictwo budowy dekoracjiPolska
- Budowa dekoracjiPolskaPolskaPolskaPolska
- KostiumyAnne Hamre
- Asystent kostiumografaPolskaPolska
- Muzyka
- Muzyka dodatkowa
- Wykonanie muzykikeyboardsanturney, dudukdafakordeongitara elektrycznagitara basowaperkusja
- Nagranie muzyki
- DźwiękRobert Flanagan
- Nagranie dialogówmontaż
- MontażRéka Lemhényi
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażystyw napisach określenie funkcji: Asystent montażystyw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- CharakteryzacjaBarbara Conway
- Charakteryzacja specjalnaPolska
- Asystent charakteryzatoraPolska
- FryzuryPolska
- FotosyPolska
- Efekty specjalnePolskanie występuje w napisach
- KonsultacjaPolskaPolskaPolska
- Efekty wizualneproducentproducentnadzór produkcjiasystent nadzoru produkcjinadzór i główny "compositor", animacja 3D, shading & lightingcompositorcompositor, rotoscopyTDdynamic effects, simulationsdynamic effects, simulationsmodelingmatte paint, texturestexturesoffline supportnadzór produkcjikierownictwo produkcjinadzórVFX artistVFX artistVFX artist
- Digital Intermediate4Knadzór, kolorystaskanowanie, printing
- Koordynacja kaskaderskaPolska
- Ewolucje kaskaderskiePolska; w napisach określenie funkcji: stunt performerPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolska
- Tresurakonsultacja; Polskakoordynacja; Polska
- Korepetytor dialogówPolska
- Koordynacja transportuw napisach imię: Wojo; Polska
- Transportkierowca Vincenta Gallo; Polskakierowca Emmanuelle Seigner; PolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolskaPolska
- CateringPolska
- LokacjePolska
- Kierownictwo produkcjiPolska
- Asystent kierownika produkcjiPolska
- Kierownictwo planuPolska
- Script (Sekretariat planu)
- AdministracjaPolska
- KsięgowośćPolska
- Koordynacja produkcyjnaPolska
- Koordynacja postprodukcyjna
- Producent wykonawczyJeremy ThomasAndrew LowePeter Watson
- Producent
- KoproducentIngrid Lill HogtunJozsef BergerEd Guiney
- Produkcja
- KoprodukcjaCylinder ProductionElement PicturesMythberg Films
- WspółfinansowanieTask FilmBord Scannan Na HeireannThe Irish Film BoardWęgierski Fundusz Filmowy
- Obsada aktorskaVincent GalloMohammedEmmanuelle SeignerMargaretZach CohenAmerykaninNicolai Cleve Brochpilot helikopteraprzesłuchujący oficerMark Gaspersichdowódca zespołu pościgowegokobieta na rowerzedrwalmyśliwymąż Margaretpijący chłoppijący chłopżołnierzżołnierz
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2010Wenecja (MFF)-Nagroda Specjalna Jury
- 2010Wenecja (MFF)-Nagroda za najlepszą rolę męskąVincent Gallo
- 2010Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Główna "Złote Ombu"
- 2010Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda Dziennikarzy
- 2010Mar del Plata (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda aktorskaVincent Gallo
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011Réka Lemhényi
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011
- 2011Vincent Gallo
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Wielka Nagroda "Złote Lwy"
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za reżyserię
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za muzykę
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za montażRéka Lemhényi
- 2011Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za montaż
- 2011Sopot (Sopot Film Festival)-"Parasolnik" dla najlepszego filmu festiwalu
- 2011Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix")-Nominacja
w kategorii: Najlepsze zdjęcia - 2012Prix France Musique Sacem