Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

REWERS

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2009
  • Premiera:
    2009. 11. 13
  • Barwny, 96 min

    Okres zdjęciowy: 24 lutego - 20 maja 2009.
    Lokacje: Warszawa (port lotniczy Okęcie, Centrum Bankowo - Finansowe przy ul. Nowy Świat 6/12, Pałac Kultury i Nauki, cmentarz na Powązkach).

    W filmie wykorzystano obrazy olejne autorstwa Joanny Różnowicz-Wisławskiej.

Kinowy debiut reżyserski Borysa Lankosza stał się nie lada wydarzeniem na polskim rynku filmowym. "Rewers" był triumfatorem 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie jury pod przewodnictwem Krzysztofa Krauzego przyznało mu Złote Lwy dla najlepszego filmu. Nagrodę odebrała ponadto Agata Buzek za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą, a za najlepszą drugoplanową rolę męską - Marcin Dorociński. Prestiżowe nagrody przypadły także w udziale Marcinowi Koszałce za zdjęcia i Włodzimierzowi Pawlikowi za muzykę; przyznano też nagrodę za charakteryzację. "Rewers" zgarnął również nagrody dziennikarzy i publiczności oraz nagrody organizatorów festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą i dyskusyjnych klubów filmowych. "Rewers" miał niespotykaną prasę, reklamowano go jako film roku, był też polskim kandydatem do nagrody Oscara. Krytycy chwalili w nim niemal wszystko: reżyserię, sprawny scenariusz, zdjęcia, muzykę oraz popisowe aktorstwo przede wszystkim w wykonaniu kobiecego tercetu: Agata Buzek, Krystyna Janda i Anna Polony.

Główna akcja rozgrywa się w Warszawie w 1952 r., a klimat tamtych czasów podkreślają wykorzystane przez twórców filmu materiały archiwalne. W historię z lat 50. wplatają się sekwencje przedstawiające czasy współczesne, których dożyła najmłodsza z bohaterek. To kolejny demaskatorski film, rozliczający się z erą stalinizmu, tyle że tym razem opowieść została utrzymana w stylistyce czarnej komedii. Zresztą film łączy w sobie różne gatunki i konwencje, wątki kryminalne i miłosne. Bohaterki "Rewersu" to przedstawicielki trzech pokoleń inteligenckiej rodziny. Cała konstrukcja filmu wspiera się właśnie na kobietach: córce, matce i babci, które odgrywają tu kluczowe role. Centralny wątek skupia się jednak wokół rodzinnych i miłosnych perypetii najmłodszej z nich, dobiegającej trzydziestki Sabiny, dziennikarki pracującej w wydawnictwie Nowina, w dziale zajmującym się poezją. Zbliża się właśnie defilada pierwszomajowa i szefowa kadr zarządza, by redaktorki wszystkich działów wystąpiły w sportowych strojach, co pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy.
Sabina to typowa szara myszka, nie wyróżniająca się urodą i przebojowością, raczej jest bojaźliwa i do tego bardzo skromna. W jej życiu brakuje mężczyzny, nad czym chyba najbardziej ubolewają babcia oraz matka, która na siłę szuka córce odpowiedniego kandydata na męża. Wszyscy pretendenci do ręki nie wzbudzają jednak aprobaty dziewczyny, łącznie z rzekomo niepijącym i porządnym panem Józefem, księgowym, pracującym w zarządzie aptek, który podczas pierwszej wizyty w domu pań, stacza się pod stół po zbyt sumiennej degustacji domowej nalewki.
Każdy dzień życia Sabiny to zwyczajna rutyna: praca, dom. Jedynym urozmaiceniem w tej monotonii jest desperacka próba ukrycia złotej monety dolarowej z 1881 r. , za posiadanie której grozi wysoka kara. Matka zgodnie z zarządzeniami najwyższych władz chce oddać monetę, ale cicha i spokojna Sabina tym razem pokazuje swój prawdziwy charakter, postanawiając zatrzymać rodzinną pamiątkę. Codziennie na nowo z wielkim namaszczeniem ukrywa monetę i to w dość specyficznym miejscu.
Pewnego razu pojawia się w jej życiu mężczyzna: przystojny i szarmancki, niczym amant filmowy. Kiedy wieczorem Sabina wraca sama do domu, na opustoszałej ulicy dopada ją dwóch podpitych opryszków, którzy wyrywają jej torebkę. Wtedy, jak spod ziemi wyrasta on. Dzielnie staje w obronie bezbronnej kobiety, powalając mocnym ciosem jednego z oprychów. Przedstawia się jako Bronisław Falski i odprowadza pod same drzwi. Przypadkowe spotkanie przeradza się w bliższą znajomość, wreszcie w płomienny romans. Elegancki mężczyzna o nienagannych manierach dzwoni do pracy, czaruje, uwodzi, obsypuje komplementami i bukietami kwiatów, aż pewnego dnia już bardziej zdecydowanie nakłania do uległości. Sabina jest po uszy zakochana w Bronisławie, tą znajomością są podekscytowane również matka i babcia. Teraz już nie muszą się martwić o Sabinkę, która znalazła odpowiedniego mężczyznę. Czy aby na pewno?
Kiedy po dłuższym milczeniu Bronisław znowu daje znać o sobie, proponuje Sabinie małżeństwo, a ona jest w siódmym niebie i szybko się zgadza. Niebawem okazuje się jednak, jakie są prawdziwe intencje agenta UB. [TVP]

Zwiastun
pokaż

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

REWERS w internecie

2024.06.06 04:01:05
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.