Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WNIEBOWSTĄPIENIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1998. 01. 05
  • Barwny, 76 min

Telewizyjna adaptacja jednego z najpiękniejszych opowiadań Adolfa Rudnickiego (1912-90), pisarza, o którym "zapomniano tak skwapliwie, jakby nie miał nam nic do powiedzenia ten autor, nazbyt przenikliwy i osobny jak na nasze upodobania" - jak z goryczą zauważyła Helena Zaworska. Psychologizm jego prozy, eksploatowanie w twórczości własnych przeżyć i doświadczeń życiowych spotykały się z różnymi reakcjami krytyki. "Ten pisarz, którego pookupacyjna twórczość rokowała tak duże nadzieje, stał się Heleną Mniszek naszych czasów" - gromił autora "Niekochanej" Artur Sandauer, twierdząc, że "autentyzm tego pisarstwa zaczął stopniowo przerastać w pretensjonalność i sentymentalizm". Rudnicki napisał wiele opowiadań o miłości, a wszystkie były świadectwem bolesnych rozczarowań. Miłość ginie, okaleczona lub uśmiercona przez brutalny świat, pełen nienawiści, strachu i zbrodni. Tak dzieje się w opowiadaniach okupacyjnych, jak "Wniebowstąpienie", "Czysty nurt" - i w późniejszych, takich jak "Pył", "Pałeczka", "Narzeczony Beaty", "Miód i sól", "Zuzanna i starcy" czy prezentowana wcześniej w Teatrze TV "Biała". "Jakie to szczęście, że życie nie składa się z samej tylko miłości, byłoby zbyt okrutne" - mówi w zakończeniu "Wniebowstąpienia" Bukin. W pisarstwie Rudnickiego, któremu wielu krytyków zarzucało, że nie potrafi "ustrzec się melodramatu", dominują trzy wielkie tematy: miłość, filozofia i psychologia sztuki, tragedia narodu żydowskiego. Andrzej Kijowski zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt: "Godność - oto temat Rudnickiego".
W wysmakowanej wizualnie ekranizacji Rolanda Rowińskiego ten problem zajmuje poczesne miejsce. Sebastian Goldstein, bohater "Wniebowstąpienia", nie przyjmuje do wiadomości okupacyjnej rzeczywistości - nie chce się ukrywać, bać się wszystkiego i wszystkich. Nikogo prócz żony i niczego już nie ma. Ma jedynie własne zdanie - trzeba żyć normalnie, by ocalić godność. Akcja widowiska rozgrywa się w Warszawie podczas okupacji. W filmowej retrospekcji i w opowieściach żony Sebastiana powracają nie uporządkowane chronologicznie obrazy z przeszłości - ślub, przygotowanie do ewakuacji ludności cywilnej Lwowa po wybuchu wojny rosyjsko-niemieckiej, pierwsze spotkanie Raisy z młodym lekarzem-psychiatrą i pożegnanie, które stało się początkiem ich wspólnej drogi. Exodus Polaków, wkroczenie Niemców, brutalne wybieranie z domów ludności żydowskiej to obrazy, które młoda kobieta nosi w pamięci. Raisa chce przeprowadzić męża przez piekło, po śmierci doktorostwa Goldsteinów czuje się za niego w szczególny sposób odpowiedzialna. Zamieszkują w Otwocku, gdzie Sebastian łatwiej mógłby się ukryć. Tymczasem on świadomie prowokuje los - "dla hartowania odwagi" jeździ kolejką i tramwajem, pokazuje się w mieście, bywa w miejscach najbardziej "zaszpiclowanych". Jest głuchy na argumenty żony, że na każdym kroku czai się niebezpieczeństwo ze strony Niemców, polskich szantażystów i Żydów współpracujących z gestapo dla ratowania własnej skóry. Jego zdaniem, najgorszy jest ten "czwarty wróg", którego każdy ma w sobie. Zagrożeni dekonspiracją małżonkowie muszą opuścić Otwock. Raisa wynajmuje pokój w Warszawie, w willi państwa Kociołłów. W tym żoliborskim ustroniu mieszka znany jej ze Lwowa Bukin, ongiś zamożny kupiec. To on uświadamia młodej kobiecie, bezgranicznie zakochanej i poświęcającej dla męża wszystko, że nikt nie ma prawa narażać życia innych. Natomiast Sebastian, który coraz wyraźniej sprawia wrażenie obłąkanego, zagraża bezpieczeństwu wszystkich. Raisa szuka pomocy u dawnej przyjaciółki, jeszcze z Wilna, ale - jak twierdzi Bukin - ratować można tylko tych, którzy sami chcą się uratować. Słabi, chorzy, szaleńcy muszą zginąć, prawo do życia mają tylko ludzie silni. Proponuje Raisie, w której sam od dawna jest zakochany, aby zabrała męża na wycieczkę na Bielany. Herbata w termosie i cyjanek, który można zdobyć stosunkowo łatwo, to chyba jedyna w tej sytuacji rada. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
WNIEBOWSTĄPIENIE
Opowiadanie
AutorAdolf Rudnicki

Nagrody
schowaj

  • 1998
    Warszawa (Ogólnopolskie Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej)-nagroda za zdjęcia
  • 1998
    Warszawa (Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej)-Wyróżnienie aktorskie

Patrz także:
schowaj

2024.06.06 00:42:13
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.