NA SREBRNYM GLOBIE
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1987
- Premiera:1989. 02. 10
- Gatunek:Film poetycki, Film fantastyczny
- Barwny, 157 min
Lokacje: Władysławowo, Gdynia (plaża w Babich Dołach), Karwia, Łeba, Lisi Jar, Kraków (ul. Grodzka, Kościół św. Piotra i Pawła, Kazimierz, cmentarz Remu), Wieliczka, Wrocław (rotunda panoramy Racławickiej przy ul. Jana Ewangelisty Purkyniego 11), Police (fabryka benzyny syntetycznej), Mongolia (Pustynia Gobi w okolicy miasta Dalanzadgad), Kaukaz.
Historia realizacji filmu, kulisy definitywnego przerwania produkcji były tematem licznych artykułów prasowych. Produkcję filmu, która trwała w rzeczywistości 12 lat przejmowały kolejno trzy Zespoły Filmowe. Pierwszy etap powstawania filmu obejmował lata 1976 - 1977. Po zatrzymaniu produkcji szansa dokończenia dzieła pojawiła się w 1981 roku, kiedy jego losy przekazano Zespołowi "X", ale Żuławski nie przyjechał do Polski. Dopiero na początku 1986 roku Żuławski rozpoczął montaż i udźwiękowienie ocalałych 48 aktów filmu. Dokręcił także "obraz" do brakujących fragmentów pierwotnego scenariusza - sceny ulic Warszawy, na tle których opowiada z offu o brakujących sekwencjach. W sumie prace nad filmem prowadzone były w latach: 1976 - 1977 (I etap produkcji), i 1986 - 1987 (ukończenie filmu).
Na jakiejś planecie... Jeździec przywozi kosmonautom tajemniczy przedmiot, który spadł z nieba. Rozpoznają oni system przekaźnikowy sprzed kilkudziesięciu lat. Schodzą do starej hali komputerów, gdzie odczytują wideopamiętnik rozpoczynający się lotem kabiny kosmicznej i rozbiciem się w górach jakiejś planety. Kosmonauci: Marta, Jerzy, Piotr i ranny Tomasz wydostają się z pojazdu, pozostawiając zabitego dowódcę. Planeta przypomina Ziemię, dlatego została wybrana przez ludzi, by założyć na niej nowe życie. Pojazdami wyruszają w głąb pustyni. Tomasz, kochanek Marty umiera. Rozbitkowie docierają do morza. Rodzi się syn Marty i Tomasza - Tomasz II. Kosmiczni rozbitkowie zakładają osadę nad morzem. Przybywa potomstwa. Jerzy - autor wideopamiętnika - rejestruje swą kamerą codzienne życie. Marta spodziewa sie dziecka z Jerzym; rodzi się dziewczynka, Marta umiera. Rozwija się nowa społeczność, w której Jerzy nazwany jest Starym Człowiekiem. Ada - ostatnia córka Marty tworzy kult Jerzego. Nowe pokolenie. Tomasz III ma już zapędy wojownicze. Pragnie przepłynąć morze, by zbadać, co jest po drugiej stronie. Z wyprawy powraca sam, i opowiada o mieście skrzydlatych potworów Szernów, którymi włada Awij. Są to rodowici mieszkańcy planety, o wyższym poziomie rozwoju. Jerzy wyrusza w powrotną drogę do rozbitego statku kosmicznego. Pojemnik z zarejestrowanym pamiętnikiem filmowym wysyła w przestrzeń kosmiczną i umiera. Kosmonauci w podziemnym schronie zaskoczeni są obrazami, które obejrzeli. Po latach na miejsce katastrofy statku Marty, Tomasza, Jerzego i Piotra dociera nowoczesna ekspedycja Marka Zwycięzcy. Przy pojeździe odnajdują skamieniałego Jerzego. Potomkowie pierwszych śmiałków wyczekują młodego Boga - Zwycięzcy, który wyzwoli ich spod przemocy Szernów. Wybucha powstanie. Marek odnosi zwycięstwo. Marek usiłuje nawiązać kontakt z Awijem, który jak inne Szerny, wypowiada się impulsami świetlnymi z jednego oka na czole. Sygnały te, mimo że niezrozumiałe przez ludzi, mają siłę zniewalającą. Ihezal, córka arcykapłana Malahuda, w której kocha się też Awij, zostaje kochanką Marka. W świątyniach Szernów Marek odkrywa magazyny ich lamp - mózgów, przy pomocy których porozumiewają się. Pragnie wojną zaprowadzić sprawiedliwość, ale kapłani ciskają w niego kamieniami. Ihezal wbija mu nóż w plecy. Marek zostaje ukrzyżowany. Dwaj przedstawiciele ludzkiej społeczności - Roda i Aktor dostają się do rakiety Marka, skąd nawiązują kontakt z bazą, która wysyła ich na Srebrny Glob. Ich decyzją dwójka uciekinierów zostaje wysłana na Starą Ziemię. [Jan Słodowski; ; Filmowy Serwis Prasowy 1988/16-17]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II1976-781976-781976-781986-87
- Współpraca reżyserska1976-781976-781976-781976-781976-781976-78; w napisach nazwisko: Turent1986-87
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery1976-78w napisach nazwisko: Żemojda
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaMarek Szczęsny
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizytyw rzeczywistości autor militariów w filmie
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficznaLiliana ĆwiklickaLeonard KowalikJanina DybnerBalbina Walczak
- Muzyka
- Wykonanie muzyki
- Dyrygentorkiestrazespół instrumentalny
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa1976-781976-781976-781976-781986-871986-87
- Efekty dźwiękowesynchroniczne
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Przygotowanie koninie występuje w napisach
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji1976-781976-781986-87
- Kierownictwo produkcji II1976-781976-781976-781976-781986-87
- Współpraca produkcyjna1976-781976-781976-781976-781976-781976-781976-78; w napisach nazwisko: Obrępalski1976-78Teresa Michalska1976-781976-781976-78; w napisach nazwisko: Żołtak1976-781976-781976-781986-871986-871986-871986-87
- Produkcja1976-781986-87
- Współpraca produkcyjna
- Obsada aktorskaMarek; rola dubbingowana przez Michała BajoraJerzyIhezal; rola dubbingowana przez Marię PakulnisJacekMartaPiotrAda, córka MartyAzawojownik Jeretprzewodnik MarkaTomaszTomasz II, syn Marty i Tomasza; w napisach imię: Andrzejarcykapłan MalahudaAktorastronautaAktor IITomasz IIIAwij; nie występuje w napisachwojak; nie występuje w napisachwojak; nie występuje w napisachRoda II; nie występuje w napisachpojawia się w ostatniej scenie filmu, w odbiciu szyby; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguMarek; rola Andrzeja SewerynaIhezal; rola Grażyny DylągTomaszkapłan; nie występuje w napisachastronauta; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
TRYLOGIA KSIĘŻYCOWA | |
Powieść | |
Autor | Jerzy Żuławski |
Nagrodyschowaj
- 1988Gdańsk - Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Muzeum Kinematografii w Łodzi
nagroda przyznana filmowi z okazji 80-lecia polskiej twórczości fabularnej jako "obrazowi prekursorskiemu w poszukiwaniu nowych środków ekspresji, twórczo wzbogacającemu język sztuki filmowej"
Patrz także:schowaj
- 1988Film dokumentalny / Krzysztof Lang
- 2021Film dokumentalny / Kuba Mikurda