DO WIDZENIA, DO JUTRA...
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1960
- Premiera:1960. 05. 25
- Gatunek:Film psychologiczny
- Czarno-biały, 2492 m, 80 min
Lokacje: Gdańsk (Bazylika Mariacka przy ul. Podkramarskiej 5, Długi Targ, nabrzeże Motławy w okolicach Bramy Straganiarskiej, targowisko przed Halą Targową przy Placu Dominikańskim, Biskupia Górka), Sopot (nieistniejący budynek Państwowej Galerii Sztuki w sąsiedztwie ulicy Bohaterów Mote Cassino, Willa Hestia przy ul. Władysława IV 3), Gdynia (korty tenisowe Klubu Tenisowego "Arka" przy ul. Ejsmonda 3).
Debiut reżyserski Janusza Morgensterna, uhonorowany I nagrodą za reżyserię na MFF w Stratford w 1961 r. i nagrodą "Srebrnego Bumerangu" za zdjęcia na festiwalu w Melbourne w 1962 r. Scenariusz napisał, wspólnie z Bogumiłem Kobielą i Wilhelmem Machem, Zbigniew Cybulski, zarazem odtwórca głównej roli, współzałożyciel, reżyser i aktor gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Tło wydarzeń, o których opowiada film, jest autentycznym tłem fragmentu jego życiorysu. Autentyczna jest także postać Marguerite, choć naprawdę nazywała się ona Francoise Bourbon. Była córką francuskiego konsula, który przebywał w Polsce w latach 1956-60. Ona sama miała wówczas 16 lat i uczyła się w wiedeńskim liceum, które było najbliższą szkołą z językiem francuskim. W Polsce spędzała właściwie tylko wakacje i święta. Uwielbiała atmosferę Bim-Bomu, poznała wielu młodych ludzi związanych z tym kabaretem. W filmie zakochuje się w niej pewien student, Jacek, trochę romantyk i artysta. Jego życiową dewizą jest "marzenie, które stanowi motor działania". Obiektem jego marzeń staje się właśnie Marguerite, urocza, niedosiężna córka konsula, która już jutro wyjeżdża z Polski. Młodzi chcą więc spędzić ze sobą kilka ostatnich godzin.
W tę prostą i banalną historię romantycznej przygody autorzy filmu wpletli sceny realizowane w autentycznych gdańskich piwnicach studenckich, z udziałem twórców i aktorów teatrzyków Bim-Bom i Co To, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były one w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty i urazy ówczesnej młodej inteligencji. Nerwowa gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila.
W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego zjawiska na polskim gruncie. [PAT]
Fragment filmupokaż
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo zdjęć
- Produkcja
- Obsada aktorskaJacekMargueritteJoasia; rola dubbingowana przez Barbarę Horawiankędziewczyna z baruznajomy Jacka, adorator MargueritteJurekRomeknazwisko Kałużyńskiej pojawia się w obsadzie filmu, choć w rzeczywistości jedynie dubbingowała ona Margueritte - rolę Teresy Tuszyńskiejaktor "Tik Taka"Zygmunt, aktor teatrzyku, plastyk dekorujący wystawę sklepuTadek, aktor "Tik Taka"; nie występuje w napisachkobieta w kościele; nie występuje w napisachpianista w klubie; nie występuje w napisachchłopak przy hali wystawowej; nie występuje w napisachwidz w teatrze "Tik Tak"; nie występuje w napisachkobieta w kościele; nie występuje w napisachcwaniak sprzedający horoskopy; nie występuje w napisach
- Obsada dubbinguJoasia; rola Grażyny Muszyńskiej; nie występuje w napisach
Nagrodyschowaj
- 1961Melbourne (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Srebrny Bumerang
- 1961Stradford (MFF)-nagroda za reżyserię