Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POCZĄTEK DNIA

1953
Julian Dziedzina

Młody spawacz, Andrzej Smolar, pracuje przy naprawie i budowie statków żeglugi śródlądowej. W dniu narodzin swego dziecka, martwi się o żonę. Mimo to podejmuje kolejne wyzwania. Na jego cześć nazwany zostaje nowy statek. Gdy jest wodowany, robotnik otrzymuje informację, że przyszedł na świat jego syn. Radość jest podwójna i podwójne gratulacje od członków brygady.

Film Juliana Dziedziny realizowany był w roku śmierci Stalina. Machina socrealistycznej propagandy wciąż działała pełną parą. Dwutygodnik "Film" donosił: "Pracownicy postanowili uczcić pamięć Józefa Stalina wzmożonym wysiłkiem pracy. 579 osób podjęło szereg zobowiązań zespołowych i indywidualnych, jednorazowych i długofalowych. Szczególnie cenne są zobowiązania pracowników pionu produkcyjnego, dające wytwórni wiele oszczędności" (cyt. za: M. Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Poznań 1999, s. 195).

Choć Szkoła Filmowa nie była centrum produkcji filmowej propagandy, choć pozostawała miejscem, gdzie panowała nieco większa swoboda, to jednak miała być kuźnią kadr dla zideologizowanej kinematografii. Adepci sztuki filmowej zrealizowali wówczas sporo etiud, które wypełniały założenia przedstawione podczas Zjazdu Filmowców w Wiśle w roku 1949. Początek dnia jest jedną z nich. Jej bohaterem jest młody robotnik, chętnie wykonujący najtrudniejsze nawet zadania. Dzięki jego pracy udaje się ukończyć budowę kolejnego statku. Typowa optymistyczna puenta zostaje wzmocniona poprzez informację o narodzinach syna. W odróżnieniu jednak od większości socrealistycznych fabuł, w Początku dnia właściwie nie ma konfliktu. Ze słów szefa brygady dowiadujemy się, że Smolar sprawiał niegdyś spore problemy. Sama przemiana bohatera nie zostaje na ekranie ukazana. Oglądamy jedynie jej efekty: Andrzej to wzorowy, zawsze uśmiechnięty robotnik.

Większość młodych wówczas twórców filmowych odeszła od narzuconej poetyki, gdy tylko stało się to możliwe. Julian Dziedzina zadebiutował w 1956 roku wraz z Pawłem Komorowskim i Walentyną Uszycką pełnometrażowym filmem Koniec nocy. Podjęli w nim temat zupełnie obcy socrealizmowi, w poetyce odległej od propagandowych wzorców. Opowiedzieli o grupie młodych ludzi, niebieskich ptaków, używając środków wyrazu bliskich neorealizmowi.

Początek dnia wyróżnia się spośród socrealistycznych etiud nie tematem czy fabułą, lecz charakterem zdjęć, których autorem jest Jerzy Wójcik - jeden z najważniejszych operatorów w historii polskiej kinematografii, współtwórca Eroiki i Popiołu i diamentu. W etiudzie tej talent operatorski Wójcika nie mógł oczywiście objawić się w pełni ze względu na krępujące ograniczenia socrealistycznej poetyki. Widoczne są w niej jednak pewne jego ślady: umiejętność operowania długim ujęciem i podkreślania zróżnicowanej faktury przedburzowego nieba, wyczucie urody pejzażu. W kilku ujęciach kamera ustawiana jest tak, by był w niej widoczny duży fragment nieba. W jednym z nich na tle szarych chmur o różnej gęstości rysują się ciemne sylwetki robotników. W tych próbach uwidacznia się fascynacja Wójcika poetyką kina neorealistycznego i szarością, która swe znaczeniowe bogactwo ujawni dopiero w zdjęciach do Matki Joanny od Aniołów.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.