Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PORTRET WENECKI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1998
  • Premiera:
    1998. 09. 28
  • Barwny, 82 min

Adaptacja opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (ur. 1919). "Portret wenecki", podobnie jak inne opowiadania i eseje wybitnego pisarza tworzącego na emigracji, laureata nagród im. Jurzykowskiego, im. Kościelskich, Premio Viareggio Internationale i innych - miał swój pierwodruk na łamach "Kultury" w ramach "Dziennika pisanego nocą". W tym opowiadaniu również, jak w całym jego pisarstwie, bardzo liczne i silne są związki biografii bohatera-narratora i autora. Młody Herling-Grudziński, przed wojną student polonistyki UW, w 1940 r. aresztowany przez NKWD, spędził dwa lata w łagrze pod Archangielskiem. Zwolniony z obozu w Jercewie po dramatycznej głodówce, trafił do armii gen. Andersa; z II Korpusem przebył kampanię włoską, za udział w bitwie pod Monte Cassino dostał Virtuti Militari. Po wojnie zdecydował się zostać na Zachodzie. W Rzymie był kierownikiem literackim tygodnika "Orzeł Biały", uczestniczył w zakładaniu Instytutu Literackiego i miesięcznika "Kultura"; w Londynie współpracował z "Wiadomościami", w Monachium związał się z Radiem Wolna Europa. W 1955 r. zamieszkał w Neapolu z drugą żoną, Lidią Croce. Znany przede wszystkim jako autor "Innego świata", wstrząsających zapisków i przemyśleń z sowiekich łagrów, również w utworach czysto fabularnych podejmuje temat cierpienia - wszechobecnego w ludzkim życiu, niezawinionego, pozbawionego sensu i celu, które można by uznać za kwintesencję Zła. Jednak w "Portrecie weneckim" bohater, stary pisarz, dostrzega nie tylko okrutne, ale też "zniewalająco urodziwe twarze Zła". Zło i cierpienie doświadczane na każdym kroku, wpisane w nasz los jak śmierć, analizowane i "oswojone" w sztuce - w rzeczywistości pozostaje przeraźliwą tajemnicą.
Stary pisarz rodem z Polski zauważa we włoskiej gazecie nekrolog Contessy - niezwykłej kobiety, którą poznał tuż po wojnie w Wenecji. Wzmianka o jej śmierci wywołuje falę wspomnień, nieustannie splatających się z teraźniejszością. Wtedy 27-letni Gustaw, w mundurze z naszywką "Poland" na ramieniu, świeżo przybyły z Rzymu, zostaje zakwaterowany w zrujnowanej willi weneckiej hrabiny, malarki, restauratorki i kopistki dzieł mistrzów. Młody żołnierz, od pierwszej chwili na równi zauroczony Wenecją i wenecjanką, próbuje dowiedzieć się czegoś o swojej pięknej gospodyni. Tajemnicę Contessy zna właściciel pobliskiego baru. Żyjąca teraz na granicy nędzy kobieta, opętana miłością do syna, od dwóch lat codziennie rano i wieczorem na próżno zagląda do skrzynki na listy, jej Alvi wciąż nie daje znaku życia, chociaż wojna już się skończyła. Coraz bardziej zafascynowany Gustaw nie odpowiada na listy żony z Rzymu, ponad miarę przedłuża pobyt w Wenecji. Z hrabiną toczą błyskotliwe rozmowy o sztuce, o malarstwie jej ukochanego Lorenza Lotto. Nagle zjawia się syn Contessy. Jest tak samo przystojny jak na portrecie, tylko twarz ma zaciętą, pełną stężałej nienawiści. Zanim matka zdąży go powitać, pada strzał, młody mężczyzna osuwa się martwy na ziemię. Kim był zabójca i dlaczego Alvi musiał zginąć? Jak potoczyły się później losy hrabiny Terzan? Dlaczego matka zbrodniarza wojennego zrobiła coś, co ją samą zaprowadziło do więzienia, dlaczego skazała siebie na śmierć za życia? Na wiele pytań stary już Gustaw nie znajduje odpowiedzi. Nawiązuje kontakt z siostrą zmarłej. Ze zgromadzonych przez Giovannę wycinków, z rozmów i wspomnień wyłania się historia nieszczęśliwej kobiety, która w niecodzienny sposób przywróciła światu swego ukochanego malarza i swojego nadroższego, utraconego syna, uwieczniwszy na podwójnym portrecie "dwie szlachetne, nieugięte, zniewalająco urodziwe twarze Zła". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PORTRET WENECKI
Opowiadanie
AutorGustaw Herling-Grudziński

Nagrody
schowaj

  • 1999
    Warszawa (Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej)-nagroda aktorska
2024.06.06 00:41:36
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.