HAMLET IV
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1991
- Premiera:1992. 01. 27
- Barwny, 154 min
Przeniesienie spektaklu ze Starego Teatru w Krakowie. Uważając "Hamleta" za sztukę "niemożliwą do wyreżyserowania", Andrzej Wajda powracał do tego arcydramatu kilka razy. Po raz pierwszy zrealizował ten bodaj najbardziej zagadkowy dramat Szekspira w roku 1960 w Teatrze Wybrzeże, następnie dwukrotnie przygotowywał widowisko według sztuki w Starym Teatrze, aby w 1989 roku wyreżyserować właśnie "Hamleta IV" z Teresą Budzisz-Krzyżanowską. W ogólnym zarysie można ująć tę ostatnią inscenizację jako rodzaj adaptacji, której osią jest postać tytułowego bohatera - jego przemyślenia, działania, cała psychologiczna i fizyczna sfera jego relacji z otoczeniem - dworem. Istota rzeczy zamyka się w grze, jaką prowadzi Hamlet ze światem, jaką z Hamletem wiedzie z kolei para królewska oraz w grze aktorów przybyłych do zamku - żeby wymienić te najbardziej wyraziste płaszczyzny. Temu rozwiązaniu inscenizacyjnemu służy przestrzeń spektaklu - garderoba, gdzie siedzą widzowie, jest planem, na którym obcujemy z Hamletem - aktorem, chroniącym się w niej; ponadto jest scena, gdzie toczy się sztuka. W garderobie Hamlet wypowiada swoje monologi i stąd możemy - on i my, widzowie, obserwować za pomocą wideo akcję sceniczną, w której Hamlet nie bierze udziału. Hamlet Wajdy - to dzieło unaoczniające dogłębnie skomplikowany świat sceny, gry, reakcji jasnych bądź ukrytych, w którym przekraczamy granice teatru w teatrze, życia scenicznego i prywatnego. Wajda zgłębia tajemnicę bycia aktorem, Hamletem-aktorem, Hamletem-człowiekiem.
Na scenie Fortynbras zastępuje Hamleta. Spektakl, jakim jest nasze życie, trwa. Realizacja telewizyjna wozem ze Starego Teatru, zachowuje oczywiście dwa podstawowe plany scenograficzne, a nawet je poszerza. W początkowych ujęcia Teresa Budzisz-Krzyżanowska wchodzi do teatru prywatnie, przemierza scenę, na której będzie przedstawiać "Hamleta", wchodzi do garderoby, ubiera się w kostium postaci. "Aktor - płeć obojętna - jest ciałem, przez który przechodzi strumień życia postaci scenicznej" - mówił Andrzej Wajda. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Realizacja telewizyjna
- Asystent realizatora
- Operator kamery
- Oświetlenie
- Scenografia
- Asystent scenografa
- KostiumyJerzy Turbasakostium prywatny Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo transmisji
- Kierownictwo produkcji
- Produkcja
- Obsada aktorskaHamletKlaudiusz, Król DaniiPoloniusz, marszałek dworuOfelia, córka PoloniuszaGertruda, królowa Danii, matka HamletaHoratio, przyjaciel HamletaLeartes, syn PoloniuszaAktor; GrabarzFortynbras, król Norwegiidworzanin Rosenkrantzdworzanin GuildensternBernardo; KapitanMarcellusDuch Ojca Hamleta
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
HAMLET | |
Dramat | |
Autor | William Shakespeare |
Przekład | Stanisław Barańczak |
Patrz także:schowaj
- 1971Spektakl telewizyjny / William Shakespeare / Józef Gruda
- 1974Spektakl telewizyjny / William Shakespeare / Gustaw Holoubek
- 1985Spektakl telewizyjny / William Shakespeare / Jan Englert
- 2003Spektakl telewizyjny / William Shakespeare / Łukasz Barczyk
- 2006Spektakl telewizyjny / William Shakespeare / Jan Klata
- 2012Etiuda szkolna / Anastazja Dąbrowska