Orły 2022. "Aida" najlepszym filmem
6 czerwca 2022Polska Akademia Filmowa po raz 24. przyznała nagrody dla najlepszych polskich filmów minionego
roku. Najlepszym filmem została "Aida" w reżyserii Jasmili Zbanic.
Lista wszystkich nagrodzonych i nominowanych:
- NAJLEPSZY FILM: "Aida" w reżyserii Jasmili Zbanic
(Pozostałe nominacje: "Moje wspaniałe życie" w reżyserii Łukasza Grzegorzka, "Wesele" w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego, "Wszystkie nasze strachy" w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta, "Żeby nie było śladów" w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego) - NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY: "Film balkonowy" w reżyserii Pawła Łozińskiego
(Pozostałe nominacje: "1970" w reżyserii Tomasza Wolskiego, "Polański Horowitz. Hometown" w reżyserii Mateusza Kudły i Anny Kokoszki-Romer, "Sędziowie pod presją" w reżyserii Kacpra Lisowskiego, "Ucieczka na srebrny glob" w reżyserii Kuby Mikurdy) - NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY: "Rojst '97" w reżyserii Jana Holoubka
(Pozostałe nominacje: "Behawiorysta" w reżyserii Łukasza Palkowskiego i Marka Wróbla, "Klangor" w reżyserii Łukasza Kośmickiego, "Kruk. Czorny woron nie śpi" w reżyserii Macieja Pieprzycy, "Sexify" w reżyserii Piotra Domalewskiego i Kaliny Alabrudzińskiej) - NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI: "Na rauszu" w reżyserii Thomasa Vinterberga
(Pozostałe nominacje: "Annette" w reżyserii Leos Caraxa, "Ojciec" w reżyserii Floriana Zellera, "Berlin Alexanderplatz" w reżyserii Burhana Qurbaniego, "Titane" w reżyserii Julii Ducournau) - NAJLEPSZA REŻYSERIA: Jasmila Zbanic za film "Aida"
(Pozostałe nominacje: Paweł Łoziński za film "Film balkonowy", Magnus von Horn za film "Sweat", Wojciech Smarzowski za film "Wesele", Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt za film "Wszystkie nasze strachy", Jan P. Matuszyński za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZY SCENARIUSZ: Jasmila Zbanic za film "Aida"
(Pozostałe nominacje: Łukasz Grzegorzek za film "Moje wspaniałe życie", Wojciech Smarzowski za film "Wesele", Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk i Katarzyna Sarnowska za film "Wszystkie nasze strachy", Kaja Krawczyk-Wnuk za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Piotr Sobociński jr za film "Wesele"
(Pozostałe nominacje: Klaudiusz Dwulit za film "Furioza", Witold Płóciennik za film "Mistrz", Michał Englert za film "Teściowie", Łukasz Gutt za film "Wszystkie nasze strachy", Kacper Fertacz za film "Żeby nie było śladów", Artur Reinhart za film "Żużel") - NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Wojciech Żogała za film "Bo we mnie jest seks"
(Pozostałe nominacje: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński za film "Cudak", Marek Warszewski za film "Magnezja", Ewa Skoczkowska za film "Mistrz", Marek Warszewski za film "Wesele", Paweł Jarzębski za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZE KOSTIUMY: Dorota Roqueplo za film "Magnezja"
(Pozostale nominacje: Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk za film "Ciotka Hitlera", Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk za film "Cudak", Marta Ostrowicz za film "Najmro", Elżbieta Radke za film "Śmierć Zygielbojma", Małgorzata Zacharska za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZA MUZYKA: Marcin Masecki za film "Powrót do tamtych dni"
(Pozostałe nominacje: Maciej Zieliński za film "Gierek", Szymon Wysocki za film "Każdy ma swoje lato", Jan A. P. Kaczmarek za film "Magnezja", Cezary Skubiszewski za film "Mosquito State", Jan A. P. Kaczmarek za film "Śmierć Zygielbojma", Mikołaj Trzaska za film "Wesele") - NAJLEPSZY DŹWIĘK: Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora za film "Sonata"
(Pozostałe nominacje: Jerzy Murawski i Franciszek Kozłowski za film "Furioza", Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk i Sebastian Witkowski za film "Mosquito State", Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz i Sebastian Witkowski za film "Najmro", Michał Robaczewski za film "Sweat", Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb za film "Śmierć Zygielbojma", Radosław Ochnio za film "Wesele", Leszek Freund za film "Zupa nic", Kacper Habisiak, Sebastien Crueghe i Jarosław Bajdowski za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZY MONTAŻ: Jarosław Kamiński za film "Aida"
(Pozostałe nominacje: Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik za film "Film balkonowy", Agnieszka Glińska za film "Lamb", Izabela Pająk i Laura Pawela za film "Ucieczka na srebrny glob", Krzysztof Komander za film "Wesele") - NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA: Waldemar Pokromski i Agnieszka Hodowana za film "Magnezja"
(Pozostałe nominacje: Dariusz Krysiak za film "Cudak", Alina Janerka za film "Furioza", Mirosława Wojtczak za film "Mistrz", Pola Guźlińska za film "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA: Agata Buzek za rolę w filmie "Moje wspaniałe życie"
(Pozostałe nominacje: Jasna Djuricic za rolę w filmie "Aida", Maria Dębska za rolę w filmie "Bo we mnie jest seks", Magdalena Koleśnik za rolę w filmie "Sweat", Sandra Korzeniak za rolę w filmie "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA: Maciej Stuhr za rolę w filmie "Powrót do tamtych dni"
(Pozostałe role: Piotr Głowacki za rolę w filmie "Mistrz", Jacek Braciak za rolę w filmie "Moje wspaniałe życie", Robert Więckiewicz za rolę w filmie "Wesele", Tomasz Ziętek za rolę w filmie "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA: Ewa Wiśniewska za rolę w filmie "Zupa nic"
(Pozostałe nominacje: Anna Dymna za rolę w filmie "Amatorzy", Agata Kulesza za rolę w filmie "Wesele", Jowita Budnik za rolę w filmie "Wszystkie nasze strachy", Aleksandra Konieczna za rolę w filmie "Żeby nie było śladów", Agnieszka Grochowska za rolę w filmie "Żeby nie było śladów") - NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA: Jacek Braciak za rolę w filmie "Żeby nie było śladów"
(Pozostałe nominacje: Borys Szyc za rolę w filmie "Bo we mnie jest seks", Adam Woronowicz za rolę w filmie "Moje wspaniałe życie", Łukasz Simlat za rolę w filmie "Sonata", Andrzej Chyra za rolę w filmie "Wszystkie nasze strachy") - ODKRYCIE ROKU: Łukasz Gutt za reżyserię filmu "Wszystkie nasze strachy"
(Pozostałe nominacje: Iwona Siekierzyńska za reżyserię filmu "Amatorzy", Mateusz Rakowicz za reżyserię filmu "Najmro", Mateusz Kudła i Anna Kokoszka-Romer za reżyserię filmu "Polański Horowitz. Hometown", Jakub Michalczuk za reżyserię filmu "Teściowie") - NAGRODA PUBLICZNOŚCI: "Wesele" w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego