Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CZARNY OBELISK

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1998. 01. 12
  • Barwny, 100 min

Pacyfistyczne w swej wymowie powieści "Na Zachodzie bez zmian" czy "Łuk triumfalny" przyniosły mu światowy rozgłos. Jeden z najpopularniejszych pisarzy XX wieku, Erich Maria Remarque (1898-1970), niemiecki prozaik i dramaturg od 1931 r. przebywający na emigracji, w całej swojej twórczości ukazywał indywidualne losy ludzi uwikłanych w najdramatyczniejsze doświadczenia naszego stulecia, jak obie wojny światowe, narodziny III Rzeszy. W powieści "Czarny obelisk" (1956) przedstawił rozdarcie wewnętrzne i powikłane dzieje pokolenia kombatantów I wojny światowej, żyjących w prowincjonalnym mieście z czasów Republiki Weimarskiej. Niezłomna wiara pisarza w ideały humanistyczne łączy się tu z elementami groteskowo-ironicznymi, co skwapliwie wydobyli twórcy widowiska telewizyjnego.
Niemcy, rok 1923. Inflacja galopuje, walizka pieniędzy ledwie starcza "na dziś i na jutro". Panie z zakładu Madame Fritzi świadczą usługi za pół darmo, z sympatii dla młodych, przystojnych klientów, akrobatka z kabaretu sprzedaje się staremu właścicielowi hotelu, byle zyskać jakiś punkt oparcia, stałą posadę i pensję. Dolar wart jest rano 30 tysięcy marek, w południe 36. Sentymentalny filozof czasowo zatrudniony w zakładzie kamieniarskim nie może uzbierać na krawat. Przyjaciele liczą na solidniejszy zastrzyk gotówki, gdy uda im się sprzedać czarny obelisk, zajmujący centralne miejsce na podwórzu i w życiu mieszkańców kamienicy. Ludwik dorabia sobie grą na organach w kościele przylegającym do zakładu psychiatrycznego. Zachodzi na obiady i dysputy światopoglądowe do księdza, z dawnymi kolegami z okopów chadza do knajpy albo burdelu. Z uwagą obserwuje świat i ludzi. Za murami szpitala poznaje młodą pacjentkę - w podszytych erotyzmem szalonych wyznaniach Izabeli jest wiele surrealistycznej poezji, ale i wiele bólu i strachu, toteż jej świat jednocześnie fascynuje go i niepokoi. Po drugiej stronie muru też narasta obłęd, już innego rodzaju. Ludwik zgłębia poglądy ludzi pokładających nadzieje w tym, co nadchodzi. Jego pryncypał wierzy, że nowi ludzie przywrócą państwu stabilność, sprawność i świetność minioną wraz z epoką cesarstwa. Tępy rzeźnik Watzek, uganiający się z nożem za niewierną połowicą, jest święcie przekonany, że Hitler zrobi porządek z całym łajdactwem tego świata. Z kolei inni muszą zginąć, bo są zbyt słabi, jak nieszczęsny samobójca, który wolał śmierć niż nędzę, jak ci wszyscy zbici, skopani przez nazistowskich bojówkarzy. Ludwik też pada pod ciosami umundurowanych osiłków, ale jeszcze raz się podnosi. Ma szansę wyjechać do Berlina, zatrudnić się w tamtejszej gazecie. Czarny obelisk, regularnie bezczeszczony przez pijanego feldfelba, też znajduje właściwsze miejsce. Chociaż nie wiadomo, czy nie jest to żart historii. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CZARNY OBELISK
Powieść
AutorErich Maria Remarque
PrzekładAdam Kaska
2017.02.11 01:26:51
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman