BZIK TROPIKALNY
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 09. 05
- Barwny, 54 min
"Bzik tropikalny" to drugi po "Historii" Gombrowicza telewizyjny spektakl Grzegorza Jarzyny, ukrywającego się tu pod pseudonimem Grzegorz Horst d'Albertis. Mimo młodego wieku (30 lat) Jarzyna zyskał sobie już opinię najbardziej obiecującego polskiego reżysera teatralnego. Zaliczany do pokolenia "młodych gniewnych" (razem z Krzysztofem Warlikowskim, Anną Augustynowicz, Piotrem Cieplakiem i Adamem Sroką) w krótkim czasie walnie przyczynił się od odnowienia mody na teatr. Wszystkie dotychczasowe inscenizacje Jarzyny ("Bzik tropikalny", "Niezidentyfikowane szczątki ludzkie", "Iwona, księżniczka Burgunda", "Magnetyzm serca") wystawiane są do dziś przy pełnych salach i powoli zyskują status "kultowych". Co najbardziej zaskakujące, Jarzynie udało się na nowo przyciągnąć do teatrów młodą publiczność, często nastoletnią, rzekomo całkowicie zawłaszczoną przez świat gier komputerowych, kolorowych magazynów i głupawych filmów rodem z Hollywood. Frekwencyjne sukcesy młodego reżysera idą w parze z uznaniem krytyki, czego dowodem są liczne nagrody, w tym: Paszport "Polityki", Nagroda im. Konrada Swinarskiego i Laur Konrada. Mimo skromnego dorobku twórczego Jarzyna dopracował się już własnego stylu, dzięki czemu jego spektakle są łatwo rozpoznawalne. Precyzyjne aktorstwo łączy się w nich z technikami stricte filmowymi. Ogromne znaczenie mają też muzyka (nierzadko współczesna, rockowa) i odważne posługiwanie się wielobarwnym światłem, sugestywnie oddziałujące na emocje widowni. Telewizyjna wersja "Bzika tropikalnego" nie jest prostym przeniesieniem spektaklu z warszawskiego Teatru Rozmaitości. Przypomina raczej blisko godzinny teledysk z nerwowym, szybkim montażem i równie szaloną grą barw, często ostrych, wręcz atakujących widza. W warstwie fabularnej sztuka stanowi połączenie dwóch Witkiewiczowskich dramatów: "Mistera Price'a" i "Nowego Wyzwolenia". Oba teksty uzupełniają się. Sceny z "Mistera Price'a" tworzą właściwą, realistyczną akcję; fragmenty "Nowego Wyzwolenia" dodają stronę wizyjną, odwołującą się do podświadomych lęków i obsesji bohaterów. Fabuła koncentruje się wokół miłosnego czworokąta złożonego z Ellinor Golders - perwersyjnej femme fatale i zabiegających o jej względy męża Ryszarda Goldersa, szefa gigantycznej firmy handlującej kawą i kauczukiem; Sydneya Price'a - wschodzącej gwiazdy marketingu, twórcy natchnionych i genialnych biznesplanów oraz Jacka Brzechajły - syna słowiańskich przedsiębiorców. Akcja sztuki z początku - jak na Witkacego - realistyczna, stopniowo pogrąża się w oparach groteski, surrealizmu i makabry. Ellinor niczym modliszka z zimną krwią manipuluje wszystkimi mężczyznami. Wykorzystując ich dla własnych celów nie cofa się przed niczym, nawet jeśli w grę wchodzi życie kochanka. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Opracowanie muzyczneSylwia Torsh
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Technik dźwięku
- Udźwiękowienie
- MontażStudio Da Vinci
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Ewolucje kaskaderskie
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Producent
- Produkcjadla Teatru Tv
- Obsada aktorskaEllinor, ZabawnisiaPrice, FlorestanGoldersJackBertaBrzechajłoTatianaKról HenryJimDenGeorginiaGara, GaraHindus w turbanieSuresh NayarPetruk
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MISTER PRICE CZYLI BZIK TROPIKALNY | |
Dramat | |
Autor | Stanisław Ignacy Witkiewicz |
Pierwowzór | |
NOWE WYZWOLENIE | |
Dramat | |
Autor | Stanisław Ignacy Witkiewicz |
Variapokaż
Patrz także:schowaj
- 1969Spektakl telewizyjny / Stanisław Ignacy Witkiewicz / Jerzy Grzegorzewski