Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

BZIK TROPIKALNY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 09. 05
  • Barwny, 54 min

"Bzik tropikalny" to drugi po "Historii" Gombrowicza telewizyjny spektakl Grzegorza Jarzyny, ukrywającego się tu pod pseudonimem Grzegorz Horst d'Albertis. Mimo młodego wieku (30 lat) Jarzyna zyskał sobie już opinię najbardziej obiecującego polskiego reżysera teatralnego. Zaliczany do pokolenia "młodych gniewnych" (razem z Krzysztofem Warlikowskim, Anną Augustynowicz, Piotrem Cieplakiem i Adamem Sroką) w krótkim czasie walnie przyczynił się od odnowienia mody na teatr. Wszystkie dotychczasowe inscenizacje Jarzyny ("Bzik tropikalny", "Niezidentyfikowane szczątki ludzkie", "Iwona, księżniczka Burgunda", "Magnetyzm serca") wystawiane są do dziś przy pełnych salach i powoli zyskują status "kultowych". Co najbardziej zaskakujące, Jarzynie udało się na nowo przyciągnąć do teatrów młodą publiczność, często nastoletnią, rzekomo całkowicie zawłaszczoną przez świat gier komputerowych, kolorowych magazynów i głupawych filmów rodem z Hollywood. Frekwencyjne sukcesy młodego reżysera idą w parze z uznaniem krytyki, czego dowodem są liczne nagrody, w tym: Paszport "Polityki", Nagroda im. Konrada Swinarskiego i Laur Konrada. Mimo skromnego dorobku twórczego Jarzyna dopracował się już własnego stylu, dzięki czemu jego spektakle są łatwo rozpoznawalne. Precyzyjne aktorstwo łączy się w nich z technikami stricte filmowymi. Ogromne znaczenie mają też muzyka (nierzadko współczesna, rockowa) i odważne posługiwanie się wielobarwnym światłem, sugestywnie oddziałujące na emocje widowni. Telewizyjna wersja "Bzika tropikalnego" nie jest prostym przeniesieniem spektaklu z warszawskiego Teatru Rozmaitości. Przypomina raczej blisko godzinny teledysk z nerwowym, szybkim montażem i równie szaloną grą barw, często ostrych, wręcz atakujących widza. W warstwie fabularnej sztuka stanowi połączenie dwóch Witkiewiczowskich dramatów: "Mistera Price'a" i "Nowego Wyzwolenia". Oba teksty uzupełniają się. Sceny z "Mistera Price'a" tworzą właściwą, realistyczną akcję; fragmenty "Nowego Wyzwolenia" dodają stronę wizyjną, odwołującą się do podświadomych lęków i obsesji bohaterów. Fabuła koncentruje się wokół miłosnego czworokąta złożonego z Ellinor Golders - perwersyjnej femme fatale i zabiegających o jej względy męża Ryszarda Goldersa, szefa gigantycznej firmy handlującej kawą i kauczukiem; Sydneya Price'a - wschodzącej gwiazdy marketingu, twórcy natchnionych i genialnych biznesplanów oraz Jacka Brzechajły - syna słowiańskich przedsiębiorców. Akcja sztuki z początku - jak na Witkacego - realistyczna, stopniowo pogrąża się w oparach groteski, surrealizmu i makabry. Ellinor niczym modliszka z zimną krwią manipuluje wszystkimi mężczyznami. Wykorzystując ich dla własnych celów nie cofa się przed niczym, nawet jeśli w grę wchodzi życie kochanka. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MISTER PRICE CZYLI BZIK TROPIKALNY
Dramat
AutorStanisław Ignacy Witkiewicz
Pierwowzór
NOWE WYZWOLENIE
Dramat
AutorStanisław Ignacy Witkiewicz

Varia
pokaż

Patrz także:
schowaj

  • 1969
    Spektakl telewizyjny / Stanisław Ignacy Witkiewicz / Jerzy Grzegorzewski
2024.06.06 00:40:03
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.