W SIECI
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1978
- Premiera:1978. 10. 09
- Barwny, 88 min
Debiutancki dramat "W sieci" otrzymał wyróżnienie w konkursie w 1898 r., w następnym roku Jan August Kisielewski (1876-1918) zdobył III nagrodę w konkursie im. Paderewskiego za dramat "Karykatury".
Krakowska prapremiera "W sieci" (1899) w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego, z Wandą Siemaszkową w głównej roli, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i widzów, którzy w napięciu śledzili ponadpięcioipółgodzinny spektakl (w pierwszym wydaniu ten ogromny utwór liczył 608 stron druku).
Wystawienie w tym samym roku "Karykatur" spotęgowało rozgłos młodego, skromnego autora, który niemal z dnia na dzień stał się twórcą znanym, niezależnym finansowo. Wyruszył na podbój Paryża, lecz bezskutecznie zabiegał o wystawienia tam którejś ze swych sztuk (podobnie jak sześć lat później w Berlinie). Wrócił do kraju, zajął się krytyką literacką i teatralną. Kompozycja sceniczna "Sonata" (1900) rozczarowała publiczność. Błyskotliwy debiut "nadziei polskiego teatru" był jednocześnie kresem działalności artystycznej Kisielewskiego, popadającego w coraz głębszą niemoc twórczą, związaną z nasilającą się chorobą psychiczną.
Sceniczny żywot "szalonej Julki" współcześnie przedłużył Andrzej Wajda, wykorzystując fragmenty dylogii Kisielewskiego w teatralnym (również telewizyjnym) spektaklu-rzece "Z biegiem lat, z biegiem dni".
"W sieci" nosi dziwny podtytuł "Wesoły dramat", mimo że całej historii nie wieńczy happy end. Julka, córka radcostwa Chomińskich, późniejsza sędzina Rolewska, odczuwa żywe powinowactwo dusz z lokatorem rodziny, awangardowym pisarzem Jerzym Boreńskim. Dziewczyna dusi się w atmosferze mieszczańskiego domu. Studentka malarstwa, szuka spełnienia w sztuce, w uniesieniu przeżywa ekspozycję "Szału' Podkowińskiego.
Jej własne rysunki bulwersują rodzinę. Matka jest zatroskana o los skandalizującej artystki, poważny narzeczony Julki od dawna się już nie odzywa. Dziewczyna odkrywa, że z literatem Boreńskim wiąże ją nie tylko miłość do sztuki. Jerzy proponuje jej wspólną ucieczkę, jest gotów nawet zwrócić się o pomoc finansową do swego ojca, którego uważa za obrzydliwego filistra. Jednak "szalona Julka" waha się przed podjęciem tak ryzykownej decyzji.
W scenicznych dziejach Julii i Jerzego odzwierciedla się szczególna atmosfera środowiska młodopolskiej cyganerii artystycznej. Przenikliwość Kisielewskiego polegała na tym, że darząc sympatią i zrozumieniem egzaltowaną młodzież artystyczną, jednocześnie obnażył kruchość i pozorność ich buntu, który manifestował się krzykliwie, lecz nieuchronnie zmierzał do pogodzenia się ze światem. Przedstawiając charakterystyczny dla okresu modernizmu konflikt i problem miejsca sztuki w życiu społeczeństwa, pisarz zdołał uniknąć jednostronności i stronniczości.[TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Współpraca reżyserska
- Realizacja telewizyjna
- Operator kamery
- Oświetlenie
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Opracowanie muzyczne
- DźwiękElżbieta Cieślik
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsada aktorskaPani ChomińskaRadca ChomińskiJuliaEmiliaWiktoriaMichalinaCesiaJerzy BoreńskiAleksander RolewskiStanisława PodlipskaBronik
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
W SIECI | |
Dramat | |
Autor | Jan August Kisielewski |
Patrz także:schowaj
- 1980KRAKÓW 1898 (3) w Z BIEGIEM LAT, Z BIEGIEM DNI...Serial fabularny / Andrzej Wajda Edward Kłosiński
- 1968Spektakl telewizyjny / Jan August Kisielewski / Izabella Cywińska