Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POZNAĆ STRACH ALBO TUPILAK, ALBO SENJA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 11. 27
  • 7

elewizyjna wersja przedstawienia, które miało swą premierę na sopockiej Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w maju 1996 r. Była to polska prapremiera sztuki, uświetniona obecnością autora, i zarazem jego kolejne dzieło wystawione na polskich scenach przez Krzysztofa Babickiego. Wcześniej reżyser zrealizował najsłynniejsze (poza głośną "Nocą trybad") sztuki szwedzkiego dramatopisarza - "Z życia glist" (polska prapremiera w Starym Teatrze w Krakowie", spektakl uhonorowany Nagrodą im. Swinarskiego i Grand Prix Festiwalu Teatralnego w Kaliszu) oraz "Godzina kota". "Tupilak" stanowi swoistą kontynuację ówczesnych rozważań o meandrach współczesnego świata i dramatyzmie ludzkiego losu, który szczególnie wyraziście objawia się w życiu człowieka wyalienowanego, dotkniętego przez zło, chorobę czy szaleństwo. Per Olov Enquist (ur.1934), w którego biografii bardzo silnie zaznaczyło się doświadczenie wyobcowania, spogląda na ludzi wypalonych wewnętrznie z dystansem, konfrontuje jednostkowe przypadki z pewnym universum. Pisarz, któremu międzynarodową renomę przyniosły nie tylko dramaty, lecz również powieści (m.in. porównywana z "Doktorem Faustusem" Manna "Piąta zima magnetyzera"), eseje i satyry polityczne, scenariusze filmowe (choćby prezentowany w TVP "Il Capitano"), urodził się i wzrastał w małej wiosce położonej tysiąc kilometrów na północ od stolicy. "Człowieka ze Sztokholmu zobaczyłem pierwszy raz, gdy miałem 15 lat. Kiedy ma się dużo czasu, dookoła jest las i śnieg, najważniejszymi pytaniami stają się pytania egzystencjonalne: o dobro i zło" - wspomniał. Później przez 15 lat mieszkał w Kopenhadze, potem 2 lata w Paryżu i rok w Berlinie - zawsze z poczuciem, że żyje "na wygnaniu". "Być na wygnaniu to jak chodzić po cienkim lodzie, starając się przetrwać i być ostrożnym. A jeśli się jest ostrożnym, ma się oczy szeroko otwarte" - mówił w wywiadzie. Poczucie oddalenia i umiejętność stawiania pytań najprostszych stały się fundamentem jego twórczości. "Sfera problemów, jakie Enquist porusza, jest mroczna. On buduje swój dramat, swój teatr, z pewnych skrajności, nierzadko opiera się na zdarzeniach z kronik sądowych lub policyjnych. Ale zawsze ostrość, jaskrawość zdarzeń pozwala na wyraźne wypunktowanie przesłania sztuki -zauważył Krzysztof Babicki. - U Enquista mroczne jest to wszystko, czym jego dramaturgia się karmi, ale w tle jest wiele jasności (...) stara się i widownię, i teatr ukierunkować ku nadziei, ku porządkowi we wszystkim co nas otacza i boleśnie dotyka". W dramacie prezentowanym w Studiu Teatralnym Dwójki tym "światełkiem w tunelu" jest Biblia. Fragment Listu św. Pawła do Koryntian jest pretekstem do zastanowienia się, jak te słowa funkcjonują dzisiaj, czy inspirują człowieka do osiągnięcia pełni człowieczeństwa, czy uczą tolerancji, wybaczania i szacunku nawet wobec tych, których poraziło zło. Sztuka o wieloczłonowym tytule ma równie złożoną, wielowątkową budowę.
Zaczyna się jak dramat psychologiczny z odniesieniami kryminalno-sensacyjnymi. Senję i jej męża od jakiegoś czasu nękają tajemnicze telefony - miły, spokojny mężczyzna chciałby poznać panią, którą widział na zdjęciu: była naga, owinięta w folię. Wkrótce problem telefonów od szaleńca schodzi na dalszy plan, bo całe życie Senji sypie się w gruzy. Mąż oświadcza, że chce się rozwieść, odchodzi nie do innej kobiety, ale "do niczego" - aby zrealizować się jako "człowiek wykuty z jednej bryły". Jej jedyna córka nawet z nią nie rozmawia, jej matka umiera. Senja ma 40 lat i nie ma już siły, by zaczynać wszystko jeszcze raz od początku. Przekupując matkę - alkoholiczkę przemycanymi do szpitala butelczynami whisky, szuka rady u śmiertelnie chorej kobiety, którą też kiedyś opuścił mąż. Jednak starsza pani myśli już tylko o jednym - aby córka skróciła jej ostatnie godziny cierpienia ponad siły, a potem spaliła ciało i rozsypała prochy nad wodami zatoki. Załamana, opuszczona przez wszystkich Senja nawiązuje kontakt z osobnikiem, który prowadził z nią "chore" telefoniczne rozmowy. Tajemniczy K. wsłuchuje się w odgłosy wszechświata, "chór śmiertelnie przerażonych, którzy wołają"... Lecz choćby był nawet "aniołem śmierci", Senja pragnie go poznać. W tym stanie ducha co ona "człowiek już się nie boi, bo żyje jak martwy". Mężczyzna, który zjawia się w jej domu, przedstawia się jako lekarz, pracujacy w zakładzie psychiatrii sądowej. Któregoś dnia opowiada swojej nowej znajomej o przypadku "agresywnego poćwiartowania zwłok prostytutki", wykonanego fachową ręką, zapewne przez lekarza, na pewno przez kogoś, kto ma "odmrożenia w duszy". Być może ma na myśli siebie, może kogoś innego, kto "jest złem, które wkrada się do domów, a nazywa się - Tupilak". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
POZNAĆ STRACH ALBO TUPILAK, ALBO SENJA
AutorPer Olov Enquist
PrzekładAndrzej Krajewski-Bola
2017.05.08 00:51:07
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman