Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOBIETY U GROBU

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Barwny, 63 min
    Premiera:18.10.1995

Michel de Ghelderode (1898-1962), najwybitniejszy współczesny dramatopisarz belgijski, jest w Polsce mało znany. W opinii krytyki światowej dramaty Ghelderode'a pełnią rolę prekursorską wobec m.in. sztuk Eugene'a Ionesco i Jeana Geneta. Autor "Eskurialu" najczęściej podejmował tematy bólu, upodlenia i upadku człowieka. By dobitniej ukazać swój stosunek do współczesnej cywilizacji, wprowadzał wielkich bohaterów literackich w czasy obecne, przekonując, że w dzisiejszym świecie byliby zdegradowani do roli klownów i wodewilowych artystów. W świetle jego pesymistycznej wizji Faust, Don Juan czy Krzysztof Kolumb tracą swój blask i mitotwórczą siłę w świecie rządzonym przez pieniądz i brutalną przemoc. Spektakl "Kobiety u grobu" nawiązuje do poetyki chrześcijańskich widowisk pasyjnych. Reżyser Krzysztof Kelm wprowadził do swej inscenizacji zrealizowane w plenerze sceny, które można by określić mianem ludowo-realistycznych. Akcja sztuki toczy się dwutorowo. Jeden wątek to spotkanie dziewięciu jerozolimskich kobiet, które zbierają się w Wielki Piątek i z trwogą oczekują wypadków po ukrzyżowaniu Chrystusa. Drugi wątek dotyczy grupy mężczyzn - ich siły fizycznej, szaleństwa, gier i zabaw. Zachowania obydwu grup wynikają z archetypowych przeciwieństw między kobietą i mężczyzną. Zawarte w spektaklu aluzje do współczesności podkreślają ponadczasowość tego problemu. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 01:32:37
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman