Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

"POCIĄG". 40 LAT PÓŹNIEJ

w FILMY O FILMACH

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film o sztuce
  • Czarno-biały. 26 min.

Popołudnie na dworcu w Warszawie. Pociąg już stoi. Z jego okna ktoś spogląda na tłum na peronie. To Jerzy Kawalerowicz. A wśród podróżnych wsiadających do pociągu są Lucyna Winnicka i Leon Niemczyk, a także krytyk filmowy Tadeusz Sobolewski. Za chwilę pociąg ruszy, by - jak filmowy poprzednik - rano zatrzymać się na Helu. Realizatorzy dokumentu, pragnąc przygotować widzów do obejrzenia "Pociągu", postanowili uczynić to w sytuacji przypominającej tamtą, znaną z ekranu. Podczas tej podróży Jerzy Kawalerowicz opowiada o genezie swego dzieła: jak trafił do niego scenariusz Jerzego Lutowskiego, dlaczego go zainteresował, czy film miał być przykładem kina popularnego, czy też reżyser dostrzegł w jego fabule jakąś diagnozę społeczną i czy świadomie kręcił obraz jako opowieść filmową pozostającą w opozycji do dokonań "szkoły polskiej". Mówi też, jakie znaczenie miała fundamentalna dla filmu sytuacja dramaturgiczna: zamknięcie bohaterów w ciasnej przestrzeni przedziałów. Z kolei Lucyna Winnicka i Leon Niemczyk, jadący jak 39 lat temu w przedziale wagonu sypialnego, opowiadają o przygotowaniach do roli, postaciach, które wówczas grali, kim byli tamci pasażerowie, jak patrzyli na świat, o czym marzyli, co czytali, a także jak wyglądało spotkanie pary bohaterów i jak zmieniała się relacja między nimi. Tadeusz Sobolewski natomiast, siedząc na opuszczanym krześle w korytarzu, przypomina główne watki filmu, krótko charakteryzuje postaci dramatu, wyjaśnia też, dlaczego Pociąg korzysta z formuły kryminału: w Wenecji, gdzie film został nagrodzony, dopatrywano się w nim związków z twórczością Hitchcocka.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Patrz także:
schowaj

  • 1959
    Film fabularny / Jerzy Kawalerowicz
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych