Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZNALEŹĆ, ZOBACZYĆ, POCHOWAĆ

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2001
  • Barwny, 26 min

Ekshumacja zwłok, a raczej szkieletów żołnierzy zamordowanych w Srebrenicy. Matki i żony tych żołnierzy próbują identyfikować szczątki swoich synów i mężów.
W miasteczku Srebrenica Serbowie zamordowali 10 tysięcy muzułmańskich mężczyzn i chłopców. Szczątki wielu z nich dotąd nie zostały zidentyfikowane i godnie pochowane. Wydobyte z ziemi kości dr Eva Elvira Klonowski składa w szkielety. Wkłada do toreb. Układa na półkach. Czekają tam na rozpoznanie. Na każde wydarte z ziemi resztki zwłok czekają bośniackie kobiety. Minęło już tyle lat, a one ciągle noszą na głowach kolorowe chustki. Koran zabrania żałoby przed pogrzebem. Nie o żałobę jednak chodzi. Koran zapewnia życie wieczne tylko rozpoznanym i pogrzebanym. Jak postarzałe Antygony żyją więc nadzieją, że wkrótce będą mogły spełnić swój ludzki obowiązek, wypełnić wolę Boga.
Magdalena Piekorz w poruszającym filmie opowiada o tym, o czym wielu Bośniaków chciałoby już zapomnieć. Doktor Eva Klonowski mówi, że człowiek ma około 180 kości. Kiedy do zbiorowej mogiły wrzucono - jedną na drugą - ponad 120 zwłok, po latach rozkładu szkielety rozpadły się, kości zmieszały. Odtworzenie szkieletu trwa długie godziny. Potem można się wsłuchać w to, co mówią kości: o wizytach u dentysty, dawnych kontuzjach i urazach doznanych przed śmiercią. Każdy ślad to potencjalny trop prowadzący do identyfikacji i do opisania, jak zamordowany zginął. Pomagają w tym także resztki odzieży, jeśli się zachowały. Można stwierdzić, że młotkiem lub siekierą uderzono w głowę, połamano żebra... Dziura w swetrze świadczy, że strzelono w plecy... Zinta Mulnić urodziła się w Srebrenicy. Miała tam dom, męża i troje dzieci. Ocalała wraz z mężem i córką. Straciła dwóch synów, resztę rodziny, dom. Jak wiele innych kobiet śledzących z nadzieją wyniki prac dr Evy, pragnie pochować swoje dzieci. Czasem jej się śnią, jeszcze małe - z czasów, kiedy szczęśliwie i spokojnie żyli wszyscy razem w swoim domu. Ciągle wspomina dzień, w którym widziała synów po raz ostatni. Zwłaszcza tego starszego, wiecznie śpiewającego, wesołego blondyna. Bośniackie kobiety przyjeżdżają do Centrum Pamięci w Srebrenicy. Oglądają poskładane szkielety. Całe we łzach opowiadają o swoich tragicznych przejściach, snach i smutnym teraz życiu. O obowiązku, który muszą wypełnić, zgodnie z nakazem Koranu. A tu czas powoli robi swoje. Niektórzy nie chcą już pamiętać. Chcą normalności i teraźniejszości. Do tego ekshumacje są bardzo kosztowne. Żywi potrzebują pieniędzy bardziej niż martwi. Krzyczą. Martwi już nie mają głosu. Płaczące kobiety w kolorowych chustkach, które swoje pragnienia ograniczyły do tego, by bliskich znaleźć, zobaczyć i pogrzebać, też mało kogo obchodzą.
Wstrząsającą atmosferę dokumentu podkreśla muzyka. Magdalena Piekorz wykorzystała w nim fragmenty muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu "Trzeci cud" i wokalizę Wojciecha Kilara do "Dziewiątych wrót". [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:20:39
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor