Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DZIAD DOMNIEMANY

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2001
  • Barwny, 43 min

Henryk N. siedzi w więzieniu na oddziale dla niebezpiecznych bandziorów. Na rozprawie sądowej cały czas mówiono o nim Dziad, ale on uparcie powtarza, że nie jest Dziadem, że tak nazywano jego nieżyjącego już brata, na niego zaś mówiono Garbus. Tak czy inaczej, Dziad domniemany czy prawdziwy godzi się opowiedzieć o sobie przed kamerą. W jego wspomnienia i wywody, często pobrzmiewające dumą i samozadowoleniem, Lengren wplata wypowiedzi mieszkańców warszawskiej Pragi, policjantów, intelektualistów i dziennikarzy, którzy komentują wydarzenia z życia domniemanego szefa mafii wołomińskiej i starają się wskazać źródła przestępczości zorganizowanej w Polsce, wyjaśnić przyczyny i skutki bandyckich zachowań.
Henryk Niewiadomski bardzo wcześnie musiał zacząć zarabiać. Ojciec nie dbał o rodzinę. Zostawił go z młodszym rodzeństwem w tragicznych warunkach. Zabiegał więc o to, co do garnka włożyć. O nauce nie było mowy, domniemany Dziad ma jednak wrodzoną inteligencję i już wtedy doskonale potrafił zarobić. W PRL zresztą możliwości było wiele. Na dziurawym, pełnym braków rynku forsę można było zbić na handlu i piwem, i złotem, i dolarami. Nie to, co dziś. Dziś takich możliwości nie ma, dlatego, zdaniem domniemanego Dziada, tak kwitnie "bandziorstwo".
Dla Henryka N. i jemu podobnych szkołą zaradności był praski bazar. Niektórzy próbowali przebić się na lewy, lepszy brzeg Wisły, ale to było bardzo trudne, prawie niemożliwe. Domniemany Dziad zresztą nie próbował. W praskim półświatku zyskał szacunek. Uchodził za człowieka, do którego można pójść, który nie odmówi pomocy.
Wolny rynek wszystko zmienił. Zaczęła się liczyć konkurencja, także wśród bandziorów. Domniemany Dziad i na takim rynku sobie poradził. Ma hotel w Częstochowie, gospodarstwo rolne na Mazurach, dwa domy w Warszawie, doskonale urządzonych synów.
Kiedy wybuchła wojna pruszkowsko-wołomińska i gangsterzy zaczęli się między sobą wybijać, zareagował przytomnie: założył zakład kamieniarski, gwarantujący w tej sytuacji stały dochód. Z pójścia do więzienia też jest zadowolony: w niepewnych czasach grube mury i kraty w oknach dają pewność bezpieczeństwa. Nie akceptuje tego, co się dzieje. Sam nigdy by nie zabił. Zresztą nigdy też nie kradł, tylko oszukiwał.
Zwierzenia Henryka N. - do jakiego stopnia szczere? - tworzą w filmie jego portret psychologiczny poruszający mieszaniną sprytu i prymitywizmu, cynizmu i wrażliwości, ślepoty i przenikliwości w opisie świata. Wszystkim wypowiedziom towarzyszą archiwalia z dawnej Pragi i wstrząsające zdjęcia pokazujące skutki gangsterskiej wojny. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:18:14
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman