Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WIECZNY WĘDROWIEC

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny, 40 min

Boris Ejfman należy do czołówki najznakomitszych choreografów ostatniego dziesięciolecia. Początki jego twórczości sięgają lat 60., ale rozkwit jego sił twórczych nastąpił dopiero w ostatniej dekadzie XX w. Boris Jakowlewicz Ejfman urodził się w 1946 r. w mieście Rubcowsk na Syberii, gdzie jego rodzice przebywali na zesłaniu. Absolwent kiszyniowskiej szkoły baletowej dość wcześnie odkrył swoje zdolności choreograficzne. Już jako 13-latek układał tańce dla swoich rówieśników. W 1964 r. podjął pracę jako tancerz w Teatrze Opery i Baletu w Kyszyniowie. Dwa lata później wstąpił na wydział choreograficzny Konserwatorium im. Mikołaja Rimskiego-Korsakowa w Leningradzie. Po ukończeniu studiów otrzymał propozycję współpracy z leningradzką Szkołą Baletową im. Agrypiny Waganowej, gdzie przygotowywał choreografie dla młodych adeptów sztuki baletowej na doroczne popisy końcowe. W 1977 r. Ejfman założył własny zespół baletowy, który dziś występuje pod nazwą Sankt-Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana. Jego nowatorstwo nie było przyjmowane przychylnie, budziło podejrzliwość. Zespół nie dostawał żadnych dotacji, nie miał sali do prób ani budynku teatralnego. Jego wartością i siłą napędową stali się nowi tancerze, których Ejfman zaangażował do zespołu. Ale nawet dziś, pomimo wielu sukcesów międzynarodowych, nie ma on w Sankt- Petersburgu swojego teatru. Teraz, kiedy zespół większość czasu spędza na zagranicznych tournee, przestało to mieć większe znaczenie. Na próby wystarcza im studio przyznane przez władze miasta. W ciągu 23 lat istnienia zespołu Ejfman i jego tancerze przygotowali ponad 40 baletów. Jego spektakle to zawsze studium osobowości człowieka. Ich bohaterowie to ludzie o ogromnej wrażliwości duchowej i emocjonalnej, często artyści, którzy nie znajdują zrozumienia w otaczającym ich świecie. Początki kontaktów Ejfmana z Polską przypadają na rok 1975, kiedy po raz pierwszy przyjechał do Łodzi, aby przygotować balet "Gajane" do muzyki Arama Chaczaturiana. Kompozytor sam zaprotegował młodego choreografa, który w 1972 r. opracował choreografię do tego baletu wystawionego na scenie Małego Teatru Opery i Baletu w Leningradzie. Później była premiera "Idioty" w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Z upływem lat kontakty artysty z Polską stały się bardziej regularne. Dziś możemy co roku oglądać nowe balety rosyjskiego choreografa, a także być świadkiem ich światowych prapremier, jak w przypadku "Rosyjskiego Hamleta". Światową renomę zawdzięcza Ejfman swej niezależnej myśli, rzadkiemu instynktowi artystycznemu. Zebrane z różnych okazji wypowiedzi Borisa Ejfmana na temat jego pracy, doboru tematów i muzyki do swoich baletów, pracy z tancerzami, jego przemyśleń o roli teatru we współczesnej kulturze stały się kanwą scenariusza poświęconego mu filmu dokumentalnego. Zrealizowano go w Sankt-Petersburgu, mieście szczególnie bliskim artyście. Autorzy filmu uczestniczyli w próbach nowego baletu Ejfmana - "Don Giovanni". Wypowiedzi słynnego choreografa ilustrują także fragmenty jego wcześniejszych spektakli: "Czajkowski", "Czerwona Giselle", "Don Kichot", "Bracia Karamazow" i "Rosyjski Hamlet". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:15:41
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor