Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING

  • Tytuł polski: NIEZNOŚNA LEKKOŚĆ BYTU
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    USA
  • Rok produkcji:
    1987
  • Język:
    angielski
  • Barwny, 172 min

Rzadko się zdarza, by świat realnego socjalizmu, wykreowany przez filmowców z Zachodu, nie był nieumyślną parodią rzeczywistości, w której żyliśmy tyle lat. To, co po tej stronie żelaznej kurtyny było tragedią, na ekranie w najlepszym przypadku staje się melodramatem. Papierowe dekoracje nie oddają szarości egzystencji, a aktorzy olśniewają "hollywoodzkimi" uśmiechami. Philip Kaufman uniknął tych pułapek. Jego adaptacja głośnej powieści Milana Kundery ukazująca Czechosłowację okresu Praskiej Wiosny zawiera wszystkie niezbędne elementy: jest tam obskurny szpital ze starą aparaturą medyczną, zdezelowana skoda, charakterystyczny krój męskich garniturów i radzieckich mundurów. Wspaniale dobrani aktorzy tworzą klimat pamiętany już tylko z obrazów czeskiej szkoły filmowej.
Scenarzysta Jean-Claude Carriere i reżyser Philip Kaufman z konieczności pominęli niektóre wątki, zmienili pewne elementy (bohatera odmłodzili i pozbawili go syna). Ale nawet oczyszczona z niektórych epizodów i rozważań Kundery, filmowa wersja "Nieznośnej lekkości bytu" pozostaje piękną opowieścią o poszukiwaniu sensu i smaku życia przez ludzi, którzy mimo gorzkich doświadczeń losu pozostają ludźmi wolnymi duchem. Mimo wielu niewątpliwych walorów film Kaufmana musiał zadowolić się tylko nominacjami do najważniejszych światowych nagród filmowych: nominacją do Oscara za scenariusz i zdjęcia, do Złotego Globu za najlepszy film i kobiecą role drugoplanową oraz do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za scenariusz.

Praga, początek wiosny 1968 r. Tomasz, młody, przystojny i zdolny neurochirurg, ma w życiu dwie pasje: swoją pracę i kobiety. Spotyka się nawet z kilkoma naraz, ale nie myśli o trwałym związku z żadną z nich. Szczególnymi względami darzy Sabinę, utalentowaną malarkę, lecz nawet ona nie potrafi na niego wpłynąć.
Niechęć Tomasza do małżeństwa nieoczekiwanie zmienia Teresa, młodziutka, niedoświadczona kelnerka z prowincji, którą lekarz poznaje podczas służbowego wyjazdu. Pewnego dnia dziewczyna staje w drzwiach jego mieszkania. Twierdzi, że przyjechała do znajomych, których nie zastała. Nie tylko zostaje na noc, ale wprowadza się do niego na stałe. Tomasz nie ma sumienia jej wyrzucić, lecz nie zamierza również rezygnować dla niej z widywania innych kobiet, zwłaszcza Sabiny. Prosi nawet malarkę, by pomogła Teresie znaleźć pracę fotoreporterki. Wkrótce Tomasz i Teresa biorą ślub, Tomasz jednak nadal zdradza Teresę, która coraz bardziej cierpi.
Tymczasem do Pragi wkraczają radzieckie wojska. Sabina wyjeżdża do Genewy, nie mogąc żyć i tworzyć w warunkach ciągłego zagrożenia, natomiast młodzi małżonkowie angażują się w działalność polityczną. Biorą udział w manifestacjach i wiecach, Teresa publikuje "gorące" zdjęcia z zajść ulicznych, Tomasz pisze antyradziecki artykuł do niezależnego pisma i traci pracę w szpitalu. Prześladowani, oboje jadą w ślad za Sabiną do Genewy.
Tomasz i Sabina szybko przystosowują się do nowej sytuacji i odkrywają wiele jej dobrych stron. Ale Teresa, zdana całkowicie na męża i bardzo samotna, nie potrafi odnaleźć się na emigracji. Postanawia wrócić mimo wszystko do Pragi. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
    Philip Kaufman
     
  • Scenariusz
    Jean-Claude Carriere
     
    Philip Kaufman
    na podstawie powieści Milana Kundery
  • Zdjęcia
    Sven Nykvist
     
  • Scenografia
    Pierre Guffroy
     
  • Muzyka
    Mark Adler
     
  • Kierownictwo produkcji
     
  • Obsada aktorska
    Daniel Day-Lewis
    Tomas
    Juliette Binoche
    Tereza
    Lena Olin
    Sabina
    Derek de Lint
    Franz
    Erland Josephson
    ambasador
    Pavel Landovsky
    Pavel
    Donald Moffat
     
    funkcjonariusz MSW
    Stellan Skarsgard
     
    Jiri; w czołówce podano nazwisko: Tomek Bork
    László Szabó
     

Nagrody
schowaj

  • 1988
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepszy scenariusz adaptowany
    Jean-Claude Carriere
  • 1988
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepszy scenariusz adaptowany
    Philip Kaufman
2017.02.11 06:12:48
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor