Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OROKSEG

  • Tytuł polski: SUKCESJA
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Francja, Węgry
  • Rok produkcji:
    1980
  • Język:
    węgierski
  • Barwny, 2833 m, 98 min

Budapeszt, rok 1936. Sylvia, młoda dama z bogatej mieszczańskiej rodziny, choć szczęśliwa w małżeństwie z oficerem Akosem, w głębi duszy cierpi z powodu bezpłodności. Namawia ojca, by kupił na prowincji wspaniały dworek w nadziei, że tam jeszcze bardziej zbliżą się z mężem, oraz że - wbrew opinii lekarzy - zajdzie w ciążę. Okazuje się to niemożliwe, Sylvia snuje więc inny plan. Prosi przyjaciółkę Iren, biedną modystkę i początkującą malarkę, by zamiast niej urodziła dziecko, które ona i Akos uznają za własne. Gdy ojciec zapisuje w testamencie cały majątek nie narodzonemu jeszcze wnukowi, Sylvia staje się wobec Iren jeszcze bardziej natarczywa. Iren nie godzi się jednak na zaproponowany układ, zaczyna unikać przyjaciółki. Wyznacza spotkanie Akosowi, by przez niego zwrócić Sylvii ofiarowane jej pieniądze. Wkrótce i on dowiaduje się o planie żony i wyznaczonej mu roli. Jest oburzony, policzkuje Sylvię. Sprawa zostaje zawieszona. Iren i Akos zaczynają się jednak spotykać, rodzi się uczucie i Iren oświadcza Sylvii, że zdecydowała się spełnić jej prośbę. Wraz ze swym opiekunem, wujem Fulopem, staje się częstymi gościem w domu Sylvii. Gdy ciąża Iren staje się coraz bardziej widoczna, wraz z wujem przenosi się do dworku na prowincji, by poród odbył się w tajemnicy przed światem. Pomiędzy przyjaciółki stopniowo wkrada się chłód i zazdrość, szczególnie po spotkaniu Akosa z kolegą z dzieciństwa, któremu przedstawia Iren jako swą żonę i przyjmuje zaproszenie na kolację. Iren jest coraz trudniej pogodzić się z myślą o konieczności oddania Sylvii mającego się narodzić dziecka. Jako Żydówka - w atmosferze narastającego nacjonalizmu i antysemityzmu - nie chce być dla nikogo ciężarem, podejmuje próbę ucieczki, ale Akos ją udaremnia. Wkrótce dochodzi do rozwiązania, które obydwie kobiety zdają się przeżywać z jednakową intensywnością. Jest rok 1944. Sylvia wychowuje na prowincji małego Akosa, Iren zaś - w Budapeszcie - swego drugiego syna, Roberta. Gdy zaczynają się deportacje Żydów, Akos prosi bezpieczną na wsi żonę, by udostępniła swe dokumenty Iren, której w ten sposób mogłaby uratować życie. W Sylvii wybucha wówczas gromadzona od lat nienawiść i cierpienie spowodowane oddaleniem się Akosa: "jestem wobec niej w porządku, za wszystko zapłaciłam". "Mógłbym cię teraz zabić" - mówi całkiem jej już teraz obcy Akos, który z wykradzionymi dokumentami jedzie do Iren każąc jej uciekać z kraju. Iren odmawia. Fałszywe dokumenty na nic się też nie zdadzą gdy do mieszkania Iren wkraczają nasłani prawdopodobnie przez Sylvię "nilaszowcy". Akos zostaje aresztowany i zdegradowany, Iren - przyłączona do kolumny deportowanych Żydów. Małego Roberta w ostatniej chwili ratuje Terez, ochmistrzyni Akosa i odwozi na wieś, do Sylvii.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 06:12:40
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman