Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CUL-DE-SAC

  • Tytuł polski: MATNIA
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Wielka Brytania
  • Rok produkcji:
    1966
  • Czarno-biały, 3060 m, 111 min

Scenariusz "Matni" napisał Polański (razem z Brachem) jeszcze w roku 1963, ale nie udało mu się zainteresować nim producentów francuskich. Dopiero po realizacji noweli w "Najpiękniejszych oszustwach świata", a zwłaszcza po sukcesie, jaki odniósł jego pierwszy film angielski "Wstręt", Polański powrócił do dawnego projektu. Nakręcił film, który większość angielskiej i francuskiej prasy filmowej oceniła bardzo wysoko. Podkreślano oryginalność wizji autora, w której odnaleźć można niektóre motywy przewodnie wcześniejszych utworów Polańskiego, szczególnie zaś "Dwóch ludzi z szafą" i "Ssaków". Pisano też o związkach "Matni" z teatrem absurdu, z Ionesco, Beckettem, a także z Pinterem. Nie bez powodu pierwotny tytuł filmu brzmiał "Czekając na Katelbacha". Wychwalano perfekcyjną reżyserię i znakomite prowadzenie aktorów. Byli też, oczywiście, i krytycy, którzy zarzucali Polańskiemu efekciarstwo i afektację. Ale skrajne opinie towarzyszyły reżyserowi od początku jego kariery i stan ten nie zmienił się do dzisiaj. W starym zamku, położonym na małej odludnej wysepce, mieszka niezbyt dobrana para małżeńska: George, mężczyzna w średnim wieku i jego młoda i piękna żona Teresa. George sprzedał fabrykę i wycofał się z interesów, aby poświęcić się malowaniu i młodej żonie, która z nudów hoduje na zamku kury. Jedynymi gośćmi na wyspie są sąsiedzi z pobliskiej miejscowości; z ich synem, młodym Chistopherem, Teresa romansuje i zdradza męża. Życie mieszkańców zamku ulega gwałtownej zmianie. Na wyspie pojawia się dwóch gangsterów wracających z nieudanego skoku. Ich samochód się popsuł, obaj są ranii. Chcą czekać na zamku na przyjazd swego szefa Katelbacha, on tylko może im pomóc. Ciężko ranny w brzuch Albert umiera. Richard terroryzuje George'a i Teresę, w nocy każe im kopać grób dla zmarłego gangstera. Rankiem pojawia się na wyspie nowy samochód. Richard jest przekonany, że to Katelbach przybył, żeby go zabrać, ale jak się okazuje są to goście, dawni przyjaciele George'a. Richard chcąc usprawiedliwić swoją obecność, gra rolę służącego i ogrodnika. Gospodarz daje do zrozumienia, że ma już dość tych odwiedzin. Obrażeni goście opuszczają wyspę. Richard otrzymuje wreszcie odpowiedź od Katelbacha. Nikt po niego nie przyjedzie, musi radzić sobie sam. Gangster próbuje uruchomić samochód George'a. Teresa żąda od męża męskiej reakcji, wkłąda mu do ręki broń. George strzela w chwili, kiedy gangster ma umierający Richard strzela z pistoletu maszynowego siejąc spustoszenie. Teresa opuszcza wyspę razem z jednym z gości, Cecilem, kiedy wrócił po zapomnianą strzelbę. George pozostaje sam. Chociaż w "Matni" występują przestępcy, nie ma ona nic wspólnego z filmem kryminalnym. Główny temat dzieła jest typowy dla Polańskiego i przejawia się w wielu jego obrazach, aż po najświeższe tytuły: jest to temat pana i niewolnika. Gangster zdobywa władzę nad właścicielem zamku, ale sam jest jednocześnie ofiarą, więźniem czekającym na pomoc swego szefa Katelbacha. Lionel Stander, amerykański aktor filmowy i teatralny, wyposażył swego bandytę w cechy prostego, brutalnego chłopa. Donald Pleasence jako George, poniżony i bezsilny wobec Richarda, jest żałosny i jednocześnie patetyczny. Piękna i cynicznie obojętna Fran#oise Dorleac, zmarła tragicznie w wypadku samochodowym zaledwie w rok po premierze "Matni", stanowi doskonałe ucieleśnienie kobiety-mącicielki spokoju, igrającej z męską ambicją i poczuciem godności. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
     
  • Scenariusz
    Gerard Brach
     
     
  • Zdjęcia
    Gilbert Taylor
     
  • Muzyka
     
  • Obsada aktorska
    Donald Pleasence
    George
    Francoise Dorleac
    Teresa
    Lionel Stander
    Richard
    Jack MacGowran
    Albert
    William Franklyn
    Cecil
    Jacqueline Bisset
    Jacqueline

Nagrody
schowaj

  • 1966
    Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Złoty Niedźwiedź
2017.02.11 06:11:07
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego