Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WITMAN FIÚK

  • Tytuł polski: BRACIA WITMAN
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska, Francja, Węgry
  • Rok produkcji:
    1997
  • Język:
    węgierski
  • Barwny, 90 min

Dzieło Janosa Szasza, wielkiej nadziei węgierskiego kina, spotkało się ze znakomitym przyjęciem na 28. Przeglądzie Filmowym w Budapeszcie w 1997 r. Akredytowani tam zagraniczni krytycy przyznali "Braciom Witmanom" nagrodę Gene Moskovitza dla najlepszego filmu przeglądu, dodatkowo film uhonorowano nagrodą za zdjęcia. Za kanwę scenariusza posłużyło Szaszowi opowiadanie Gezy Csatha, pisarza tworzącego na początku XX w. i porównywanego czasem do Roberta Musila lub Franza Kafki. Csath, neurolog z wykształcenia, skończył tragicznie: popełnił samobójstwo po zamordowaniu swej żony. Akcja filmu toczy się w początkach 1914 r. w małym, węgierskim miasteczku. Poborca podatkowy Denes Witman umiera nagle na serce, ale jego śmierć nie wywołuje wielkiego wstrząsu w rodzinie. Wdowa po Witmanie, jeszcze młoda i atrakcyjna Maria, zaniedbuje swych synów: 14-letniego Janosa i 12-letniego Erno, karci ich równie rzadko jak całuje. Znacznie bardziej niż troska o dzieci pochłaniają ją starania o znalezienie sobie nowego męża. Naiwnie myśli, że zostanie nim chętnie korzystający z jej wdzięków Endre Talay, ale grubiański i brutalny mężczyzna nie widzi potrzeby oświadczania się, skoro ma już wikt, opierunek i zawsze ciepłe łóżko. Synów Marii traktuje z nietajoną pogardą i niechęcią. Chłopcy, pozostawieni sami sobie, zaczynają wagarować i coraz mniej czasu spędzają w domu, gdzie jedynie młoda służąca Eszti okazuje im trochę zainteresowania. Tymczasem osieroconych braci nurtują kwestie życia i śmierci. Pod wpływem szkolnych lekcji biologii rozpoczynają okrutne eksperymenty na zwierzętach, usiłując wydrzeć im tajemnicę istnienia. Przypadkowe spotkanie Janosa z młodą prostytutką Iren budzi w nim także fascynację seksem. Dziewczyna, początkowo miła, wkrótce nie kryje zniecierpliwienia wizytami chłopca w burdelu, zwłaszcza że Janos przyprowadza tam również Erno. Następnym razem pozwala im wejść, pod warunkiem że przyniosą jej prezent. Biżuteria matki wydaje się braciom idealnym podarunkiem. Nocą zakradają się do jej pokoju, by zdobyć klejnoty. Gdy matka budzi się, przyłapując ich na gorącym uczynku, dochodzi do tragedii. "Moim zamiarem nie była anatomia czynu braci Witmanów, lecz ukazanie przerażającego wymiaru ich codzienności, konfrontacja obrazu ich dziecięcych twarzy z efektami nieuświadomionych okrucieństw - mówił w wywiadach reżyser. - Świat jest piękny, ale nudny, stąd żądza emocjonalnych wrażeń. Bardziej niż finałowa tragedia interesowało mnie opisanie tego, co wydarzyło się wcześniej: brak więzi pomiędzy ludźmi, przenikanie się rzeczywistości i fantazji, wynaturzenie uczuć, które prowadzi do postępującej brutalności i nienawiści". Film rozgrywa się wyłącznie w zimowych pejzażach, w zgaszonej tonacji, a zimowe światło jeszcze podkreśla klimat narastającego niepokoju, niepewności i napięcia. Choć film Szasza zawiera mało scen bezpośredniej przemocy, to ostateczny efekt jest wstrząsający, bardziej niż w niejednym horrorze. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
    Janos Szasz
     
  • Scenariusz
    Janos Szasz
    na podstawie opowiadania Gezy Csatha
  • Zdjęcia
    Tibor Máthé
     
  • Scenografia
    József Romvári
     
  • Muzyka
    Miklósné Miklós
     
  • Producent
     
  • Produkcja
     
  • Obsada aktorska
    Maja Morgenstern
    Maria Witman
    Alpar Fogarassi
    Janos Witman
    Szabolcs Gergely
    Erno Witman
    Lajos Kovacs
    Dencs Witman
    Iren
    Péter Andorai
    Endre Talay
2017.02.11 05:57:59
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych