WRZECIONO CZASU
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1995
- Premiera:1996. 03. 30
- Barwny, 100 min
Lokacje: Gzowo.
"Film dla nielubiących krwi i przemocy na ekranie, zalecany od lat czterdziestu" - tak twórcy "Wrzeciona czasu" scharakteryzowali swoje dzieło. Jest to druga już, po "Czterech porach roku" (fragmenty tego filmu znalazły się zresztą we "Wrzecionie..."), część Kondratiukowego "pamiętnika artysty" pisanego kamerą. Reżyser po raz kolejny niemal zrezygnował z tradycyjnej fabuły. Zastąpiła ją bardzo osobista, pełna poezji i sarkastycznego humoru opowieść o tworzeniu filmu przez autora i jego towarzyszkę życia Igę Cembrzyńską, pełniącą też rolę aktorki i producentki. Andrzej Kondratiuk dał tu wyraz swej filozofii życia z dala od zgiełku cywilizacji, w symbiozie z naturą, kryjącą niewyczerpalne zasoby piękna. Zaproponował też publiczności głębszy namysł nad dręczącymi go obsesjami, rozterkami artystycznymi i moralnymi na temat miłości i przemijania. Opowieść zaczyna się zimą. Filmowiec Andrzej i aktorka Marynia przyjeżdżają na daczę. Po raz ostatni byli tu dziesięć lat temu. Powrót po tak długiej nieobecności skłania do wspomnień. Nazajutrz Andrzej ustawia kamerę i filmuje Marynię, a potem wspólny toast "za miłość". Niebawem przyjeżdża brat reżysera z matką. Wszyscy wspominają zmarłego ojca. Marynia musi jednak wkrótce opuścić towarzystwo i jechać na premierę do teatru. Po jej wyjeździe Andrzej zaczyna poświęcać coraz więcej czasu sesjom zdjęciowym z młodą, ponętną Matyldą. Jej akty i awanse, jakie czyni Andrzejowi sprawiają, że po powrocie Marynia urządza reżyserowi scenę zazdrości. W jej wyniku sesja zdjęciowa zostaje przerwana, a Matylda wyjeżdża. Płyną kolejne, leniwe dni, wypełnione odwiedzaniem sąsiadów i codziennymi czynnościami. W Andrzeju narasta świadomość nieuchronności przemijania oraz znikomości własnych wysiłków i działań. Reżyser już pogodzony z Marynią wybiega wyobraźnią ku wspólnej wiośnie, spędzonej na daczy...
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserskaGrażyna Wiland
- Scenariusz
- Dialogi
- Zdjęcia
- Laboratorium
- Scenografia
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykifortepiansaksofon, klarnetskrzypceMarek Zaburaskrzypceakordeongwizd
- Opracowanie muzycznenie występuje w napisach
- Konsultacja muzycznanie występuje w napisach
- DźwiękStudio En-Be-Ef
- Współpraca dźwiękowanie występuje w napisach
- Imitator dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Obsługa dźwiękowa planuMarian IlkowiczMarian Puchala
- Produkcja
- Koprodukcja
- Współfinansowanie
- Obsada aktorskaMaryniaMatyldaJanina Morawskasąsiadkasąsiadrola dubbingowana przez Artura Barcisia
- Obsada dubbingurola Marka Grzebieli
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Specjalna Jury
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za muzykę
- 1995Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Don Kichot, Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
- 1996Moskwa (MFF o Miłości)-nagroda specjalna jury
- 1996Złota Taśma (Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP)-w kategorii: film polski
za rok 1995 - 1996Tarnów (Tarnowska Nagroda Filmowa)-Nagroda Jury Młodzieżowego
Patrz także:schowaj
- 1984Film fabularny / Andrzej Kondratiuk
- 1997Film fabularny / Andrzej Kondratiuk