Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

BÓG NIŻYŃSKI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2018
  • Premiera:
    2018. 05. 08
  • Barwny, 96 min

    Bezpośrednia transmisja spektaklu z Teatru Wierszalin w Supraślu.

Spektakl inspirowany wstrząsającymi „Dziennikami” Wacława Niżyńskiego, który zasłynął jako choreograf i tancerz Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. „Dzienniki” zostały spisane w ciągu sześciu tygodni dzielących ostatni występ publiczny Niżyńskiego od zamknięcia go w szpitalu psychiatrycznym.
Przedstawienie Piotra Tomaszuka rozgrywa się w opuszczonej kaplicy szpitala dla obłąkanych, gdzie Niżyński na wieść o śmierci swego promotora i kochanka odprawa swego rodzaju nabożeństwo żałobne. Kiedyś obiecał Diagilewowi: „Serioża, zatańczę na twoim grobie”. I tańczy, błogosławiąc swym wyznawcom tj. grupie pacjentów uczestniczących razem z nim w zadziwiającym obrzędzie. Niżyński odgrywa swoje kolejne artystyczne wcielenia z baletów: „Pietruszki”, „Popołudnia fauna”, „Święta wiosny” i czyni zarazem spowiedź życia, coraz bardziej pogrążając się w obłędzie. W akcie obnażenia i skruchy staje przed nami wielki grzesznik, pyszny aktor, szaman i kapłan zdolny wykreować scenę własnej, odkupieńczej śmierci.
Spektakl Teatru Wierszalin w Supraślu po premierze zgodnie chwaliła krytyka – Jacek Sieradzki pisał: „Tomaszuk znalazł dla dramatu oszalałego artysty znakomitą formę obrzędu, w którym tyle jest z mszy, ile z psychodramy. Podbił ją muzyką Piotra Nazaruka, cytującą Strawińskiego i Debussy’ego, ale i doskonale organizującą przebieg przedstawienia. Uznanie należy się Rafałowi Gąssowskiemu – od lat naczelnemu medium teatru Tomaszuka. Nie imituje tańca Wacława Niżyńskiego, ale precyzją aktorskiej ekstazy uwiarygodnia znany fakt, że tylko dzięki kreacjom tanecznym Niżyński naprawdę był szalonym bogiem”.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
DZIENNIKI
AutorWacław Niżyński
2018.05.10 00:41:01
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency