PARĘ OSÓB, MAŁY CZAS
- Film fabularny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2005
- Premiera:2007. 04. 27
- Barwny, 105 min
Okres zdjęciowy: 23 maja - 11 czerwca 2005.
Lokacje: Warszawa.
Andrzej Barański już w połowie lat 80. myślał o przeniesieniu na ekran "Zawału" Mirona Białoszewskiego, ale na przeszkodzie stawały mu kłopoty z pozyskaniem praw autorskich i zdobyciem funduszy na produkcję. Pod koniec lat 90. miał już gotowy scenariusz o jego serdecznej przyjaciółce i sekretarce, niewidomej Jadwidze Stańczakowej, ale znów musiało minąć kilka lat, nim wreszcie projekt doczekał się realizacji. Za kanwę scenariusza posłużyła książka Jadwigi Stańczakowej "Dziennik we dwoje", na podstawie której powstała kameralna i subtelna, niezwykle ciepła, ale przenikliwa opowieść o przyjaźni dwojga artystów pióra, uhonorowana m. in. na FPFF w Gdyni w 2005 r. nagrodą za wybitną kreację Krystyny Jandy i nagrodą dziennikarzy, oraz nagrodą na festiwalu w Karlovych Varach za główną rolę męską dla równie znakomitego Andrzeja Hudziaka.
Akcja filmu obejmuje lata 1975 - 1982 i ukazuje złożone relacje Mirona Białoszewskiego i Jadwigi Stańczakowej z punktu widzenia tej ostatniej. Trudno jednak powiedzieć, że jest to wyłącznie jej relacja: niewidoma kobieta oglądała bowiem i poznawała świat oczyma Mirona, czy to podczas przejażdżek z nim po mieście (co prawda, często w środku nocy, bo pisarza drażnili ludzie i światło słoneczne), czy to poprzez jego teksty opisujące rzeczywistość. Potrzebowali siebie nawzajem, mimo że nie umieli nazwać tego, co ich łączyło: przyjaźń, bliskość duchowa, platoniczne uczucie? On - nadwrażliwy egoista, kapryśny introwertyk, odsuwał od siebie wszystko, co stanowiło prozę codziennej egzystencji. Potrzebował kogoś, kto by się nim opiekował i pilnował bieżących spraw: od kupowania ubrań, sprzątania i prania, poprzez załatwianie spraw urzędowych, po przepisywanie jego tekstów, umawianie spotkań z wydawcami i czytelnikami. Ona pragnęła za wszelką cenę żyć jak ludzie widzący, być aktywna i samodzielna, czuć się potrzebna.
Po rozstaniu z wieloletnim przyjacielem, nazwanym w filmie Jackiem, Białoszewski stał się jeszcze bardziej zależny od niej i grona znajomych, sąsiadów, przyjaciół, którzy dbali o niego i jego sprawy pod dyskretne dyktando Jadwigi. On nie bardzo umiał okazywać wdzięczność, bywał wobec niej opryskliwy, ale też potrafił jak nikt inny pocieszyć ją w samotności i depresji, na którą cierpiała.
Gdy Jadwiga też zapragnęła pisać, bezceremonialnie krytykował jej wiersze, powodowany doświadczeniem, ale i zawodową zazdrością. Nie chciał mieć przy sobie konkurentki, która początkowo podejmowała te same tematy, opisywała te same miejsca i osoby co on, lecz jednocześnie udzielał jej cennych wskazówek pisarskich. Gdy zdołał ją przekonać, że powinna się skupić na swych odczuciach i przeżyciach osoby niewidomej, przyniosło to korzyść im obojgu: jej wiersze zyskały na autentyzmie i oryginalności, on przestał się obawiać rywalizacji i porównań.
Nie ma w tym filmie wyraźnie zarysowanej akcji, linearnej fabuły, są za to drobne obrazki z PRL - owskiej codzienności, w której oboje żyli (kłopoty z zaopatrzeniem, problemy ze zdobyciem telefonu, biurokracja, nie najłatwiejsze warunki mieszkaniowe itp.), ale także z cowtorkowych spotkań literackich w mieszkaniu pisarza, z jego wieczorów autorskich, spacerów z Jadwigą po mieście. Film Andrzeja Barańskiego opowiada również o tym, jak ta zgrzebna rzeczywistość przekształca się w sztukę, staje się tworzywem literackim, dając dzieła najwyższej próby. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Obsługa steadicamu
- Podgląd video
- Oświetleniemistrz; w napisach imię: Jan
- Wózkarz
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Make-up bus
- Konsultacjafaktograficznafaktograficznads. dermooptykids. języka Braille'ads. BHP
- Ewolucje kaskaderskie
- Opracowanie graficzne
- Fotosy
- Statyścinie występuje w napisach
- Transport
- Catering
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Dyżurny planu
- Script (Sekretariat planu)
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaProgram 1
- Dystrybucja
- Obsada aktorskaJadwiga Stańczakowaojciec Jadwigi StańczakowejAnia Sobolewska, córka Jadwigi StańczakowejTadeusz Sobolewski, zięć Jadwigi StańczakowejZosiaStachaJulianZdzisław Stańczak, były mąż Jadwigi StańczakowejBorkowadamaTeresaLudmiłaBerberaLudwikrobotnikaktor recytujący wiersz StańczakowejAnna, gosposia StańczakowejMarysiaAlinaMalinamłody poetagłos Jackadyskutantstudentkasąsiad Białoszewskiegodoktor Słodkowskaasystentka Lecha Emfazego Stefańskiegostudentkasprzedawczynipracownik domu kulturyfotografKicia KociaRomanżona sąsiadaJustyna Sobolewska, wnuczka Jadwigi StańczakowejMaciekCelinaOlgierdżona dozorcyAnuladziennikarkaGracjaAdaAgnieszkaMonikaradiówkadyskutantkastudentkadozorcasąsiadka Białoszewskiegopani profesor Maria Janionsąsiadka JadwigiurzędnikRębiński, dziennikarz z Brazyliisąsiadka BiałoszewskiegoRębińskaIza TomczykdziewczynaMariusz Wiśniewskichłopak
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DZIENNIK WE DWOJE | |
Autor | Jadwiga Stańczakowa |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za główną rolę kobiecą
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej
- 2005Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Dziennikarzy
- 2006Września (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia")-Nagroda Specjalna Organizatorów
- 2006Nagroda TVP Kultura-w kategorii: film
za rok 2005 - 2006Karlovy Vary (Międzynarodowy Festiwal Filmowy)-Nagroda za najlepszą rolę męską
- 2006Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego
- 2007Wrocław (Międzynarodowy Festiwal Twórczości Telewizyjnej "Prix Visionica")-Nagroda
w kategorii: Telewizyjny Film Fabularny - 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008
- 2008