Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ŁAWECZKA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2004
  • Premiera:
    2004. 08. 27
  • Barwny, 84 min

    Okres zdjęciowy: 8 - 20 lipca 2003.
    Plenery: Szczecin (Wały Chrobrego, Stare Miasto),

Swobodna adaptacja słynnej sztuki rosyjskiego pisarza Aleksandra Gelmana, znanej dobrze polskim widzom ze znakomitej inscenizacji w Teatrze Telewizji, gdzie w parę bohaterów wcieli się: Joanna Żółkowska i Janusz Gajos. Reżyser Maciej Żak, który tym filmem zadebiutował jako samodzielny twórca fabularny, oraz scenarzysta Robert Mąka przenieśli akcję z Rosji do współczesnego Szczecina, a dokładniej do tamtejszego portu i na pokład statku wycieczkowego kursującego po Odrze, dodali też parę postaci. Dzięki tym zabiegom perypetie pary protagonistów zyskały wiarygodne, ale nie zakłócające rozwoju głównego wątku tło obyczajowe. Powstał film bardzo ciepły, subtelny, przesycony delikatnym humorem - kameralna, rozgrywająca się w ciągu 24 godzin, opowieść o potrzebie miłości, a jednocześnie obawie przed zaangażowaniem się i wzięciem odpowiedzialności za drugą osobę, o pragnieniu bliskości i stabilizacji, kłócącej się z ciągłą chęcią uwodzenia i bycia adorowanym. Dwoje życiowych rozbitków wyczekuje takiej szansy od losu, a zarazem boi się z niej skorzystać, by znowu się nie rozczarować.
Tytułowa ławeczka stoi przy portowym nabrzeżu, gdzie cumują statki wycieczkowe. Kasia mija ją codziennie, idąc do pracy. Drobna, krucha trzydziestolatka pracuje bowiem jako bufetowa na statku "Dziewanna" wożącym turystów po granicznej rzece. Od czasu rozwodu samotnie wychowuje syna i marzy o dobrym, czułym, kochającym mężczyźnie, który zapewniłby jej silne oparcie w życiu. Pewnego dnia na portowej ławeczce zauważa przystojnego trzydziestoparolatka. Piotr pracował kiedyś w stoczni, teraz kursuje między Polską i Niemcami, przywożąc stamtąd używane samochody na sprzedaż. Żona wyrzuciła go z domu, nie pozwala kontaktować się z dziećmi. Pewnie miała dosyć mężowskich wyjazdów, a przede wszystkim zdrad. Piotr jest bowiem notorycznym podrywaczem. Pełen uroku, przystojny, obdarzony czarującym uśmiechem nie musi się nawet specjalnie wysilać - podrywa kolejne panie na ten sam, idiotyczny zresztą, tekst, a one lgną do niego jak muchy do miodu. Kasia jest przekonana, że spotkała go już rok temu. Co więcej, spędziła z nim noc, snuła nawet plany na przyszłość. Jej kochanek - przedstawiający się jako Jurek - miał tylko iść po swoje rzeczy i zaraz wrócić, ale więcej się nie pojawił. Teraz ona przysiada się do niego, ale on - nie poznawszy jej - podaje się za Mikołaja i znów próbuje swoich uwodzicielskich sztuczek. Trudno o większe rozczarowanie. Kasia odchodzi jak niepyszna, ale Piotr, widząc w niej kolejną, potencjalną zdobycz, podąża za nią.
"Dziewanna" rusza w rejs z obojgiem na pokładzie. Zirytowana Kasia przypomina niefrasobliwemu kochankowi szczegóły ich pierwszego spotkania, on zaczyna wreszcie coś sobie przypominać. Przeprasza, znajduje setki wyjaśnień i wymówek. Kłamie, jak zwykle, co i raz zmieniając zresztą wersję. Próbuje udobruchać Kasię, licząc znów na miłe chwile w jej towarzystwie. Ona złości się, krzyczy, ale zaraz potem mięknie, by znów się oburzyć, gdy Piotr lojalnie uprzedza, że na męża i ojca w ogóle się nie nadaje, więc Kasia nie ma czego żałować. Ale nawet wtedy i tak znacznie bardziej ją pociąga niż zakochany w niej, stateczny i prostolinijny kapitan statku, Stefan. Tylko czy dwoje tak odmiennych ludzi ma szansę na coś więcej niż przelotny flirt? [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ŁAWECZKA
Dramat
AutorAleksander Gelman

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 2004
    Maciej Żak
    Kazimierz Dolny (Lato Filmowe)-nagroda publiczności w kategorii: najlepszy film polski
  • 2004
    Jolanta Fraszyńska
    Kazimierz Dolny (Lato Filmowe)-nagroda publiczności Nagrodę "Twojego Stylu" dla Najlepszej Polskiej Aktorki

Patrz także:
schowaj

  • 1988
    Spektakl telewizyjny / Aleksander Gelman / Maciej Wojtyszko
  • 2006
    Etiuda szkolna / Aleksander Gelman / Julia Kolberger
© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka AgencyFabryka Obrazu