ELVJS E MERILIJN
- Tytuł polski: ELVJS I MERILIJN
- Film fabularny
- Produkcja:Włochy
- Rok produkcji:1998
- Gatunek:Film obyczajowy
- Język:włoski
- Barwny, 89 min
Debiutanckie dzieło Armanda Manniego, ekonomisty z wykształcenia, który porzucił międzynarodowe finanse, by zająć się fotografią. Swoje prace wystawiał w Europie i USA, współpracował przy realizacji kampanii reklamowych i pokazów mody, organizował sesje fotograficzne dla gwiazd muzyki pop i rock. Po okresie eksperymentów z nowymi technikami fotograficznymi zaczął tworzyć także filmy krótkometrażowe i programy telewizyjne. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą European Script Fund za najlepszy scenariusz, w tym za scenariusz "Elvjsa i Merilijn", zdecydował się samodzielnie przenieść go na ekran. Próba okazała się bardzo udana. Jego pierwszemu dziełu pełnometrażowemu przyznano we Włoszech liczne wyróżnienia, m.in. nagrodę Amidei za najlepszy debiut, nagrodę publiczności na Festiwalu Narodów, nagrody za reżyserię oraz rolę żeńską dla Edyty Olszówki na festiwalu w Sulmonie oraz nagrodę główną na festiwalu w Salerno. Dla Edyty Olszówki i Chorwata Gorana Navojca występ w filmie Manniego był pierwszą próbą sił w kinie włoskim, być może nie ostatnią.
W 1995 r. Ileana i Nicolaj wygrywają w Bukareszcie konkurs sobowtórów zorganizowany przez pewną włoską agencję. Ona - Rumunka ze stolicy, okazuje się prawie idealną Marilyn Monroe, on - Bułgar z Sofii, z powodzeniem naśladuje młodego Elvisa Presleya. Na co dzień ona pracuje na wysypisku śmieci i opiekuje się chorą psychicznie matką, on jest mechanikiem samochodowym i z trudem zarabia na utrzymanie żony i dwójki dzieci. Nagroda w konkursie: wakacyjny kontrakt na występy we włoskim nocnym klubie nad Adriatykiem, stanowi dla obojga - a przynajmniej tak im się zdaje - wielką życiową szansę, spełnienie marzeń o wyrwaniu się na Zachód i zarobieniu większych pieniędzy. Otrzymawszy od Gina, organizatora konkursu, bilety lotnicze do Mediolanu, oboje ruszają w drogę. Ale już na lotnisku w Bukareszcie zaczynają się kłopoty. Urzędnicy celni pod błahym pretekstem rekwirują im paszporty. Obrotny Bułgar nie traci jednak ducha. Z pomocą swej znajomej, Evy Petrovej, z którą handlował kradzionymi częściami zamiennymi, on i Ileana przekraczają nielegalnie samochodem granicę rumuńską, by przez Bułgarię i zniszczoną wojną domową byłą Jugosławię dotrzeć do Adriatyku, a stamtąd morzem przedostać się do Włoch. Porozumiewają się nauczonym z telewizji łamanym włoskim - jedynym wspólnym im językiem.
Gdy wjeżdżają do Jugosławii, podróż, będąca dotąd szaloną przygodą, powoli zamienia się w koszmar. Eva dowozi ich do siedziby partyzantów, którzy mają przeprowadzić przez góry kandydatów na gwiazdy. Ale kiedy ich dowódca popełnia samobójstwo, będąc sam na sam z Ileaną, obwiniają dziewczynę o jego śmierć. Wyrzucają ją z pędzącej ciężarówki. Sparaliżowany strachem Nicolaj nie staje w jej obronie, ale parę kilometrów dalej podzieli jej los.
Przerażona, poobijana Ileana dociera do opuszczonego miasteczka. Wśród ruin spotyka Nicolaja, który usiłuje ją przeprosić, wyznając, że zawsze był tchórzem. Ale zakochał się w Ileanie, nie chce jej stracić. Skazani na siebie, ruszają dalej razem. Francuz, któremu Nicolaj pomaga naprawić ciężarówkę, wiezie ich nad morze. Stamtąd już tylko krok do Włoch.
Występ sobowtórów Elvisa i Marilyn w klubie kończy się klapą, młodzież woli dyskotekowe rytmy. Nadzieje obojga na rajskie życie we Włoszech pryskają. Nie mają nawet za co wrócić do domu, zresztą żadne z nich tego nie chce. Zdesperowanym przybyszom Gino i jego koledzy składają nową propozycję: wspólne występy w numerze porno. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- ReżyseriaArmando Manni
- ScenariuszArmando ManniMassimo Torre
- ZdjęciaRenato Tafuri
- ScenografiaMarco Dentici
- MuzykaPivio De ScalziAldo De Scalzi
- Obsada aktorskaIleana/MerilijnGoran NavojecNicolaj/ElvjsGiorgio FalettiGino
Nagrodyschowaj
- 1999Sulmona (MFF)-nagroda za rolę żeńską