Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MISTRZ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1997. 04. 28
  • 74 min

Akcja sztuki Krzysztofa Rutkowskiego toczy się w Paryżu w latach czterdziestych XIX wieku w środowisku polskiej emigracji. Zgodnie z zamierzeniem autora, fikcja miesza się tu z rzeczywistością, a "prezentowanych wydarzeń nie wolno traktować jako prawdy historycznej". Treścią "Mistrza" jest fragment biografii Adama Mickiewicza, a konkretnie związek poety z kołem Andrzeja Towiańskiego i ponętną szansonistką Ksawerą Deybel. W dramacie Rutkowskiego twórca "Dziadów" pojawia się wszakże tylko w tle. Na plan pierwszy wysuwa się zaś intryga francuskich władz, uosabianych przez prefekta Heberta, zmierzająca do skompromitowania zarówno Towiańskiego, jak i Mickiewicza. W oczach nadsekwańskich rojalistów działalność obu Polaków ma charakter rewolucyjno-wywrotowy i godzi w spokój społeczny. Trzeba więc zamknąć im usta. Więcej - pozbawić ich autorytetu i dotychczasowego znaczenia. Prefekt Hebert przy pomocy polskiego konfidenta Ibusia Ostrowskiego postanawia użyć do tego celu Ksawery Deybel - atrakcyjnej szansonistki, która niedawno przyjechała na występy do Paryża. Pieśniarce udaje się przeniknąć do koła Towiańskiego. Wykorzystując swą urodę i udając wielkie zaangażowanie w "sprawę" zyskuje coraz większy wpływ na prominentnych członków sekty. Niebawem z niezwykłą przebiegłością zaczyna wykorzystywać go do własnych celów. Sztuka Rutkowskiego, korzystając ze sztafażu i frazeologii romantycznej dotyka problemu jak najodleglejszego od mistycznych uniesień i farysowskich porywów ducha. Jej głównym tematem jest bowiem mechanizm prowokacji politycznej. Tytułowym "Mistrzem" staje się więc nie tyle Mickiewicz czy Towiański, ale Hebert - prefekt paryskiej policji. On jest tym, który "pociąga za sznurki". Stosując zdecydowanie przyziemne metody finezyjnie i z ukrycia manipuluje nie tylko luminarzami polskiej emigracji, lecz także donosicielem Ibusiem i skądinąd sprytną i bystrą panią Deybel. W takim ujęciu elity naszego wychodźstwa "polistopadowego" ulegają demitologizacji. Rutkowski portretuje je jako grupę ludzi zagubionych, trawionych rozpaczliwą nieraz nostalgią za wolną ojczyzną (Goszczyński); owładniętych przez mętne, megalomańskie złudzenia, borykających się z materialną nędzą. Atutem spektaklu jest dobre aktorstwo i próba "odświeżenia" duchowo - politycznego klimatu romantyzmu. Ten ostatni bowiem zdaje się powoli odchodzić w zapomnienie, a to wskutek często niefortunnej "obróbki" szkolnej, a to w wyniku zmian mentalności goniących za pieniądzem współczesnych Polaków. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MISTRZ
AutorKrzysztof Rutkowski
2024.06.06 00:42:32
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.