MARTWA KRÓLEWNA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2003
- Premiera:2004. 03. 21
- Barwny, 102 min
Telewizyjna inscenizacja jednej z najbardziej znanych sztuk
Nikołaja Kolady. "Martwa królewna" miała polską premierę w Teatrze
Polskim w Poznaniu, 10 listopada 2001 r.
Nikołaj Kolada (rocznik 1957) jest bez wątpienia najbardziej
znanym ze współczesnych dramaturgów rosyjskich. Jego sztuki nie
schodzą z afisza, z równym powodzeniem wystawiane są na deskach
teatrów w Rosji, Europie Zachodniej, w Stanach Zjednoczonych,
Kanadzie, Australii. Studiował w szkole teatralnej w Swierdłowsku
(obecnie Jekaterynburg), po dyplomie dostał angaż w miejscowym
Akademickim Teatrze Dramatu, gdzie przepracował siedem lat aż do
zwolnienia na "własną" prośbę. Los okazał się jednak dla niego łaskawy.
Został przyjęty do Instytutu Literackiego w Moskwie do udziału w
seminarium prozy. Studiował zaocznie aktorstwo, ale nie przestał
oddawać się swej wielkiej pasji, jaką było pisarstwo. Jego pierwszy
utwór sceniczny "Gramy w fanty", opublikowany w 1986 r., odniósł
niespodziewany sukces, przynosząc pisarzowi bajeczne honorarium i
sławę. Na początku lat 90. Kolada przebywał w Niemczech na
stypendium Akademie Schloss Solitude, potem występował na scenie
hamburskiego Deutsches Schauspielhaus. Tęsknił jednak za
Jekaterynburgiem. Po powrocie do rodzinnego miasta zaczął prowadzić
klasę dramaturgii w Instytucie Teatralnym. To jedyny, poza Moskwą,
taki wydział w Rosji.
Autor ponad osiemdziesięciu sztuk, m.in. "Merylin Mongoł",
"Procy" i właśnie "Martwej królewny", odcisnął wyraźne piętno na
rosyjskiej dramaturgii lat 90. i nadal pozostaje w centrum uwagi.
Krytyka opatrzyła jego twórczość etykietą "czernucha", co oznacza
pokazywanie rzeczywistości od najciemniejszej strony. Jego sztuki
przedstawiają ponury, pozbawiony wszelkich złudzeń i nadziei obraz
rosyjskiej prowincji. Bohaterami są ludzie pokrzywdzeni przez los,
żyjący na marginesie, samotni, uwikłani w rozmaite problemy, po uszy
tkwiący w beznadziejnej rzeczywistości. Autor pokazuje ich cierpienie,
biedę, walkę o przeżycie, wreszcie rezygnację. Te realia pisarz zna
doskonale. Urodził się w ubogiej rodzinie w kazachskim sowchozie,
długo żył w nędzy. Poznał smak głodu, bólu i cierpienia, które topił w
alkoholu. [PAT]
Dramat rozgrywa się gdzieś we współczesnej Rosji, w
nieokreślonym bliżej garnizonowym miasteczku. Na głuchą, zabitą
deskami prowincję docierają odgłosy wojny. W tle widać przemarsz
wojska, słychać miarowy stukot żołnierskich butów. Bohaterka dramatu,
nosząca imię Rimma, jest weterynarką, ale jej praca w miejscowej
lecznicy dla zwierząt sprowadza się do uśmiercania bezdomnych istot, bo
nikt inny nie chce tego robić. Młoda kobieta, około trzydziestki, żyje tu
na końcu świata samotnie, w warunkach urągających godności ludzkiej.
Jest brudna, zaniedbana, odpychająca. Nie ma już cienia nadziei na
odmianę swego marnego losu. Chciałaby jeszcze przed śmiercią, która -
jak czuje - zbliża się nieuchronnie, przeżyć miłosne uniesienie. Może,
jak śpiąca królewna z baśni, doczeka się swego królewicza?
Pewnego razu na tym odludziu pojawia się szkolna przyjaciółka
Rimmy, atrakcyjna, zadbana Nina, która szuka na prowincji schronienia.
Uciekająca od przeszłości dziewczyna ma również swoje marzenia.
Chciałaby bogato wyjść za mąż, opływać w luksusy. Napawają ją
obrzydzeniem warunki, w jakich żyje Rimma, która nielegalnie zajmuje
się handlem gorzałką, sama też nie stroni od alkoholu, w którym topi
wszystkie swoje smutki. Jej jedynym przyjacielem, dla którego warto
żyć, jest pies - suka Lanka, która właśnie się oszczeniła.
Wkrótce po przyjeździe Niny w lecznicy pojawia stały klient
meliny, Witalij, w towarzystwie bogatego znajomego, Maksyma,
pragnącego kupić szczeniaka. Transakcja zamienia się w całonocną
libację alkoholową, która dla biesiadników okazuje się okrutnym seansem
prawdy o ich życiu, tęsknotach, niespełnionych marzeniach. Swoją duszę
i pragnienia obnaża Rimma, która wyznaje uczucie Maksymowi, widząc
w nim wyśnionego kochanka. Odrzucona przez mężczyznę, okazującego
jej pogardę, znowu zostaje sama ze swym wiernym psem. Kiedy jednak
Lanka odchodzi z tego świata, Rimma postanawia również skończyć ze
swoim życiem. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Oświetlenie
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Rekwizyty
- Muzyka
- Wykonanie muzykiinstrumenty perkusyjnecymbałychór "Alla Pollacca"
- Dyrygent
- Realizacja nagrańStudio Buffo
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Zgranie dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Efekty pirotechniczne
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Współpraca produkcyjna
- Obsługa planu
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaProgram 2 TVP S.A.
- Obsada aktorskaRimmaNinaMaksymWitalij
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MARTWA KRÓLEWNA | |
Dramat | |
Autor | Nikołaj Kolada |
Przekład | Jerzy Czech |
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 2004Sopot (Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry")-Nagroda aktorska