Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

FIZJOLOGIA MAŁŻEŃSTWA

ROZMYŚLANIE XI - O KOMORZE CELNEJ

  • Część

W małżeństwie co pewien czas dobrze jest przeprowadzać swoistą "rewizję celną". Najpierw jednak koniecznie trzeba dokładnie poznać żonę. "Nauczyć się" jej twarzy, mimiki, gestów, reakcji. Z równie wielką uwagą należy przypatrywać się mężczyznom, odwiedzającym małżonkę. Czy przypadkiem wśród nich nie czai się kochanek albo co najmniej kandydat na tegoż. Najlepiej poznać to po tym, jak gość zachowuje się wchodząc i wychodząc z domu. Bystry mąż z pozornie nieistotnych grymasów, uśmiechów, sposobu powitania i pożegnania może wyłuskać ważny sygnał, że jego małżeństwo znajduje się w niebezpieczeństwie. [PAT]

ROZMYŚLANIE XII - TEORIA ŁÓŻKA (1)

  • Część

"Łóżko to całe małżeństwo" - w tym krótkim stwierdzeniu streszcza Balzak swą dość rozbudowaną i popartą przykładami "teorię łóżka". Zwraca przy tym uwagę na rzecz z pozoru błahą, którą często pomija się, myśląc o wspólnych nocach małżonków. Chodzi o sztukę wytwornego spania. Umiejętność tę warto posiąść jeszcze przed ślubem. Później bowiem niebaczny mąż może nie nadrobić już strat powstałych w wyniku śmieszności, na którą naraził się, chrapiąc, czy drzemiąc z otwartymi ustami. Tyle uwag wstępnych. Właściwa "teoria łóżka" dzieli się z grubsza na trzy grupy zagadnień: a) wspólne łóżko, b) dwa łóżka w jednej sypialni i c) spanie w oddzielnych pokojach. Szczegóły - w następnym odcinku. [PAT]

ROZMYŚLANIE XIII - TEORIA ŁÓŻKA (2)

  • Część

Ze wszystkich trzech sposobów spędzania małżeńskich nocy najgorsze jest spanie w dwu osobnych pokojach. Balzak nie poświęca temu zbyt wiele uwagi. Trudno się dziwić, zwłaszcza że nawet osobne łóżka w jednym pokoju zaleca tylko parom o bardzo długim małżeńskim stażu. "Dwa sąsiadujące ze sobą łóżka wprowadzają w małżeństwo coś tak brutalnego, tak pozbawionego osłonek, że najczystsza kobieta i najdelikatniejszy mężczyzna muszą dojść do bezwstydu" - twierdzi z przekonaniem autor "Ojca Goriot". Wspólne łóżko - o, to co innego. Gdzież lepiej mogą się poznać i dostroić nie tylko ciała, ale i dusze małżonków? Gdzie lepiej podpisywać traktaty pokojowe, czy choćby rozejmy w czasie tzw. wojny domowej? Jednak mimo swych licznych zalet to nie nocne rozkosze przesądzają o udanym związku. Trwają bowiem zbyt krótko i przemijają zbyt szybko. Prawdziwa miłość "polega prawie wyłącznie na rozmowie" - podsumowuje autor "Komedii ludzkiej". Kobiety bardziej od erotycznego spełnienia potrzebują męskiej dobroci, wdzięku, delikatności i adoracji. Seks pozbawiony tej emocjonalnej oprawy przestaje być dla nich wykwintnym daniem, stając się rutynowo odgrzewanym obiadem, spożywanym wyłącznie dla podtrzymania życiowych funkcji małżeńskiego organizmu. [PAT]

ROZMYŚLANIE XIV - O KOCHANKU

  • Część

"Kochanek posiada wszystkie zalety i wady, których brak mężowi". Rozumny małżonek wszakże nigdy nie powinien się zdradzić, że wie o niewierności żony. Zawsze może pocieszyć się pewnikiem, wedle którego w większym mieście wszystkie kobiety po trzydziestce mają już na sumieniu jakąś miłostkę. Nie warto z tego powodu rozdzierać szat. Przeciwnie, można wykorzystać jako źródło nowych, niespodziewanych korzyści. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

ROZMYŚLANIE XV - O PERYPETIACH

  • Część

Przywrócić kobietę, która zakosztowała w występku, na drogę cnoty jest niezwykle trudne. Potrafią to jedynie nieliczni, obdarzeni wrodzonymi zdolnościami do perypetii. Umiejętnie przeprowadzony małżeński zamach stanu może nie tylko przerwać romans żony, lecz także zapewnić udane pożycie na wiele lat. W tym celu mąż musi umieć właściwie wrócić do domu, właściwie zastać żonę z gachem i równie właściwie rozmówić się z nią, gdy kochanek już sobie pójdzie. Jak to zrobić? Wyjaśnienia poparte przykładami - w rozmyślaniu XV. [PAT]

ROZMYŚLANIE XVI - WOJNA DOMOWA. O MANIFESTACH

  • Część

Małżeńska wojna domowa ma ścisły związek z niewiernością. Ostry kryzys pożycia manifestuje się najczęściej w którejś z trzech postaci: a) problemy w łóżku, b) wymówki (np. "nie pozwalasz mi widywać osób, które lubię"), c) martwota, melancholia. W ten sposób zwykle kobieta obwieszcza mężowi, że ma już kochanka. Niewierność bywa jednak uleczalna, zwłaszcza wówczas, gdy jej źródłem jest temperament albo uczucie. Kiedy rodzi się z próżności, lepiej od razu spasować. Kobieta próżna zdradza bowiem z wyrachowania, a na to nie ma ratunku. [PAT]

ROZMYŚLANIE XVII - WOJNA DOMOWA. ZASADY STRATEGII

  • Część

"Te prymitywne próbki taktyki kobiecej, poparte obłudnymi gestami, spojrzeniami o wyrafinowanej przebiegłości, zdradliwymi intonacjami głosu, a nawet wyrachowanym milczeniem są poniekąd istotą i duchem ich postępowania" - pisał Balzak na kartach "Fizjologii małżeństwa". Nawet najlepsza strategia nie pozwoli mężowi nigdy do końca przeniknąć zamysłów żony. Może natomiast szybko zrujnować jego siły psychiczne i moralne. Któż bowiem zdoła odgadnąć duszę kobiety? Zrozumieć pobudki jej działania? Kobieta "to przepaść bez dna" - podsumowuje bezradnie pisarz, którego przenikliwość do dziś budzi podziw czytelników. [PAT]

ROZMYŚLANIE XVIII - WOJNA DOMOWA. O SPRZYMIERZEŃCACH

  • Część

W okresie "wojny domowej" wszystkie kobiety odwołują się do pomocy z zewnątrz. Istnieje pięciu podstawowych niewieścich "sprzymierzeńców" w zmaganiach z mężem. Z każdym z nich Balzak rozprawia się osobno. Najpierw szczegółowo charakteryzuje "nieprzyjaciela", by później wskazać środki obrony przed nim. A oto "wrogowie", którzy powinni mężom spędzać sen z powiek; religia w ogóle, a spowiedź w szczególności; teściowa; przyjaciółki i serdeczne przyjaciółki; kochankowie; lekarze. [PAT]

ROZMYŚLANIE XIX - WOJNA DOMOWA. O MIGRENIE

  • Część

Migrena jest najpocieszniejszą, a zarazem najstraszliwszą bronią, jakiej kobiety używają przeciw mężom". Nie ma w tym ani cienia przesady. Kobieta cierpiąca na migrenę automatycznie staje się nietykalna. Nie sposób robić jej wymówki, prosić o cokolwiek, ba, nawiązać jakąkolwiek sensowną rozmowę. Nie można też złapać żony na symulowaniu, zaś mąż, ośmielający się podważać prawdziwość dolegliwości małżonki, jest doszczętnie zgubiony. Nie bez przyczyny mówi się więc, że "migrena to jedyne cierpienie, które kobiety błogosławią". [PAT]

ROZMYŚLANIE XX - O NEUROZACH I WSTYDLIWOŚCI W MAŁŻEŃSTWIE

  • Część

Newrozy dzieli Balzak na klasyczne i romantyczne. Pierwsze przejawiają się nienaturalnym ożywieniem i gwałtownymi wybuchami. Drugie są "łagodne, blade, na wskroś elegijne, pełne melancholii". Ataki nerwowe służą często żonom jako rozstrzygająca broń w "wojnie domowej". Mąż jest wówczas z reguły bezradny, nie może odmówić niczego. Najgorsze jednak bywają newrozy w łóżku. Wstydliwość jest w rękach kobiety bronią równie straszną, jeśli nie straszniejszą. Nie tylko jej nadmiar przynosi szkodę pożyciu. Również całkowity zanik wstydliwości może zabić nawet udany związek. Żona całkowicie wyzbyta wszelkich zahamowań nie waha się pokazywać mężowi w najmniej korzystnych dla siebie pozach, przez co zwykle skutecznie wypędza partnera ze wspólnego łoża. [PAT]

2024.06.06 00:41:12
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.