WYBÓR
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 10. 04
- Barwny, 70 min
Marta i Jakub Poganowie mieszkają w dużym, pięknym domu,
jeżdżą luksusowymi samochodami, "pieniędzy mają więcej niż
wydają". Ona jest dziennikarką, on sławnym psychologiem, autorem
poczytnych książek i autorytetem moralnym. Pozornie wiodą
harmonijne, syte, szczęśliwe życie. Pozornie. W rzeczywistości
bowiem egzystują nie tyle razem, co obok siebie. Jakub traktuje żonę
z wyższością, w obecności osób trzecich robi pogardliwe uwagi na
temat jej pracy. Jedynego syna Szymona uważa za nieudacznika,
pogrążającego się bez sensu w alkoholu i narkotykach. Wysiłki Marty,
by ratować rozpadającą się nieuchronnie rodzinę, niewiele dają. Nic
zresztą dziwnego. Większość czasu spędza w domu sama.
Pewnego wieczora, wróciwszy ze spaceru z psem, zastaje w
kuchni Jakuba, głęboko czymś wstrząśniętego. Urywanym głosem mąż
mówi, że zabił dziecko. Małą rumuńską dziewczynkę, która wpadła
pod koła jego samochodu, kiedy przekładał kasetę na drugą stronę. Co
gorsza, zanim siadł za kierownicę, trochę wypił. Prawdopodobnie pod
wpływem szoku, schował ofiarę do bagażnika. Małżonkowie,
przerywając sobie wzajemnie, gorączkowo próbują znaleźć jakieś
wyjście z kryzysowej sytuacji. Padają rozmaite propozycje. Jakub jest
zbyt roztrzęsiony, by trzeźwo myśleć. Inicjatywę przejmuje więc
Marta.
"Wybór" to dramaturgiczny debiut Jacka Włoska. Jak na
psychologa z zawodu przystało, autor z dużą przenikliwością ukazuje
zachowanie ludzi poddanych ciężkiej życiowej próbie. To właśnie
wtedy człowiek przekonuje się, kim naprawdę jest - tchórzem,
łajdakiem, bohaterem czy męczennikiem. Musi sam radzić sobie z
własną słabością. Musi podjąć decyzję, która zaważy na całym jego
losie. Dla Marty i Jakuba Poganów nadszedł właśnie czas
egzystencjalnego, a przede wszystkim moralnego egzaminu. Oboje
muszą dokonać wyboru. On ma na szali z jednej strony karierę i
nieposzlakowaną opinię, z drugiej - czyste sumienie. Jednak przed
prawdziwie tragicznym dylematem stoi jego żona.
Klimat etycznych rozterek, towarzyszących poczynaniom
bohaterów, bolesny proces samopoznania, któremu podlegają, sprawia,
że spektakl Jerzego Stuhra ogląda się z dużym zainteresowaniem.
Sprzyja temu także wysokiej próby aktorstwo, zarówno reżysera, jak
i Krystyny Jandy. Dzięki nim psychiczne zmagania Poganów stają się
wiarygodne, bliskie, raz budzące współczucie, kiedy indziej znów
zabarwione niesmakiem zrozumienie. Precyzyjna reżyseria Stuhra oraz
inscenizacyjna wstrzemięźliwość pozwalają należycie wybrzmieć
moralnej i psychologicznej problematyce sztuki. Wybrzmieć na tyle
silnie, by po zakończeniu przedstawienia widz zadał sobie pytanie: "A
kim ja naprawdę jestem?" [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- OświetleniemistrzMarian Pietrzykw napisach nazwisko: Ruberż
- Wózkarz
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Rekwizyty
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- Muzyka
- Wykonanie muzykiwokalizaJanusz Dębowskitenortrąbkafortepiankontrabas
- Realizacja nagrań
- Dźwięk
- Asystent realizatora dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Opracowanie graficzne
- Redakcja
- Kierownictwo produkcjiMarcin Gajownik
- Kierownictwo planu
- Producent
- Produkcja
- Obsada aktorskaMarta PoganJakub PoganTeodorSzymon PoganJan IgorewiczAgata OssowskaJuliaPani
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
WYBÓR | |
Autor | Jacek Włosek |